Verensokerin mittaajat, olis kysymys:
Mikä on normaali arvon yläräja tunti aterian jälkeen?
Sain juuri ä-neuvolasta sokerinmittauslaitteet kotiin ja muistan, että paastoarvon piti olla 5 tai alle, mutta mikä olikaan sen arvon raja kun mitataan tunti aterian jälkeen?
Kommentit (7)
Mutta muistaako kukaan tarkkaan?
ap
alle 7.8 mmol/l. Mulla kyllä jäi aina 4,5 -5,5 väliin. Mulla tosin ei ollutkaan oikeasti mitään raskausdiabetestä, vain määritelmällisesti koska rasituksen paastoarvo oli vähän koholla. Mikään muu arvo ei koskaan noussut yli ohjearvojen.
alle 7.8 mmol/l. Mulla kyllä jäi aina 4,5 -5,5 väliin. Mulla tosin ei ollutkaan oikeasti mitään raskausdiabetestä, vain määritelmällisesti koska rasituksen paastoarvo oli vähän koholla. Mikään muu arvo ei koskaan noussut yli ohjearvojen.
Mulla oli just tasan tuo 7.8 eli onko tää nyt laskettavissa juuri ja juuri normaaliksi, vai kohollaan olevaksi?
ap
Verenglukoosin tavoitearvot kotiseurannassa ovat aamulla ennen aamiaista alle 5.5 mmol/l ja tunnin kuluttua ateriasta alle 7.8 mmol/l. Tuo raja-arvokin katsotaan ylitykseksi, alle 7,8 pitäisi siis päästä tunnin kuluttua ateriasta.
Ruokavaliolla voit vaikuttaa jonkin verran noihin sokeriarvoihin, mutta jos tulee toistuvasti raja-arvojen ylityksiä, niin sitten suosittelevat insuliinihoitoa. Liikunta auttaa myös verensokeritasapainon hallinnassa.
yhtä arvoa ei kannata tuijottaa vaan tutkia ovatko arvot toistuvasti koholla tai jatkuvasti ylärajoilla. Kannattaa miettiä mitä on syönyt ja miten voisit jatkossa ennakoida etteivät arvot kohoaisi.
parempi olisi jos ei niin ylös nousisi aterian jälkeen. mittaile ohjeiden mukaan ja seuraa sokereita. Terveellinen ruokavalio ja liikunta pitää tietysti olla mukana
mutta jotain 8-10 hujakoilla sai olla.