Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokraisitko asuntoasi ulkomaalaiselle?

Vierailija
30.10.2009 |

Ja nyt en tarkoita ruotsalaisia, tai esim keskieurooppalaisia ulkomaalaisia. Olen ulkomaalainen syntyperältäni, nyt kyllä jo ihan oikeasti SUOMALAINEN, asunut jo puolet elämästäni Suomessa, ja olen Suomen kansalainen. Olen käynyt lukuisissa näytöissä, mutta en ikinä tule valituksi. Johtuneeko oudosta sukunimestäni, vai mistä? Oikein itkettää....Perhe kasvaa, mutta isompaa asuntoa ei vaan saa-mistään!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heilläkin oli vaikeuksia saada vuokra-asuntoa. Saivat sitten kaupungilta asunnon. Heillä kyllä oli se ongelma, että ainoastaan toinen puoliso on puhunut ok-suomea, toinen ei ole puhunut sanaakaan.

Sama juttu yhdellä armenialaistutulla, hänellä meni tosi kauan, että sai isomman asunnon, vaikka puhui hyvää suomea jne.

Vierailija
22/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun täytyy ottaa toinen sukunimi, jotta pääsisin muuttamaan isompaan asuntoon? Mun puheesta nimittäin ei tunnista, etten olisi suomalainen. Suomalainen nimi+suomalainen puhe=täydellienen suomalainen nainen

Luulen nimittäin että voisi auttaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille vastanneille! Sain tämän ketjun jälkeen ikäänkuin vahvistuksen omiin epäillyksiin, siitä, miksen koskaan tule valituksi. Tiedän ainakin, etten vain kuvittele asioita omassa päässäni. Ei voi mitään. Täytyy yrittää muuttaa pois Suomesta nopeammin, nimittäin jos täytyy olla vielä 2 vuotta pienessä asunnossa elääminen käy epämukavaksi, kun lapset kasvaa.

Ja jos jollain on vielä jotain hyviä vinkkejä, niin kiitos niistäkin!

Vierailija
24/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei-haluttuja" vuokralaisia, vaikka olisivatkin kunnollisia, eivät ryyppäisi jne. Mutta nuo sodat taitavat vielä kummitella suurimman osan suomalaisten mielissä.

Oletteko kyselleet minkä ikäisiltä ihmisiltä asuntoa (tai siis, että nuoret saattaisivat olla suvaitsevaisimpia kuin vanhat)?

Vierailija
25/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku tuossa sanoikin niin niissä ei kämpän omistaja välttämättä näe vuokraajan nimeä ennen kuin allekirjoittaessaan sopimusta.

Vierailija
26/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vuokraisi asuntoa venäläisille enkä manneille (vaikkei mannet tietty ole ulkomaalaisia). Muut kelpaa kyllä. Syy, miksen vuokraisi noille on: -Enpä ole vielä tähän ikään mennessä tavannut yhtäkään kunnon venäläistä tai mannea. Ja meidän kaupungissa noita ensin mainittuja on pilvin pimein. Eli jos olet venäläinen (tai eestiläinen tai nimesi edes muistuttaa kyseisten kansalaisuuksien nimeä), niin se voipi olla syy kielteisiin vastauksiin, valitettavasti. En ole rasisti, mutta venakoista ei oikeastaan ole mitään muuta kuin pelkkää harmia. Esim. venakko lääkärit on perseestä, tylyjä, töykeitä, kylmiä ja tekevät vääriä diagnooseja (n. 9 vuotta sitten yksi parikuinen vauva kuoli, kun venakko lääkäri ei ottanut vanhempia todesta ja kun vanhemmat menivät seuraavana aamuna yksityiselle lastenlääkärille, vauvalla todettiinkin joku sairaus, joka tappoi vauvan).

Vierailija
27/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku tuossa sanoikin niin niissä ei kämpän omistaja välttämättä näe vuokraajan nimeä ennen kuin allekirjoittaessaan sopimusta.

ja toki näen nimen ennen kuin allekirjoitan sopimuksen. Yleensä tapaan myös vuokralaisen, sekä toki saan myös luottotiedot.

Vierailija
28/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärsin, että välitysfirman kautta vuokraavat näkevät myös kaikki hakemukset, tarkoittaen, että näkevät myös kaikki nimet. Uskomatonta, että tänä päivänä, ja tässä maassa tapahtuu tällästä. Minähän olen Suomalainen! En mä synnyinmaassani enää osaisi olla, kun olen oppinut jo Suomen tapoille, ja mussa on myös ihan oikeassti suomalaista verta! No...tuskin mä näitä tietoja laitan vuokrakohteen hakemukseen:) Olen nyt päättänyt tehdä kaiken mahdollisen, että pääsisin muuttaa pois Suomesta niin pian kuin mahdollista...Ellei ihmettä tapahtuu.

Vierailija
29/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vihaa ruotsalaisia/suomenruotsalaisia.

Nuo vihat ovat niin syvästi juurtuneet ihmisten mieliin ja varsinkin ryssäviha taitaa kulkea suvussa. Mieti nyt itsekkin, miltä tuntuu joutua jättämään kotinsa kaksi kertaa ja kun menet katsomaan lapsuudenkotiasi, niin ryssät on härkisti rakentaneet oman talon kivijalan päälle? Tai heivanneet hautakivet metsikköön, mistä niitä ei löydä kukaan?

Vierailija
30/43 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki muut, joille tämä ei ole koskaan tullut mieleenkään: oma isoisäni on ollut juuri se, joka tuli omaa kotia katsomaan, ja sitä ei enää ollut, isä tapettu, sisarukset hävinneet kuka mihinkin. Sitten vielä joutuu siperiaan työleirille. Suomeen paluusta tehdään mahdoton, ja koko ajan tarkaillaan, ettei vaan olisi vakooja. Sitten rakastuukin paikalliseen (vaikka itse sanoo, että KOSKAAN ei luullisi, että menisi naimisiin paikallisen kanssa), sanoi, että jos ei saa suomalaista vaimoa, niin yrittää edes virolaista, mutta kun sydän ei kansallisuuksia tunne! Niin, ja minä tämän palstan mukaan "venakko" olen tämän suomalaisen miehen jälkeläinen, ja joudun kestämään rasismia, ja kuunnella, kuinka suomalaisilla on hyvä syy vihata itänaapureitaan. Viha ei saa mitään hyvää aikaseksi, viha tekee elämästä raskaampaa, vihaa ei ainakaan pitää välittää lapsilleen, olkoon mikä viha tahansa. Oma isoisäni on elänyt todella vaikean elämän, vasta neuvosotliiton hajottua sai tilaisuuden palata Suomeen-kotimaahansa. SILTI hän ei koskaan yleistänyt ihmisiä kansallisuuden perusteella, ja sen hän on opettanut myös jälkiläisilleen.

Vierailija
31/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin passissani lukee. Mutta tuskin se helpottaa asunnon saantia?!?

Vierailija
32/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voinut tulla sulle yllätyksenä, että venäläistyyliset sukunimet nostaa joidenkin niskakarvat pystyyn. Olkoot se nimen kantaja sitten suomalainen, venäläinen, virolainen, puolailainen tai vaikka jenkki, jonka vanhemmat/isovanhemmat ovat muuttaneet Amerikkaan Puolasta tai Neuvostoliitosta.

Tai miksei miehesi voi vuokrata asuntoa omaan nimiinsä?

Kyllä se on totta mitä yksi vastasi, kyllä Virtanen vuokraa kämppänsä mieluiten Järviselle eikä millekkään muulle. VAIKKA henkilö olisi syntynyt Suomessa, mutta vanhemmat ovat muualta tulleita.

Olen muuten huomannut senkin, että jos satut näyttämään ulkomaalaiselta (esim. pari kaveria on adoptoitu lapsina Intiasta ja vaikka nimi oli tyyliin Marja Möttönen, niin silti moni vuokranantaja katsoi pitkään, samoin yksi kaveri on mulatti; hänen isänsä on suomalainen ja äiti on yhdestä Afrikan maasta eli hänellä on suomalainen nimi, mutta ulkonäkö poikkeaa tavis Marjasta ja Matista. Hänpä ei sitten saanut asuntoa ollenkaan yksityisiltä!! Hänen isänsä sitten joutui vuokramaan tytölleen asunnon opiskeluaikana). Että näin täällä meillä kotosuomessa :(

Meillä ei onneksi ole ollut vaikeuksia saada kämppää, minä olen suomalainen, mutta mieheni on amerikan juutalaisia, sukunimi on irlantilainen (mieheni isä on irlannin siirtolaisten jälkeläinen, hänen äitinsä on Saksan juutalaisten jälkeläinen) ja mieheni näyttää muslimilta. Yksi vanhempi rouva oli kyllä huolissaan, kun näki mieheni, mutta hänen miehensä halusi meidän saavan asunnon, koska näytettiin kunnollisilta "nuorilta" :D

Itse kyllä vuokraisin kaikille muille paitsi mustalaisille! Kunhan raha-asiat on kunnossa, henkilöt eivät ole narkkareita/alkkiksia eivätkä muutenkaan ole hämärätyylisiä.

Vierailija
33/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainitsin nimen muutos olisi iso pala isälleni. Veljeni muutti jo nimensä, ja minä olen ainoa jäljellä, joka nimen voi "kantaa". Jotenkin tässä tapauksessa tuntuu pahalta ottaa "helpompi" tie, vaihtaa nimen, olla välittämättä isän tunteista. Niin, ja mieheni nimi ei myöskään ole suomalainen, vaikkei itä-eurooppalainenkaan...

Vierailija
34/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisrasistien suut pantaisiin jos joutuisitte muuttamaan vaikka USA:aan ja kukaan ei teille vuokraisi kun nimi on joku Mutturainen ja molotatte ihan kummallista kielta?

Onneksi taalla ei noin paase tapahtumaan, taalla on tasavertaisuus-lainsaadanto.

Vierailija
35/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei tämä phuisi esittelyssä hyvää Suomea.

Vierailija
36/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa näin ei pääsisi tapahtumaan, muuten tulisi kunnon sakot. Olen aina ollut Suomen ja Suomalaisten "puolella". Yrittänyt koko ajan vakuuttaa muita rasismia kokeneita kaveretani, että kaikki ihmiset ovat erilaisia, eikä suomalaisia saa yleistä rasisteiksi. Nyt kun epäillykseni vahvistuivat, taäytyy myöntää, että on tosi huono olo...tyhmä olo. Olen niin pettynyt tähän maahan, joka on nyt kyllä minun maani myös:(

Vierailija
37/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus harkinnut, että ostaisin sijoitusasunnon tai pari. Vaikuttaisi siltä, että ulkomaalaisilla (tai sen kuuloisilla) on vaikeampaa vuokrata asuntoa. Olisikohan toimivakin ajatus, hakea ensisijassa näistä ryhmistä vuokralaista? Ehkä vuokralaisten vaihtuminen olisi pienempää ja muutenkin heissä ei ehkä olisi niin paljoa vuokrassa tinkaajia, kun asunnon vaihtaminen on vaikeampaa. Eli parempia tuottoja muiden vuokranantajien ennakkoluulojen vuoksi.

Vierailija
38/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ulkomaalaisia useinkin naapureina, eikä yhdestäkään ole ollut erityistä valittamista. Nämä siis kaikki opiskelija-asunnoissa tai osaketaloissa. Mun kokemuksellani siis ulkomaalaisista on ollut vähemmän ongelmia kuin suomalaisista, suomalaisia ongelmatapauksia on valitettavasti jokunen osunut kohdalle.

Vierailija
39/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Osta se sijoitusasunto, ja vuokraa se meille! Kiitos, otetaan vastaan samantien. Mielummin Hesan keskustasta, ja 3 huonetta, pliis?

Vierailija
40/43 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Osta se sijoitusasunto, ja vuokraa se meille! Kiitos, otetaan vastaan samantien. Mielummin Hesan keskustasta, ja 3 huonetta, pliis?

Nyt just en vain taida saada ihan riittävästi lainaa tuollaiseen hoitovapaan vuoksi ja muutenkin epäilen, onko nyt hyvä aika lähteä asuntosijoittamiseen. Toinen aika, niin varmaan harkitsisi vakavasti:) Toivottavasti löydätte asunnon. Kiitos kuitenkin sijoitusvinkin antamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi