Miten selvitä häistä harrastus ym jutuista!?
Meillä suurperhe ja isoimmilla lapsilla harrastukset jotka vievät rutosti aikaa ,mutta ovat erittäin mieluisia ja sinänsä hyvä asia että lapset pysyvät pois vääriltä poluilta. MUTTA kun perheessä on pieniäkin lapsia niin jotenkin tää vaan tuntuu niin pirun rankalta, aina kuljetuksia ees taas, oon päivät kotona ja illat kotona kun mies kuskaa. Tai sit jos mä kuskaan enemmän niin mies on marttyyri ja valittaa kun ei oi ite harrastaa mitään tms.
Onko muilla tätä jatkuvaa sähläystä harrastusten ja vapaa-ajan välillä? :(
Kommentit (9)
entä jos lapset kulkisivat niihin omin nokkineen?
auttaa hirveästi. Jos mukana kolmekin perhettä ja te kuskaatte miehen kanssa vuorotellen, ei sun kohdalle osu montaakaan kertaa kuukaudessa, vaikka olisi ueitakin harrastuskertoja kuussa. Ja kannattaa miettiä minne lapset voisi mennä yksin, edes yhteen suuntaan. Toki liika on silti liikaa: jos teillä on ksukattavia lapsia vaikka kaksi ja molemmilla kaksi harrastusta, se on jo aika iso rasite. Kertojahan voi tulla lähemmäs 20 per viikko! Silloin kannattaa jostain karsia tai etsiä harrastuksia joihin ei tarvitse kuljetusta.
harrastavilla perheillä, riippumatta onko lapset samaa ikäluokkaa vai isoja ja pieniä. Ei voi auttaa, kimppakyydit kyllä helpottaa
Isompia voi laittaa jo pyörällä/bussilla.
Olen katellut tutun perhettä. Niillä 4 lasta ja kahdella isommalla harrastuksia joihin pitää aina viedä autolla koska asuvat sen verran syrjässä. Niiden illat ovat täysin buukattuja kuskailuun:(. En usko että ovat juuri koskaan koolla koko perhe?
Tuotako se on sitten nykyään kun halutaan niille lapsille niin paljon tekemistä?
En itsekään ole pahoilla teillä vaikka en paljon teininä harrastanutkaan..
joka arki-ilta joku harrastus lapsilla. Lapsia on yhteensä 3 ja harrastuksia kaikilla yhteensä 4. Viikonloppuisin ei ole mitään. Harrasteet on kerrallaan 45-1 h mittaisia, matkoineen max 1½ h. Yhden lapsen harkat alkavat kerran viikossa jo klo 14.45 mikä vaatii sumplimista töiden kanssa mutta ei sitten vaikuta enää iltaan.
Jaetaan miehen kanssa kuskausvuoroja, mutta aika usein minä vien ihan vapaaehtoisesti, koska käyn itse lenkillä sillä välin. Tulee just sopiva 35-45 min juoksulenkki harkkojen aikana. Lisäksi jaetaan kuskausta muiden vanhempien kanssa
Silläaikaa kun yksi on harkoissa, on toinen vanhemmista kahden muun kanssa kotona. Lähes poikkeuksetta meillä syödään yhteinen ateria myös arki-iltaisin.
En mä koe tuota edes kauhean rasittavana, yhdessäkin ehditään puuhata ihan ookoo siihen nähden että töissä ollaan molemmat ja viikonloput on sitten ihan täysin perheen aikaa.
Toinen jo teini ja kulkee harrastusmatkansa jo itsenäisesti vaikka matkaa on 20 kilsaa, mutta bussilla se nopsaan menee. Joskus tosin kuskataan mutta harvemmin.
Nuorempaa vielä kuljetetaan. Harrastaa 2 kertaa viikossa, tiistaisin vien ja haen minä ja torstaisin on isän vuoro.
En koe että olisi raskasta, toki joskus väsyttää lähteä, mutta kyllä sitä jaksaa aina kun vaan lähtee.
kolme lasta, kaikki harrastavat eri urheilulajeja. Meidän viikko-ohjelma on seuraava: ma iltana pojalla salibandyharkat
ti iltana mies&poika sulkapallo
ke iltana nuoremman tyttären lentopallo, perään urheilukoulu, lisäksi äidillä&vanhemmalla tyttärella jumppa ja pojan salibandyharkat
to iltana nuoremman tyttären temppujumppa ja vanhemman lentopallo
pe iltana oma sulkapallovuoro ja pojan salibandyharkat
la päivällä vanhemman tyttären lentopallo ja miehen lentopallo
su iltana äidin ja isän tanssikurssi
Joka päivälle siis riittää menoa. Kaikki muut on automatkan päässä paitsi pojan salibandyharkat ja sulkapallot. Asumme pienellä paikkakunnalla, joten ainoa vaihtoehto on kulkea ja viedä omalla autolla. Kaikki illat ei onneksi mene kuskailuun :) Ja keväällä vielä helpottaa kun tuo vanhempi tytär saa ajokortin.
Olen kuitenkin hoitanut tätä autokuskin roolia ihan mielelläni. Tunnin harkkojen aikana ehtii itse tehdä kävelylenkin, tai käydä kaupassa. Tai vaan seurustella toisten vanhempien kanssa.
Aikansa kutakin :)
Omat harrastukset on tulleet säännöllisinä mukaan vasta tänä syksynä. Vihdoin päätin että myös äidillä on oikeus niihin, ja oikeus pitää niistä myös kiinni. Muuten ei jaksa, ei työssä eikä kotona.
Näistä ei suinkaan Häistä.. :)