Miten pienet koululaiset suhtautuvat kun silmälasit saaneeseen luokkatoveriin?
Oma lapseni saa silmälasit 2-luokkalaisena ja tuntuu kurjalta lapsen puolesta.
Kiusataanko nykyään silmälaseja käyttäviä lapsia?
Kommentit (12)
Mun viidestä lapsesta neljällä on silmälasit. Kolme sai jo ennen kouluikää, yksi pienenä koululaisena.
silmälaseja on tosi monilla lapsilla, useammilla kuin ennen (ja hyvä niin, koska tarvitsijoiden määrä on kuitenkin suht sama). Lasit sinänsä eivät ole kiusaamisen syy - mutta tietysti kiusaava luokka etsii kiusaamiselleen tekosyyn ihan mistä tahansa ja silloin lasit voivat olla yksi tekosyy.
Lasien tarvetta ei tarvitse lapsen puolesta surra. Ole mieluummin iloinen siitä, että hän saa ne, kun kerran tarvitsee!
jo päiväkoti-ikäisenä. On joskus nimitelty niiden takia mutta lapsi ei itse ole sitä mitenkään sydämelleen ottanut eikä ole siihen reagoinut jolloin se on jäänyt siihen. Muutenkin sellainen tyynesti asiat ottava ja rauhallinen tapaus, joka ei ole provosoitavaksi suostunut eivätkä kiusaajat sitten viitsi pitkään yrittääkään. Suosittu on kavereiden keskuudessa ja kaikkien mielestä lasit hänelle sopivat. Lasien saamisesta siis jo useampi vuosi.
Ainoa mikä minua on lapsenkin puolesta harmittanut, on se kun lasit ovat niin hankalat monessa harrastuksessa (itselläni ollut lasit 2-luokalta saakka).
Ainoa mikä minua on lapsenkin puolesta harmittanut, on se kun lasit ovat niin hankalat monessa harrastuksessa (itselläni ollut lasit 2-luokalta saakka).
Minullakin on lasit ja kyllä niistä on miljoona kertaa enemmän hyötyä kuin hankaluutta. Hankaluuksia tulee oikeasti ainoastaan kahdessa harrastuksessa: hitsauksessa ja uinnissa. Niistäkin selviää, jos investoi kalliisiin erikoislaseihin (suojalaseja saa vahvuuksilla).
Jos teidän laspsen laseista on hankaluutta harrasteissa, lapsella on vääränlaiset lasit. Liian löysät tai liian kireät tai ei tarpeeksi joustavaa materiaalia.
ÄLKÄÄ HANKKIKO NIITÄ KAIKKEIN HALVIMPIA LASEJA edes lapselle, vaan miettikää, millaiset lasit itse kukin tarvitsee. Kun lasit on oikeat, voi pelata jalkapalloa ja suunnistaa metsässä, tanssia kilpaa ja maalata akryyliväreillä. Laseja voi olla myös kahdet, jos toiset haluaa värilliset tms.
enkä itsellenikään. En ole kertaakaan ns. halpislaseja edes harkinnut sillä haluan kunnon optikon ne sovittavan ja takuun ja huollon pelaavan.
Silti lasit huurtuvat talvella ulkoa sisälle tullessa tai jopa viileämmällä säällä juostessa ja kastuvat sateessa. Ratsastus/mopokypärän valintaan saa tosiaan uhrata aikaa, että löytää sellaisen, etteivät silmälasien sangat paina. Eikä sitä edes huomaa kuin jonkin aikaa käytettyään.
Ja monissa muissakin tilanteissa ovat hankalat. Piste.
ekaluokan alussa.
Ei ole kiustattu, eikä niistä ole kukaan kauheasti ilmeisesti edes kysellyt. Aluksi oli kyselty että miksi sait lasit, mutta aika mutkatonta oli suhtautuminen. Lapsi kertoi että näkee niillä paremmin, jolloin kaverit oli vaan että aijaa.
Lasit on tosi tukevat ja hyvät, eli pysyy kyllä päässä harrastuksissakin. Näköongelma on onneksi niin vähäinen, ettei tarvitse käyttää liikuntatunnilla ja urheiluharrastuksissa ellei halua. Ilmeisesti on pitänyt niitä koulun liikuntatunnilla. Jumppaharrastuksessa ei laseja käytä.
Ovat kolmannella luokalla. Vielä ei ole kukaan kiusannut. Ennen kuin saivat lasit joku luokka toveri oli sanoi voi ei saatte silmälasit, ei ne oo kivat eikä sovi teille. Jälkeen päin ei oo kuulunu mitään. Tytöt saivat itse valita kehykset ja päätyivät täysin samoihin jotka itsekkin olisin heinä valinnut. Vanhemmat ja sukulaiset vaan stemppaamaan, kehumaan kauniita silmalaseja ja kuinka hyvin ne sopivat :)
ja arastelet lapsesi silmälaseja, hän vieroksuu niitä ja siitä aukeaa väylä kiusaajille.
Laita ensin oma asenteesi kuntoon. Hyvä että lapsi näkee!
Mulla sellainen käsitys, että ennen vanhaan, jolloin lasit lapsilla harvinaisempia kuin nykyään, kiusaamista oli enemmän.
kummastakaan vanhemmasta tuntunut kurjalta. Meilläkin on silmälasit.
Me markkinoitiin lasit lapselle hienona juttuna, koska on hienoa nähdä. Samoin opettaja kehui laseja.
Jotain pientä huomauteltavaa oli parilla luokkakaverilla, mutta se jäi sitten siihen.
Omalla tytölläni on silmälasit, sai 3-vuotiaana. On nyt eskarissa joka koulun yhteydessä.