Apua! Papa-koe luokka 3! Kokemuksia?
Sain tänään kirjeen kotiin lääkäriltä, jossa oli, että papakokeen tulos lk 3. Jatkotutkimuksiin tehty lähete.
Onko kenelläkään kokemuksia mikä voi olla?
Kommentit (16)
on positiivinen!! Nyt pelottaa tietysti vielä enemmän!
Tukehdun kohta tähän epätietoisuuteen!!!!
Ja nro.14, todella ikävää :( Saanko kysyä mitä "oireita" sinulla oli?
kohdunkaulan syövän vaikein esiaste
loop-konisaatio, jossa poistettiin 1 cm kaulaa.
kontrollit 5 v ajan
nyt rv 29 ja 3 aikaa operoinnista
aiheuttaa ennenaiksisuutta ym
ja papilloomaviruksesta kysymys
raskausaikana ei operoida
Pelottaa, että jos minulla on joku pahasti vinossa, eikä raskausaikana operoida, niin voiko syöpä(?) pahentua raskausaikana vai joudunkohan kenties luopumaan vauvastani? :'(
Ja mistä voisi mahdollisesti johtua?
Luokka 3 viittaa monesti virukseen, esim. kondylooma tai herpes saattaa aiheuttaa solumuutoksia. Koepalat kertovat tarkemmin. Ei muuta kuin jatkotutkimuksiin, siellä selviää lisää.
Jatkossa kannattaa huolehtia papa-kokeet säännöllisesti.
Älä panikoi vaan odottele rauhassa jatkotutkimusaikaa.
Kondlylooman (ent.visvasyylän)aiheuttama. Papatulos 3 oli syövän esiaste, eli solumuutoksia kohdunsuulla. Hoidettiin laserilla pois, jonka jälkeen kontrollit vuoden välein.
Edelleenkin käyn vuosittain papassa ja tulokset ovat laserin jälkeen olleet lk 1.
Eli ei hätää, jos hoidatat itsesi kuntoon nyt,syövän esiaste on kuitenkin ihan eri juttu kuin itse syöpä.
Niin ja tämä lk 3 oli vuonna -92, jonka jälkeen ei ole tarvinnut murehtia muusta, kuin vuosittaisista kontrollikäynneistä.
En usko että minulla on kondyloomaa koska ei koskaan ole ollut oireita sellaisesta.
Osaako kukaan kertoa kuinka suuri todennäköisyys on, että kyseessä voisi olla nyt jo syöpä?
Minulla on oireena ollut kahden viimeisen kuukauden aikana verinen välivuoto, mitä ei koskaan aiemmin ole ollut.
En usko että minulla on kondyloomaa koska ei koskaan ole ollut oireita sellaisesta.
Osaako kukaan kertoa kuinka suuri todennäköisyys on, että kyseessä voisi olla nyt jo syöpä?
Minulla on oireena ollut kahden viimeisen kuukauden aikana verinen välivuoto, mitä ei koskaan aiemmin ole ollut.
kortsua ja silti sain sen kohdunsuulle. Ed. lisää.
voi olla täysin oireeton ja Papa vasta sen osoittaa. Minulle tehtiin looppi laserilla tuon vuoksi. Nyt vuosittain papa-kontrollit. So far so good. Älä huoli!
joka aiheuttaa niitä solumuutoksia. Kondyloomia voi tulla tietyistä HPV:n tyypeistä, mutta yleensä kondyloomia aiheuttavat virustyypit ovat ns. kilttejä ja solumuutoksia tulee muista virustyypeistä. Käytännössä jokaisella naisella on HP-virus, jos on seksiä harrastanut. Monilla se ei vain tee mitään tai oireilee esim. papojen välillä, milloin sitä ei huomata. '
Kondyloomat ovat siis niitä näkyviä syyliä, jotka voivat tosin olla vaikka kohdunsuulla, jolloin niitä ei itse huomaa, mutta yleisesti pitäisi puhua HP-viruksesta, joka taas ei läheskään kaikille aiheuta kondyloomia.
Ehkä se siis voisi ollakin kondylooma..saa nähdä. Kamalaa tämä odottelu.
Jos jollain vielä kokemuksia, luen niistä mieluusti.
vuosi sitten ja loop-hoidolla yritettiin hoitaa 2 kertaa kunnes huomattiin että onkin syöpäsoluja. Papassa näkyi vain tuo luokka II mutta kun lähettivät koepalojen ottoon, siellä selvisikin että on syöpäsoluja..Papa on siitä kehno mittari, että näyte otetaan vain tietyistä kohdista, jos "viallinen solu" onkin siinä vieressä, se ei näy papassa. Kohdunkaula oli jo"poistettu" loopilla melkein kokonaan mutta jatkoi kasvua kohtuun. Jouduin leikkaukseen, tuomioksi tuli kohdunpoisto. Nyt seurannassa seuraavat 3 vuotta.