Ottaisitko kylään vieraan, jolla ollut kihomatoja ja lääkekuuri siihen ollut päällä 7 päivää?
Onko vaarana tarttua vielä meille? Kauhistuttaa ajatuskin, että meille sitä tulisi!
Kommentit (12)
Ei ne oman kokemuksen mukaan tartu läheskään niin helposti kuin kuvitellaan.
tarttumista kun on se hirvee riesa jos sen saa
sen sijaan voisin ehdottaa ulkona tapaamista leikkipuistossa vaikka
kuuna päivänä. Olen vähän pöpökammoinen muutenkin... :-)
Tiedän matojen tarttumisreitin ja oletan, ettei kyseinen vieras meillä kaiva persettään ja tällä pesemättömällä kädellään levittele munia.
Onko vaarana tarttua vielä meille? Kauhistuttaa ajatuskin, että meille sitä tulisi!
No ottaisin...itse tämän läpikäyneenä turha vouhottaa kun lääkkeet on syöty..kunnon kämpän desinfiointi ja lakanat vaihtoon viikon ajan niin kaikki ok..muuten voi vieraat loppua kun niitä tuntuu näin syksyllä olevan lähes joka tarhassa..
se ei tartu kovinkaan helposti ja kun tosiaan tietää tarttumareitin, niin käsienpesulla tuo pysyy aisoissa.
Mun tulkinta on tosiaan se, että meillä ainakin on päiväkodissa melkein ympäri vuoden laput seinillä varoittamasta kihomatoepidemiasta, mutta omilla lapsilla sitä ei ole koskaan ollut.
No ottaisin...itse tämän läpikäyneenä turha vouhottaa kun lääkkeet on syöty..kunnon kämpän desinfiointi ja lakanat vaihtoon viikon ajan niin kaikki ok..muuten voi vieraat loppua kun niitä tuntuu näin syksyllä olevan lähes joka tarhassa..
Syötiin lääke, tein perusviikkosiivouksen, vaihdoin lakanat kerran, pesin ovenkahvat, vein osan leluista pakkaseen pariksi tunniksi. Ja siinä se. Ei mitään desinfiointeja tai vuodevaatteiden pesemisiä. Kukaan meistä ei saanut uudestaan kihomatoja. Epäilen että kihomadot ei tartu lainkaan niin helposti kuin kuvitellaan (ja vaadi niin hirvittävää siivousrumbaa), vaan sitkeän uudelleen tarttumisen takana on oikeasti hoitajamaton tartuttaja esim. päiväkodissa. Kaikki ei vaan piittaa vaikka lapsilla olisikin matoja...
Kun itse olin lapsi meillä oli pari kertaa matoja, muttei sille asialle mitään tehty. Ne katosivat itsestään. Samoin nuorena opiskelijana sain pari kertaa tartunnan, mutta kotona matoihin tottuneena en tehnyt mitään asialle tai edes ajatellut sitä sen kummemmin (mikä oli tietysti TOSI tyhmää) ja madot vaan katosi silti jonkin ajan kuluttua ihan itsestään. Jos madot tarttuisivat tosi tosi helposti, meillä kaikilla olisi matoja ihan koko ajan.
ja hän sanoi joidenkin vain olevan alttiimpia saamaan niitä ja toiset ei saa koskaan.
Ollaan siivottu ja viety kaikki lelut pois kerralla ja takaisin vasta pesun jälkeen. Vaihdettu lakanat ja desinfioitu kaikki mahdollinen... Silti tuli uudelleen kesän jälkeen, kun koulu alkoi taas. Nyt jännään lähtikö ne kokonaan pois.
Lapsi syö kynsiä ja se ilmeisesti lisää matojen saamisriskiä. :o(
En tiedä, jotenkin ajatus kuvottaa, mutta nuorempana olin kyllä noin viikon serkkujeni luona kun yks aamu aloin ihmetellä, että mitäs nappeja koko sisaruskunta vetelee naamaansa ja tätini iloisena tokaisee "Joo meidän nuorimmalla on kihomatoja". Ei ne sitten kuitenkaan muhun tarttuneet.
En ottais yökylään. Niissä lääkkeissähän suositellaan uusinta-annostusta, oliko se 7-10 päivän vai kahden viikon päästä. Kylään kyllä koska joka paikassa (päiväkodit, leikkipuistot, kerhot) on ihan sama tartunnanmahdollisuus. Siellä voi aivan hyvin hoitamattomat tenavat käsitellä samoja leluja omien tenavien kanssa..käsihygienia on tärkeää!
normaalistihan lääkkeitä otetaan 1 päivänä ja heti seuraavana saa mennä kouluun ja päiväkotiin jne, joten tartuntavaara on ohi. Toinen lääkkeenottokerta sitten parin viikon päästä.