Onko Baby Björnin rintareppu hyvä?
Kommentit (24)
kantorepun,esim ergon. Sinne ei ihan pientä voi laittaa (paitsi sen lisäosan kanssa). Mutta onkin sitten todella paljon pidempi ikäinen ja vauvan/lapsen asento on siinä ergonominen eikä roiku haaruksistaan.
Osalla lapsista painaa jalat nopeasti ihan sinisiksi. Tutustu kantoreppuihin, kuten Yamo tai Ergo.
Meiltä se lähti aika äkkiä "kiertoon" ja tilalle ostettuun Manducaan olen ollut todella tyytyväinen. Suosittelen siis Manducaa! (Manducassa meidän kaksivuotiaskin tuntuu ihan kevyelle!)
vauvan paino jakautuu epätasaisesti ja epäedullisesti. Esimerkiksi lonkkien ja selän kehityksen kannalta asento ei ole suosiollinen. Jos vauvan lonkissa on kehityshäiriöitä, asento on jopa selvä terveysvaara. Kannattaa hankkia reppu, jossa vauvan peppu jää polvitaipeita alemmas ja lonkat ns. sammakkoasentoon.
Ei ollut hyvä. Me saatiin lainaan, muuten ei olisi tullut edes kokeiltua. Ihan pientä pystyi jonkun roskienvientireissun kantamaan, pidemmällä matkalla tuli jo selkä kipeäksi. Ja n.3kk jälken vauva oli jo niin iso, että kantaminen alkoi ola melko mahdotonta.
Kun siinä on vaan ne ristiin menevät hinkselit, niin koko paino on hartioilla. Painoa pitäisi saada myös lantiolle, niin olisi parempi kantaa.
Ja totta tuoki, että vauvalle se ei todellakaan ole hyvä, kun selkä on aika suorana ja jalat roikkuvat.
Meillä on kantoliina, jota voi käyttää ihan vastasyntyneestä asti, ja toimii hyvin myös isommalla lapsella. Ja ulkoilua ja lenkkeilyä varten hommasimme kantorinkan, joka on tosi hyvä, mutta sitä voi käyttää vasta kun lapsi osaa istua.
kokemusta kahdelta lapselta BB:sta, Ergosta, Kangasta ja liinasta. Eniten olen tykännyt Ergosta, tosin ihan pientähän siinä ei voi kantaa ilman sitä lisäosaa. Pieniä tykkäsin kantaa liinalla mielummin kuin BB:lla tai jos oli tarve äkkiä saada vauva heitettyä kyytiin niin sitten Kanga. Bb omille niskoille/hartioille epämiellyttävä, vauvat eivät viihtyneet (vaikutti siltä että veri ei kierrä jaloissa kun jäävät pahasti roikkumaan siinä) ja käyttöikä on aika lyhyt, ei siinä voi kantaa kuin aika kevyttä pikkuvauvaa.
Paras on Ergo, käyttöikä on pitkä, vielä meidän isoa 3½v (19kg) kannan siinä helposti, ja suostuu kyytiinkin mielellään.
Mutta käytän kyllä aika vähän.
Meillä on active malli, jossa parempi tuki selälle eikä mulla ole ollut ongelmia, vaikka vauva kohta 10kg.
Käytän kyllä reppua aika vähän, ehkä kerran viikossa max. tunnin. On mulla vaunuissa mukana ja jos vauva esim. ostoksilla ollessa alkaa kiukuta vaunuissa otan reppuun ja poika on tyytyväinen kun saa olla "sylissä" naureskella ohikulkijoille.
Harvoin kun käyttää, niin tykkään siitä, että on helppo ja heti valmis, pari napsautusta ja vauva on kannossa, eikä tartte harjoitella asentamista tai säätämistä.
Joku toinen voi ehkä olla ergonimisempi ratkaisu, mutta helpompi ei voi olla. Ehkä jos päivittäin tai pitempiä aikoja käyttäisin, niin voisin liinan puoleen kallistua, mutta tällä käytöllä en jaksa alkaa opetella.
ei vaan moraali antanut periksi myydä eteenpäin kun näin miten pahaa se teki oman lapsen verenkierrolle...
Vauva ei edes ehtinyt siihen, koska reppu oli miehelle aivan liian pieni.
Se ei ylettänyt edes lähellekään kiinni.
Ostimme sitten Theodore Beanin kantorepun.
Se tuntui molemmista hyvälle, eikä poikakaan näyttänyt kärsivän ;-)
TB on jotenkin tukevampi ja luonnollisemman tuntuinen.
voi kantaa vauvaa 2-viikkoisesta eteenpäin.
Ei kannata rahojaan ja lapsen terveyttä tuhlata rintareppuun.
Pidin siinä vauvaa 1-2 kertaa päivässä max puoli tuntia kerrallaan esim. vanhempia sisaruksia leikittäessä, kotitöitä tehdessä ja kaupassa käydessä. Juuri tällaiseen lyhytaikaiseen käyttöön se oli aivan loistava.
Silloin, jos on tarkoitus kantaa vauvaa tuntikausia päivässä, rintareppu ei sovi, vaan kantoliina on parempi ratkaisu. Mutta lyhytaikaista kantamista varten kantoreppu on paljon nopeampi panna päälle kuin liina.
Nämä kommentit antoivat miettimisen aihetta. Tuo ManducA oli ihan uusi tuttavuus. Mistä olette tilanneet ja voiko siis käyttä jo kuukauden vanhasta?
Mä en saa Manducaa säädettyä itselleni hyväksi. Olen 155cm ja 50kg. Itse tykkään Becosta.
mitään huonoa sanottavaa bb-rintarepusta. Mieheni ja minä olemme molemmat olleet tyytyväisiä. Käytettynä ostettiin ja oli hintansa väärti!
ei vauva oikein viihtynyt, kantoliinassa taas viihtyi tosi hyvin... ja sitten joskus kaverilla kokeiltiin manducaa.. heti ostettiin oma ja meidän lapset 1,5 vuoden ikäeroilla jo kolmas menossa ja liikutaan lähes aina yhden vauvan rattailla, manducassa menee kolmevuotias selässä jos siltä tuntuu, vauva pienennyksellä ja keskimmäinen edessä "normi" asetuksilla... en voi muuta kun suositella manducaa!
meillä molemmat käyttää manducaa, vastasyntyneen, 1,5v:n ja 3 vuotiaan kanssa...
Mä en saa Manducaa säädettyä itselleni hyväksi. Olen 155cm ja 50kg. Itse tykkään Becosta.
Kävimme kokeilemassa muitakin merkkejä, mm. Manducaa, mutta sitä nyt vaan ei saa selälle hyväksi. Tuotekehitys on todella alhaista tasoa. Mulla on kapeat hartiat ja ihan pienen lapsenekin kanssa tuo reppu vaan putoaa hartioilta. Lisäksi materiaali on huono.
Kantoliinaa käytti mies jonkin verran, mutta kantoliinat eivät oikeasti sovellu monipuoliseen käyttöön. Esimerkiksi lapsi ulkovaatteissa on mahdotonta saada liinaan, jos vanhemmallakin on ulkovaatteet.
Meillä BB-active on käytössä vieläkin yli 10 kg lapselle. Repun pukeminen on tosi kätevää ja nopeaa. Kun katsoo sitä selkätukea, niin tajuaa ilman sovitustakin, miksi se on oikeasti ergonominen. Meillä tärkein käyttötapa on koirien lenkitys ja siinä BB nyt vaan on paras.
Tuohon ikuiseen lonkkajuttuun: näyttäkää joku TIETEELLINEN artikkeli, jossa todetaan, että esim. Baby Björn olisi huono lapsen lonkille. Tieteellisen artikkelin taustalla on aina tieteelliset tutkimukset eli siihen ei riitä, että joku maisteriäiti sellaisen nettiin kirjoittaa.
ite silti olen liinaan kallistunut eli käyttämättömänä jäi kaappiin kun liina kätevämpi ja isommalla manduca. paino jakaantuu tasaisemmin kuin rintarepussa.