Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Klassikko: Apua maidon nousuun? Kotikonsteja siis... kiitos.

Vierailija
28.10.2009 |

Vauva on 2 vrk vanha, minulta tulee tippoja vain puristaessa, pumpulla sama homma. Tuo sitkeä pieni kaveri jaksaa kyllä olla rinnalla tunti tolkulla, mutta jää nälkäiseksi. Tässä hormonimyrskyssä alkaa kohta epätoivo voittaa... me ollaan siis jos kotiuduttu.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisten päivien aikana rintojen saama stimulaatio vauvan imiessä rintaa on ensiarvoisen tärkeää maidon muodostumisen kannalta. Mitä enemmän vauva imee rintaa toisena elinvuorokautenaan, sitä enemmän maitoa tulee viidentenä päivänä synnytyksestä.

Parin ensimmäisen viikon jälkeen maidon muodostumisessa alkaa hormonien sijasta vaikuttaa yhä enemmän kysynnän ja tarjonnan periaate: mitä enemmän maitoa poistuu rinnoista, sitä enemmän rinnat pyrkivät maitoa tekemään. Vauva kasvattaa maitomäärää itselleen riittäväksi ensimmäisen kuukauden aikana imemällä rintaa tiheästi. Sen jälkeen vauvan syömä keskimääräinen maitomäärä ei juurikaan kasva ennen puolen vuoden ikää.

www.imetystukilista.net

Vierailija
2/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekista ainakin saa. On aika hintavaa teeksi mutta kuulemma sitä on apua. Itsekkin käytin sitä silloin kun vauva oli pieni mutta multa tuli muutenkin paljon maitoa, tuttuni ovat kyllä sitä kehuneet.

Myös toiset sanovat oluen auttavan, siitä ei ole kokemusta.

Kannattaa myös vaan sinnikkäästi pumppailla sitä maitoa, siinä saattaa kestää ennenkuin se alkaa kunnolla nousta, ja mitä enemmän lapsi imee/pumppaat maitoa, sitä alkaa tulla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulinen ruoka,curry,anis vaikuttivat ainakin minulla maidon tuloa lisäävästi. Imetystuki sivuilta voisi löytyä lisää.

Vierailija
4/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim kotikaljaa vähän voisi... mallasuute nääs auttaa tuohon maidontuloon. Toisaalta kyllä mallas voi käydä vauvan mahaan. Uskon, että kun juot riittävästi itse ja annat vauvan olla paljon rinnalla, niin elimistö alkaa vastata kysyntään :) Tsemmpiä!

Ps. minulla maito nousi vasta n. 3 vrk synnytyksestä, sitä ennen vauva imi aina ensin ja sai sitten hiukan lisämaitoa. Sitten kun maitoa alkoi pukata, sitähän sitten tuli, ja tulee edelleen. Olen 11 kk jo imettänyt, ja olin v-loppuna ekaa kertaa poissa vauvan luota yön: piti tyhjentää tissejä pumpulla, ja kerralla tuli aina noin desi maitoa. Eli vieläkin piisaa.

Vierailija
5/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kotikaljaa tai ykkösolutta.

Vierailija
6/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit uskoa että olin jo vaipumassa epätoivoon. Lapsi oli rinnalla KOKO ajan, ja oli tosi vihainen kun vaikka kuinka imi ja imi ei nälkä lähtenyt... :( Meillä imetys meinasi mennä ihan pipariksi tuon takia, hän alkoi lopulta jo kieltäytyä tissistä kokonaan, kun sieltä ei mitään saanut.

Niinpä annoin lapsen ensin imeä molempia rintoja 30min, ja siihen päälle sitten korviketta parikymmentä milliä. Ei ne tissit tiedä sitä, onko lapsi saanut lisämaitoa vai ei, kun tällä siitä huolimatta on kova imuntarve vähintään tunnin välein.

Minulle auttoi parhaiten se, että RENTOUDUIN. TIeto siitä, ettei lapseni näe nälkää rauhoitti minua niin, että maito viimein nousi ja alkoi pikkuhiljaa riittää. Nyt imetän häntä edelleen, hän on 1½v :)

Ps. Muista juoda ja syödä hyvin, lepää. Käy lämpimässä suihkussa, ja kölli iho ihoa vasten vauvasi kanssa. Ole rauhassa, kyllä se maito sieltä vielä nousee! :)

Onnea pienokaisesta!

Vierailija
7/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri kellaan nouse maito 2 vrk kuluessa synnytyksesta, n. kolme vrk on normaalia, vahan enemmankin voi menna. Itsella on ollut viela niin etta juuri kun olen ollut epatoivoisimmillani maidonnoususta, se onkin noussut. :-) Kylla se sielta tulee, hyva etta vauva jaksaa olla rinnalla, se stimuloi maidonnousua.

Vierailija
8/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia muistui vielä mieleen: pumpulla saamasi määrä ei kerro todellisesta maitomäärästä mitään. Vauva saa aina rinnasta paremmin kuin pumppu.

Vierailija
9/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rentoudu, pue lämmintä päälle, ja imetä.

toiminut mulla kolmen vaavin kanssa.

Vierailija
10/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- minulle neuvoivat aikoinaan kättärillä, että laita lämmin pyyhe rinnoille

- toisena vinkkinä, istu esim. lattialla ja nojaa sängynreunaa vasten, siten,että kätesi on sängyn päällä ja pääsi on sinun kätesi päällä " lepäämässä" asento mahdollisemman mukava. Jolloin selkäsi hieman pyöristyy ja toinen henkilö hieroo selkääsi alhaalta ylöspäin kohti lapaluita, josta hieronta kääntyy sivuille. Hieronta ei liian helläa, mutta ei siis saa sattuakaan. Tätä kätilöopiskelija kokeili minulla, ja minulla se auttoi.

Vierailija
11/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuienkin jo tulee, vaikkei vielä kohisekaan. Se rohkaisi minua.

Vierailija
12/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vinkkejä:

*juo paljon

*pidä vauvaa paljon sylissäsi, mieluiten ihokontaktissa, vauva alasti esim yöpaitasi alla

*imetys, imetä aina kun vauva vähänkin sitä haluaa, kun vauva irrottaa otteensa rinnasta, anna toisesta. Tätä voit toistaa monta kertaa.

Vierailija
13/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on imetys, imetys ja imetys. Muista juoda itsekin! Tsemppiä, kyllä se siitä, älä luovuta:)

Vierailija
14/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen kanssa. Join juuri tuota weledan teetä ja alkoholitonta olutta, ainakin yritin uskoa niiden voimaan... Loppu olikin imetystä, imetystä, imetystä ja vielä kerran imetystä. Meillä oli uusi neuvolan tätsy (siis juuri aloittanut työnsä) ja vakuutteli mulle että on aivan pakko antaa lisämaitoa, kun paino ei ole noussut riittävästi. Minähän sitten kiltisti annoin ja seuraavalla neuvolakäynnillä olikin onneksi sitten aivan muu asiansa osaava tätsy vuorossa ja ihmetteli, että mitä ihmettä (lapsen paino oli siis jo yli sen mitä piti muutama päivä sairaalasta päästyä ilman mitään notkahduksia alaspäin) ja käski sitten vaan vielä yrittää saada maitomääriä nousemaan ja lopettamaan lisämaidot heti.

Vierailija
15/17 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se mielihyvä, joka suklaasta saavutetaan, nostatti maitoa hyvin, kun rentoutui. Minä imetin, imetin, imetin ja annoin kerran pari päivässä lisämaitoa. Yöllä kerran tai pari vielä kävin lypsämässä, pari ekaa viikkoa. Kun vauva on noin 3 viikkoinen, olen saanut siirtyä täysin omavaraistalouteen.

T. Puolenkymmentä imettänyt

16/17 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö ja rentoutuminen tekee myös hyvää!

Perinteinen lämpöpullo on aika aisillinen kapistus. Käytin sitä maidon nosttattamiseen ja herumiseen. Lisäks hyvä kaikkeen kolotukseen ja lämmikkeeksi :D

https://www.pikkusydan.fi/fi/tuote/12483628

Vierailija
17/17 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkapääalueen hierominen auttoi minua. Join kotikaljaa ja mies hieroi yläselkää. Välillä oikein tuntui rinnoissa, kun maito alkoi pakkautumaan.