Infulenssarokotukset ja sairaat vanhukset?
Lähipiiristä löytyy 60-80 vuotiaita ihmisiä, jotka kuuluvat riskiryhmiin. 2 perussairautta, 3-4 eri lääkettä/henkilö. Ja nyt sitten vielä siihen aioitaan antaa samaan aikaa sekä sikainfulenssarokote että tavallinen infulenssarokote. Ja kaikki tämä vielä sikainfulenssaepidemian aikana. Pelottaa näiden läheisten puolesta.
Meidän perhe ei viime talvena saanut infulenssarokotusta, kun oltiin "myöhässä", eli infulenssaepidemia oli juuri alkanut. Lääkäri ja th sanoivat, että ohjeet on, ettei rokoteta jos epidemia jo Suomessa. Miksi nyt rokotetaan, vaikka epidemia jo alkanut? Eikös tämän pitänyt olla tavallisen infulenssarokotteen kaltainen?
Kommentit (6)
Miksi ajattelit epidemian aikana rokottamisen olevan jotenkin haitallista? Miksi luulet, että rokote on sairaalle vanhukselle jotenkin riski (ei ole) ja influenssa ei? Ja mikä on infulenssa?
mutta sikainfluenssaa ei pidä rinnastaa tavalliseen kausi-influenssaan. Jokainen miettii kohdallaan ja punnitsee omat riskinsä.
"Miksi ajattelit epidemian aikana rokottamisen olevan jotenkin haitallista? Miksi luulet, että rokote on sairaalle vanhukselle jotenkin riski (ei ole) ja influenssa ei? Ja mikä on infulenssa?"
Ajattelen, että elimistö on muutenkin kovilla, jos on 2 perussairautta, muutama lääke ja siihen vielä rokotukset. Itse rokottaisin vanhukset kahdessa erässä. En sano, ettei pitäisi rokottaa ollenkaan. Mietin vain onko järkevää antaa 2 rokotetta yhtä aikaa. Influenssa on varmasti riski. Ei siitä ole kysymys.
Jos rokottaminen epidemian aikana ei ole haitallista, miksi tavallisia influenssarokotteita ei anneta enää sen jälkeen kuin influenssaa on Suomessa? Onko rokottamisesta epidemian alettua enää merkittävää hyötyä, kun rokotteen antaman suojan kehittymiseen menee kuitenkin aikaa? Olisiko parempi antaa sairaalle vanhukselle vain pelkkä infulenssarokotus, ja kehoittaa pesemään hyvin käsiä?
Infulenssa = influenssa Minulla kielen kanssa ongelmia, lukihäiriö tai jotain :)
Ja nämä vanhukset itse päättävät. Ottavat kaiken mitä tarjotaan. En kerro omia mielipiteitäni, älkää sitä pelätö. Ovat vain minulle rakkaita vanhuksia. Siksi mietiskelen.
on paljon enemmänkin lääkkeitä kuin 3 tai 4. Eihän se hyvä ole, mutta ei rokote niin iso juttu ole että siitä pitäisi huolehtia, se ei ole sama kuin lisäisi uuden lääkkeen entisten lisäksi. Kipeäksi voi pistopaikka tulla ja voi kolottaa jäseniä. Tavallisesti ei tule mitään sen vakavampaa.
kun ei ole kuumeinen sillä hetkellä.