Talidomidilapset ja sikainfluessarokote raskaana olevalle!
On helppo olla jälkiviisas...
60-luvulla raskaana olevilel annettiin pahoinvointia estämään Talidomidia ja kuinkas sitten kävikään?
Vammaisia Talidopmidilapsia syntyi!
Kommentit (9)
Talidomidi oli täysin uusi lääke jonka testaus jäi puutteelliseksi kun lääketehtaalla oli niin kiire alkaa tehdä rahaa.
Sikainfluenssarokotteessa taas ei ole mitään sellaisia ainesosia joita ei ole aiemmin käytetty muissa rokotteissa. Minkään rokotteessa käytettävän ainesosan ei ole todettu aiheuttavan sikiövaurioita.
toivottavasti ei ihan niin käy, se olis aikamoinen opetus.. =(
Terhi Kilpi THL:n joku (en muista titteliä) sanoi, että päätös raskaana olevien rokottamisesta oli hurjan vaikea. Kertoi itse nähneensä talidomidityyppisiä kauhukuvia mielessään.
Eli sattuu sitä paremmissakin kuin av-piireissä =)
"Odottavan äidin ensisijainen ja oikea tarve on suojella syntyvää lastaan. On tärkeää, että odottajat saavat oikeaa, oikeisiin mittasuhteisiin asettuvaa tietoa. Odottavat äidit ovat pandeemisen influenssan suhteen riskiryhmä. Mahdollisuus joutua influenssan vuoksi sairaalahoitoon, kuollakin, on selkeästi muita samanikäisiä suurempi. Jos äiti on sairaalahoidossa tai jopa respiraattorissa, altistuu vauva paljon useammille kemikaaleille kuin äidin ottaessa rokotteen. Sairaan äidin vatsassa ei ehkä muutenkaan ole kovin mukavaa. Rokotteen aikaansaamat vasta-aineet ehtivät istukan kautta syntyvän lapsen suojaksi. "
Eeva Salo
Lasten infektiosairauksien erikoislääkäri
HYKS
23.10.2009
Sainpa eilen rokotteen
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…
Koska ei ole testattu. Kukaan ei tohtisi testata, eikä kukaan suostuisi testattavaksi, raskaana. Siksi ylipäänsä kaikissa lääkkeissä vain se, ettei suositella raskaana oleville tms. Ei ole tietoa.
Ja tuosta raha-asiasta, ettekö ole kuulleet, että on vahva epäilys koko sikainfluenssan saaneen alkunsa lääketehtaan laboratoriosta. Mulle asiasta kertoi korkean teknologian kurssin opettaja.
Talidomidi oli täysin uusi lääke jonka testaus jäi puutteelliseksi kun lääketehtaalla oli niin kiire alkaa tehdä rahaa.
Sikainfluenssarokotteessa taas ei ole mitään sellaisia ainesosia joita ei ole aiemmin käytetty muissa rokotteissa. Minkään rokotteessa käytettävän ainesosan ei ole todettu aiheuttavan sikiövaurioita.
lasta ei ole vielä syntynyt.
Minkään rokotteessa käytettävän ainesosan ei ole todettu aiheuttavan sikiövaurioita.
Ja tälläkö kertaa lääketehtailla ei ole kiire tehdä rahaa??
Jos THL saa kyseiseltä Pandemrix-rokotteen kehittäjä lääkefirmalta vuosittain miljoonia versus Suomen valtiolta vain murto-osan tästä, niin voiko THL:n lausuntoihin täysin luottaa? Minkä takia USA, Kanada ja Keski-Euroopassa monet maat ovat vaihtaneet raskaana olevien ja lasten rokotteet adjuvantittomaan rokotteeseen, mutta Suomessa THL on vain tyrmännyt Pandemrix-rokotteen riskit? Lisäksi WHO suosittelee käytettäväksi raskaana oleville ja lapsille tuollaista adjuvantitonta rokotetta!
http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html
http://www.rokotusinfo.fi/yhd/tiedotteet/tiedote_091024_html
Itselleni on ainakin hyvin vaikeaa tehdä päätös ottaako rokote vai ei. Ihan viimeisillään olen raskaana. Jos vauvalle koituisi jotain haittaa rokotteesta, niin minä itsehän siitä sitten olen vastuussa kuitenki. :(
mahdollinen, pieni teoreettinen riski (tai se, että pientä riskiä ei voi varmuudella poissulkea) on kuitenkin PALJON pienempi haitta, kuin se jo selvästi TODETTU ja OLEMASSAOLEVA riski, mikä sikiölle ja äidille voi olla influenssatartunnasta. Mulla ei lääkärinä olisi mitään vaikeutta päättää. Otan molemmat rokotteet ja ottaisin raskaana olessanikin.
antamasta mulle kausi-influenssarokotetta. Hänen mielestään alkuraskauden aikana ei kannata riskeerata rokotteen takia.
Toisaalta: työterveyslääkäri sanoi, että hänen mielestään raskaana oleva voi ottaa kummatkin influenssarokotteet.