ennenaikainen synnytys, käynnistynyt lapsiveden menolla TAI supistuksilla?
Hei kaikki, jotka ovat synnyttäneet keskosen aikaisilla viikoilla. Olen raskaana viikolla 22, ja kohdunkaula auennut kipeiden supistusten johdosta. Lisäksi askarruttaa kova päänsärky ja valopallot näkökentässä. Haluaisin kysyä muutaman kysymyksen teiltä, kenellä on aiheesta kokemusta
Millä viikolla synnytit/ paino ja pituus
Miten synnytys käynnistyi ja kauna se kesti? Tuliko synnytyksessä komplikaatioita?
Käynnistyikö synnytys aivan yllättäen vai oliko aiemmin supistuksia, tulehduksia tms.?
Miten jaksoit henkisesti?Mikä vauvan vointi oli ensimmäisinä päivinä ja kuukausina ja miten voitte nyt?
Kiitos jos vastaat edes johonkin mielessäni pyörivään kysymykseen! :)
Kommentit (3)
Synnytys käynnistyi aivan yllättäen supistuksilla ja vajaa 6h myöhemmin poika oli maailmassa.
Täyttää joulukuussa 7v ja on nyt eskarissa (haettiin koulunaloituksen lykkäys keskosuuden takia, vaikka taidollisesti olisi pärjännyt jo koulussakin)
Poika vietti ensimmäiset 5viikkoa keskolassa ja sitten pääsi kotiin. Keskola-aikana ei juurikaan syönyt itse paitsi lopussa pullosta, mutta kotiin päästyä imetys onnistui hienosti.
Toivotaan sinulle vielä mahdollisimman monta lisäviikkoa, tuossa vaiheessa jokainen kohdun suojissa vietetty päivä on tärkeä. Itse olen tuon keskosen jälkeen ollut kaksi kertaa raskaana ja viimeisin vauva halusi syntyä jo joskus 23 viikon paikkeilla, mutta levolla saatiin kuitenkin täysiaikaiseksi (syntyi 37+0), vaikka supistuksia oli välillä runsaastikin.
Olet kai jo erikoissairaanhoidon piirissä? Nuo päänsärky/valopallot voi liittyä raskausmyrkytykseen. Onko kohdunkaula kokonaan lähtenyt, oletko lepohoidossa?
t. huonossa tilanteessa ollut ja lähelle täysiä viikkoja päässyt
Tyttömme syntyi rv34+6, 2240g ja 47cm. Ei siis mikään pikkukeskonen, mutta keskonen kuitenkin.
Synnytys käynnistyi aivan yhtäkkisellä vesien menolla, heräsin keskellä yötä siihen, että vettä on jokapaikassa. Kiire tuli sairaalaan koska mulla oli etinen istukka eikä alatiesynntys ollut mahdollinen.
Tyttö leikattiin heti aamulla, kiireellisellä sektiolla, joka meni oikein hyvin. Toivuin nopeasti ja mikä ihaninta, tyttö voi paremmin kuin hyvin. Pienestä koostaan ja ennenaikaisuudestaan huolimatta tyttö sai 10 apgarpistettä ja pääsi vierihoitoon vietettyään vain päivän tarkkailussa keskolassa. Vuorokauden ikäisenä tyttö söi jo itse, piti sokerit yms, joten vointi oli loistava.
Henkisesti olin vähän kyllä pöllähtänyt, tyttö tuli maailmaan niin yhtäkkiä. En ollut vielä valmis mutta nopeasti sitä sopeutui tilanteeseen.
Nyt tyttömme on 11kk ikäinen reipas ja aurinkoinen, perusterve mussukka, joka konttaa. Kehitys on ollut huimaa vaikkakin aavistuksen hidasta. Suurin osa energiasta menee kasvuun joten vielä ei kävelyn elkeitä tms ole ilmassa. Mutta kaikki on siis lähtökohtiin nähden erittäin hyvin.
Tsemppiä sulle, toivottavasti vauvasi nyt kuitenkin pysyy vielä kohdun suojassa viikkoja!!!!