Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

V...tun köyhät!

Vierailija
24.10.2009 |

Joku aika sitten Hesarissa oli juttu asumistukijärjestelmän uusimisesta, josta hyötyisivät erityisesti lapsiperheet. Jutun yhteydessä haastateltiin neljän lapsen yksinhuoltajaäitiä, jonka lapsista enää kaksi asuu kotona. Asui Helsingin keskustassa, vuokra oli noin 800 ja asumistuki 600. Asumisesta maksettavaksi jäi alle 200 euroa. Ei köyhällä muuten kuulemma olisi varaa Helsingin keskustassa asua.

Kiva kiva...Laiskat eivät viitsi hankkia kunnon koulutusta ja saavat sitten surkeaa palkkaa. Ja sitten eletään yhteiskunnan kustannuksella. Pakkoko siellä keskustassa on asua, asuisivat siellä missä on varaa olla. Niin ne rikkaammatkin joutuvat tekemään.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että av-mammat eivät päätä tämän maan asioista.

Luojalle kiitos siitä.

Vierailija
2/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa edes käydä äänestämässä. Kun on jalat niin puhki reimatech-goretex-hypersuperfit-fix-haalarin alesta metsäsätämisestä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempasi asuvat samalla paikkakunnalla, on minusta itsestään selvää, että asut opintojesi ajan lapsuudenkodissasi.

Jos joutuu lähtemään muualle opiskelemaan, on tietenkin vaikea opiskella ilman asuntoa - mutta....

Opiskelijaystävättäreni kulki kaupungilla katsastamassa vuokrayksiöitä, nyrpisteli nenäänsä ja vaati vuokranantajaa lisäämään milloin sitä, milloin tätä. Ihmettelin, miten hänellä on kanttia tähän. Ja mistä hänellä on rahaa maksaa melko hulppeita vuokria.

Asumistuet, hän totesi tyynesti.

HALUAA HETI TAAS OPISKELIJAKSI - miksi en keksinyt tuota maan mukavaa sosiaalishoppailua vaan käytin kaikki hemmetin väliajat töihin ja asuin vanhempani nurkissa. No, valmistauduin sentään nopeasti ja pääsin työelämään ja sitä kautta normaaleille asuntomarkkinoille.

Mutta ihan totta: jos on koko lyhyen aikuisiän elänyt milloin milläkin tuilla, niin miten ihmeessä ikinä oppii elämään itsenäisesti? Epäilen vahvasti.

joka pitä laikata mahdollisimman nopeasti pois. Jokaiselle pitäisi asuminen olla prioriteettilista kärjessä siten, että ei siihen mitään tukia tarvita. Ruoka ja asuminen tule ejokaisen kustantaa omista rahoistaan, ne ovat perustarpeita ja niitä tärkeimpiä. Missään tapauksesa ei niihin kuulu yhteiskunnan varoja käyttää. Tuki vääristää täysin asuisen kustannuksia ja perheen /vähävaraisen käsitystä siitä mitä rahalla saa. Näin vähävaraiset uskotellaan uskomaan, että "ilmaiseksi" tässä maassa saa mitä vaan kunhan pyytää. Asumistuki pitäisi välitömästi poistaa ja sitä kautta varmasti tulisi edullisempi asuntoja markkinoille. Toisaalta tuo raha menee suoraan vuokranantajien taskuun, vääristäen markkinatilannetta. Täm ä'n ostaa oleellisesti vuokria ja sitä kautta heijastuu kustannukset esim. tonttien hintoihin jne.. Asumistuen poistamisen jälkeen, todennäköisesti tonttien hinnat pääkaupunkiseudullakin putoaisivat 30 % ja yhä useammalla olisi varaa hankkia asunto, jonka kustannuksista tontti kahmaisee suuren osan.

Asia vain on niin, että pelkkä opintoraha ei riitä edes vuokraan!

Vierailija
4/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sairaista (mukaanlukien siis mt-potilaat + vammaiset) tulisi jollain tapaa huolehtia. Työttömyysturvan ylellisyysosa tulee itse ansaita, jokin hyvin pieni perusosa voisi olla, esim 5eur/pv, millä syö aamu+iltapalaksi puuron (kuten minä työssäkäyvänä teen) ja eineksiä saa esim. maksallatikko on euron ja rainbow hernekeitto 60 snt. itse tehden voi ostaa lihaa jatehdä edullista ruokaa+ salaattia. Meidän 6 hengen perheessä eletään säästeliäästi ja Prisman lasku on keskim. 600eur/kk, sisältäen pesujauheet yms. kempparikamat, synttäritarjoomiset joitakin vaatteita, eli hminen pärjää vallan mainiosti tuolla 5eur/pv. Kahvista ja muista herkuista voi opetella eroon.

Asumistukea ei pidä maksaa yhtään. Mikäli haluaa asua halvalla, voidaan perustaa ilmaisia asuntoloita, esim muuttotappiokuntiin, vaikkapa Ylikiiminkiin. Alkaisi taas työnteko kiinnostaa.

Opiskelijoillekaan ei kannata maksaa asumistukea, nostakoon lainaa ja kun ovat töissä, voivat maksaa takaisin.

Varsinkin noi ruokaohjeet...Jokainen halukas voi halutessaan heittäytyä tukiaisilla elämään, niin huomaa ettei se leipä siitä levene.

Vierailija
5/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole elatus- eikä asuttamisvelvollisuutta aikuisiin lapsiinsa, monille näytetään ovea 18-19-vuotiaana

Vierailija
6/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos vanhempasi asuvat samalla paikkakunnalla, on minusta itsestään selvää, että asut opintojesi ajan lapsuudenkodissasi."

Just. Opiskelijoita on muutkin kuin 18-vuotiaat! Me opiskellaan ja on 2 lasta. Mitäköhän luulet, että meidän porukat tykkäis, jos muutettais niitten kolmioon, kun kerran asutaan samalla paikkakunnalla?

Vierailija
7/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tainnu joku kusta teijän aamumuroihin ihan kunnolla...jos lähtee tähän leikkiin mukaan niin eikös sitten lapsilisät ym. muut tuet pitäs lopettaa..Pitää olla onnellinen että eletään maassa jossa pidetään ainakin jollain tasolla huolta kaikista..tuo opiskelijoiden asumislisän poisto kuulostaa tosi utopialta..yhteiskunnalle tulee kuitenkin edullisemmaks että valmistutaan ajoissa koulusta!

Vierailija
8/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on mukava matkustaa metrossa ja lähijunissa jokapäiväisen ryöstöuhan alla..

Ehdotan että tukia maksetaan että pysyy hullut rauhallisina. Nimittäin jos tukia ei makseta niin käy huonosti..kaikille

Vierailija
9/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyl oo laiskuudesta kiinni,jotku vaan on syntyny kultalusikka suussa:äiti ja isi kustantaa koulun ja kaikki. Meneppäs joskus elämään jonkun köyhän rahoilla nii itku saattais tulla!

Vierailija
10/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelette että asumistuen saajia ei kiinnosta työnteko? Maailma nyt vaan on siitä epäoikeudenmukainen että joku pienipalkkainen saa niin vähän ettei palkka riitä elämiseen. Työ ei silti ole vähemmän tärkeää. Lopetetaan pienipalkkaiset työnteko niin eräät saa itse hoitaa lapsensa, siivota julkiset tilat, myydä vuorollaan kaupassa, hoitaa sairaat ja vanhukset jne. Ehkä alkaisi arvostusta löytymään.

Sitäpaitsi lapset eivät ole vanhempiensa yksityisomaisuutta tai lemmikkieläimiä joita hankitaan jos on varaa. Äidit synnyttävät heidät yhteiskunnan jäseniksi, työntekijöiksi ja veronmaksajiksi.

Minulle tärkein elämäntehtäväni on uusien ihmisten

saattaminen ja kasvattaminen maailmaan. Sen suurempaa valtaa ja vastuuta ei voi olla. Ilman minun päätöstäni haluta lapsi juuri tiettynä ajankohtana tiettyä ihmistä ja taas hänen kauttaan syntyviä sukupolvia ei olisi eikä koskaan tulisi olemaan. Tämä on minun elämäntyöni joka on ollut aina ykkönen ja opiskelut ja työt ovat olleet kakkosena. Raja menee siinä että tienaan toimeentulotuen verran mutta sossusta emme hae vaan elätämme perhettä omalla työllämme. Opiskelu kiinnostaa, mutta en pysty sekä käymään työssä, opiskelemaan sekä olemaan lapsilleni (5 lasta) läsnä tarpeeksi. Tein sitä 3 vuotta, ei toiminut.

En myöskään katso että kenenkään pitäisi elää sillä mentaliteetilla miten tuon lainauksen kirjoittaja. Elämässä on tärkeintä olla onnellinen, mikä ikinä se asia kullakin on joka tekee onnelliseksi. Muuten kaikki menettää merkityksensä. Jos elämä on pelkkää kitumista ja kärsimistä niin parempi olla kuollut. Ei silloin jaksa elää. Meillä on vain yksi elämä.

Jotkut kuvittelevat että kaikilla on samat mahdollisuudet esim. opiskeluun, ei ole. Jo lapsuus ja sen pienemmät ja suuremmat traumat, lapsuudenkodin ilmapiiri ym. asiat joihin ihminen on täysin syytön vaikuttavat loppuelämään. Aivokemiat, tuuri, älykkyys, lahjat tai lahjattomuus. Aina löytyy noita yksinkertaisia jotka yksinkertaistavat asioita. Kyllä yhteiskunnan tulee turvata mielekäs elämä kaikille jotka siihen syntyvät. Mielekkääseen elämään kuuluu turvattu asuminen ja toimeentulo. Jokaisella on siihen oikeus sillä jokainen syntyy tähän yhteiskuntaan haluaa tai ei, ei sitä voi valita.

Olen köyhä, omien valintojeni ansiosta. Voisin ponnistella enemmän ollakseni vähemmän köyhä mutta koska minulla on myös taloudellinen vastuu perheestäni en voi täysin heittäytyä opiskelijaksikaan. Omien voimavarojeni mukaan koitan opiskella mutta omaa jaksamistani kuunnellen.

Olen sitä mieltä että yhteiskunta jättää täysin huomiotta suuren ihmisryhmän, johon minäkin kuulun. Yhteiskunta on rakennettu tietylle ihmistyypille. Kaikkia ei ole tehty sellaisiksi kuin yhteiskunta vaatii. Joillekin raha ja menestys on tärkeintä mutta toisille ei ja on vaikea ymmärtää ajatusmallia jossa ihmisen arvo ja tärkeys yhteiskunnalle on mitattavissa sillä kuinka paljon maksaa veroja. Kaikki eivät ole oravanpyörätyyppiä ja jotkut eivät sitä ymmärrä vaan leimaavat luusereiksi ja siipeilijöiksi jos ei pyörässä halua juosta. Joku voi olla huippuhyvä siivoojana, toinen muusikkona, kolmas kuvataiteilijana, kaikki voivat olla köyhiä ja tarvita asumistukea.

Ihmisen pitää toteuttaa omaa elämäntehtäväänsä ja käyttää lahjojaan. Erilaisia lahjoja, ominaisuuksia, geenejä tarvitaan, yhteiskunta ja ihmiskunta tarvitsee. Täällä av:lla vallitsevat porvarilliset arvot eivät onneksi ole koko kansan arvoja. Yhteiskunta kuuluu kaikille ja sitä pitää rakentaa kaikkien ehdoilla. Esim. taiteellinen lahjakkuus on arvo sinänsä. Moni tunnettu taiteilija oli aikanaan köyhä. Ja lahjakkaiden pitää lisääntyä, taiteilijoiden vaikka ja esim. äitiydessä lahjakkaiden jotta nämä geenit siirtyvät tuleville sukupolville.

AV:lla ainoastaan tietyntyyppisten ihmisten sallitaan lisääntyä.

Kuitenkin usein jos ihminen on äärimmäisen lahjakas vaikka äitiydessä tai taiteessa hän ei välttämättä ole lahjakas asioissa jotka vaativat toisentyyppistä osaamista ja toisentyyppisiä aivoja. Valitettavasti lahjakkuudesta ei mitään makseta ja jos ei osaa muuttaa lahjojaan rahaksi niin ne eivät ole minkään arvoisia?

Asumistukea ym. pitää maksaa jotta myös ne ihmiset joilla on muita kuin rahantahkomisominaisuuksia voivat elää hyvän elämän, rikastuttaa yhteiskuntaa omalla tavallaan ja toteuttaa itseään. Jokaisen meidän esi-isät ja -äidit ovat rakentaneet yhteiskuntaa jälkeläisilleen joten jokaisella on samanlaiset oikeudet riippumatta siitä ovatko saaneet liikemiehen vai runoilijan geenit. Me emme myöskään tiedä kenen jälkeläiset tulevat olemaan hyödyksi ja kenen haitaksi tulevaisuuden yhteiskunnalle. Köyhän jälkeläisistä saattaa hyvin suurmies tai -nainen joka vaikuttaa merkittävästi maailmaa. Ei asiaa voi ajatella noin että vain ihmiset joiden merkittävin arvo on raha saavat lisääntyä. Sitähän se on jos ammatti valitaan palkan perusteella ja purnataan täällä että köyhillä ei oikeutta tehdä lapsia "itselleen" "yhteiskunnan varoilla".

Vain sairaista (mukaanlukien siis mt-potilaat + vammaiset) tulisi jollain tapaa huolehtia. Työttömyysturvan ylellisyysosa tulee itse ansaita, jokin hyvin pieni perusosa voisi olla, esim 5eur/pv, millä syö aamu+iltapalaksi puuron (kuten minä työssäkäyvänä teen) ja eineksiä saa esim. maksallatikko on euron ja rainbow hernekeitto 60 snt. itse tehden voi ostaa lihaa jatehdä edullista ruokaa+ salaattia. Meidän 6 hengen perheessä eletään säästeliäästi ja Prisman lasku on keskim. 600eur/kk, sisältäen pesujauheet yms. kempparikamat, synttäritarjoomiset joitakin vaatteita, eli hminen pärjää vallan mainiosti tuolla 5eur/pv. Kahvista ja muista herkuista voi opetella eroon.

Asumistukea ei pidä maksaa yhtään. Mikäli haluaa asua halvalla, voidaan perustaa ilmaisia asuntoloita, esim muuttotappiokuntiin, vaikkapa Ylikiiminkiin. Alkaisi taas työnteko kiinnostaa.

Opiskelijoillekaan ei kannata maksaa asumistukea, nostakoon lainaa ja kun ovat töissä, voivat maksaa takaisin.

Vierailija
11/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmistö peruslähtöisesti ei tule palkallaan toimeen. Ne tekevät tietenkin itseään ja äänestäjiään suosivia päätöksiä.

Joku aika sitten Hesarissa oli juttu asumistukijärjestelmän uusimisesta, josta hyötyisivät erityisesti lapsiperheet. Jutun yhteydessä haastateltiin neljän lapsen yksinhuoltajaäitiä, jonka lapsista enää kaksi asuu kotona. Asui Helsingin keskustassa, vuokra oli noin 800 ja asumistuki 600. Asumisesta maksettavaksi jäi alle 200 euroa. Ei köyhällä muuten kuulemma olisi varaa Helsingin keskustassa asua.

Kiva kiva...Laiskat eivät viitsi hankkia kunnon koulutusta ja saavat sitten surkeaa palkkaa. Ja sitten eletään yhteiskunnan kustannuksella. Pakkoko siellä keskustassa on asua, asuisivat siellä missä on varaa olla. Niin ne rikkaammatkin joutuvat tekemään.

Vierailija
12/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne mt-ongelmaiset, joita ei uskota? Minut on aina vaan katsottu työkuntoiseksi vaikka olen joskus psykoosin rajoillakin keikkunut, nähnyt omiani jne. Samoin krooninen masennus kestänyt 9 vuotta- eikö se jo kerro jotain?? Minulla on myös asiakirjoja, joista käy ilmi miten persoonallisuushäiriöni on lähtenyt rakentumaan. Se on nyt pahentunut viime vuosina, osittain siksi että en ole saanut oikeanlaista hoitoa (= käytännössä ei hoitoa ollenkaan). Sossu näkee etten ole työkykyinen mutta kukaan ei suostu nuoren ikäni takia kirjoittamaan lausuntoakaan, jonka avulla saisin esim. kuntoutustukea ja voisin mennä psykoterapiaan.

Vierailija
13/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen perheellinen ja mies töissä. Itse saan vain opintotuen ja olen hakenut opintolainaa asumislisää en saa. Olen miettinyt miten kukaan pärjää tällä tuella varsinkin jos asuu yksin kun mekään emme meinaa pärjätä kaikki menee kädestä suuhun. Kyllä taloutemme koki inflaation kun siirryin työelämästä koulunpenkille. Asumistuki olis terve tullut mutta miehellä muka tarpeeksi hyvät tulot Kelan mielestä ettemme saa sitä.

Tuet ovat tärkeitä niille jotka sitä tarvitsee sossun juopoille en sitä soisi enkä niille jotka eivät vaan kehtaa tehä mitään kun kotona pärjää paremmin.

Mutta eihän tuommoiset rikkaan miehen vaimot tajua mitä se oikea elämä on, tainut pappa ennen miestä maksaa ap:n viulut. Nauttikaa nyt siitä hyvä osaisuudestanne ja siitä ettei teidän tarvi olla yhteiskunnan "taakkoja" sillä koskaan että voi tietää mitä huominen tuo tullessaan teille. Mitäpä sitten kun oletta meidän asemassa? Mites sitten suu pannaan?

t: laiskapaskako?!

Vierailija
14/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi lapset eivät ole vanhempiensa yksityisomaisuutta tai lemmikkieläimiä joita hankitaan jos on varaa. Äidit synnyttävät heidät yhteiskunnan jäseniksi, työntekijöiksi ja veronmaksajiksi.

Minulle tärkein elämäntehtäväni on uusien ihmisten

saattaminen ja kasvattaminen maailmaan. Sen suurempaa valtaa ja vastuuta ei voi olla. Ilman minun päätöstäni haluta lapsi juuri tiettynä ajankohtana tiettyä ihmistä ja taas hänen kauttaan syntyviä sukupolvia ei olisi eikä koskaan tulisi olemaan. Tämä on minun elämäntyöni joka on ollut aina ykkönen ja opiskelut ja työt ovat olleet kakkosena. Raja menee siinä että tienaan toimeentulotuen verran mutta sossusta emme hae vaan elätämme perhettä omalla työllämme. Opiskelu kiinnostaa, mutta en pysty sekä käymään työssä, opiskelemaan sekä olemaan lapsilleni (5 lasta) läsnä tarpeeksi. Tein sitä 3 vuotta, ei toiminut.

En myöskään katso että kenenkään pitäisi elää sillä mentaliteetilla miten tuon lainauksen kirjoittaja. Elämässä on tärkeintä olla onnellinen, mikä ikinä se asia kullakin on joka tekee onnelliseksi. Muuten kaikki menettää merkityksensä. Jos elämä on pelkkää kitumista ja kärsimistä niin parempi olla kuollut. Ei silloin jaksa elää. Meillä on vain yksi elämä.

Jotkut kuvittelevat että kaikilla on samat mahdollisuudet esim. opiskeluun, ei ole. Jo lapsuus ja sen pienemmät ja suuremmat traumat, lapsuudenkodin ilmapiiri ym. asiat joihin ihminen on täysin syytön vaikuttavat loppuelämään. Aivokemiat, tuuri, älykkyys, lahjat tai lahjattomuus. Aina löytyy noita yksinkertaisia jotka yksinkertaistavat asioita. Kyllä yhteiskunnan tulee turvata mielekäs elämä kaikille jotka siihen syntyvät. Mielekkääseen elämään kuuluu turvattu asuminen ja toimeentulo. Jokaisella on siihen oikeus sillä jokainen syntyy tähän yhteiskuntaan haluaa tai ei, ei sitä voi valita.

Olen köyhä, omien valintojeni ansiosta. Voisin ponnistella enemmän ollakseni vähemmän köyhä mutta koska minulla on myös taloudellinen vastuu perheestäni en voi täysin heittäytyä opiskelijaksikaan. Omien voimavarojeni mukaan koitan opiskella mutta omaa jaksamistani kuunnellen.

Olen sitä mieltä että yhteiskunta jättää täysin huomiotta suuren ihmisryhmän, johon minäkin kuulun. Yhteiskunta on rakennettu tietylle ihmistyypille. Kaikkia ei ole tehty sellaisiksi kuin yhteiskunta vaatii. Joillekin raha ja menestys on tärkeintä mutta toisille ei ja on vaikea ymmärtää ajatusmallia jossa ihmisen arvo ja tärkeys yhteiskunnalle on mitattavissa sillä kuinka paljon maksaa veroja. Kaikki eivät ole oravanpyörätyyppiä ja jotkut eivät sitä ymmärrä vaan leimaavat luusereiksi ja siipeilijöiksi jos ei pyörässä halua juosta. Joku voi olla huippuhyvä siivoojana, toinen muusikkona, kolmas kuvataiteilijana, kaikki voivat olla köyhiä ja tarvita asumistukea.

Ihmisen pitää toteuttaa omaa elämäntehtäväänsä ja käyttää lahjojaan. Erilaisia lahjoja, ominaisuuksia, geenejä tarvitaan, yhteiskunta ja ihmiskunta tarvitsee. Täällä av:lla vallitsevat porvarilliset arvot eivät onneksi ole koko kansan arvoja. Yhteiskunta kuuluu kaikille ja sitä pitää rakentaa kaikkien ehdoilla. Esim. taiteellinen lahjakkuus on arvo sinänsä. Moni tunnettu taiteilija oli aikanaan köyhä. Ja lahjakkaiden pitää lisääntyä, taiteilijoiden vaikka ja esim. äitiydessä lahjakkaiden jotta nämä geenit siirtyvät tuleville sukupolville.

AV:lla ainoastaan tietyntyyppisten ihmisten sallitaan lisääntyä.

Kuitenkin usein jos ihminen on äärimmäisen lahjakas vaikka äitiydessä tai taiteessa hän ei välttämättä ole lahjakas asioissa jotka vaativat toisentyyppistä osaamista ja toisentyyppisiä aivoja. Valitettavasti lahjakkuudesta ei mitään makseta ja jos ei osaa muuttaa lahjojaan rahaksi niin ne eivät ole minkään arvoisia?

Asumistukea ym. pitää maksaa jotta myös ne ihmiset joilla on muita kuin rahantahkomisominaisuuksia voivat elää hyvän elämän, rikastuttaa yhteiskuntaa omalla tavallaan ja toteuttaa itseään. Jokaisen meidän esi-isät ja -äidit ovat rakentaneet yhteiskuntaa jälkeläisilleen joten jokaisella on samanlaiset oikeudet riippumatta siitä ovatko saaneet liikemiehen vai runoilijan geenit. Me emme myöskään tiedä kenen jälkeläiset tulevat olemaan hyödyksi ja kenen haitaksi tulevaisuuden yhteiskunnalle. Köyhän jälkeläisistä saattaa hyvin suurmies tai -nainen joka vaikuttaa merkittävästi maailmaa. Ei asiaa voi ajatella noin että vain ihmiset joiden merkittävin arvo on raha saavat lisääntyä. Sitähän se on jos ammatti valitaan palkan perusteella ja purnataan täällä että köyhillä ei oikeutta tehdä lapsia "itselleen" "yhteiskunnan varoilla".

Kaikki suureen ääneen mölöttäjät: kaikki ei ole mustavalkoista.

Yhden tuen lakkauttaminen vaikuttaa moneen muuhun asiaan ja järjellä ajateltunakin jo on enemmän haitallista.

Koittakaa te ajatusten pienten aavikolla piipertäjät tajuta, että jos teillä on hyvin, niin antakaa muillekin mahdollisuus tavoitella sitä omaan elämäänsä.

Jos teillä on noita "hyviä ideoita", ajatuksia ja mielipiteitä suureen ääneen asti jaettavaksi, niin kipinkapin politiikkaan ja päättäjätoimintaan mukaan. Veikkaan, että yksikään pään aukoja ei ole ehdolla seuraavissa vaaleissa, vai onko??

ja sori, en tiedä, mistä ne reimanne ja muut helou kitty -kamppeenne haette ja paljonko näette vaivaa niiden perässä juoksemiseen, mutta kun asioista aletaan oikeasti puhua, niin ajatukset pitäisi olla siinä asiassa ja katselmuksen kokonaisvaltainen perusteluineen ja pohdintoineen, eikä siellä cittarin kassajonon lööppitelineellä.

Vierailija
15/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa muillekki mahollisuus niiq hyvään elämään. Vai pelkäättekö "silmät nykii" et se muitten hyvä elämä on teiltä pois? no sehä itsekästä o. mt ongelmaisille pitäis maksaa suurempia tukia että saatais ne pois kaduilta, junist, metroist. Ahistaa nähä niit kaupungil. Asunnot niille kahjoille ni ei tarvis pelätä-

Vierailija
16/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyl oo laiskuudesta kiinni,jotku vaan on syntyny kultalusikka suussa:äiti ja isi kustantaa koulun ja kaikki. Meneppäs joskus elämään jonkun köyhän rahoilla nii itku saattais tulla!

Terveisin itse opiskelunsa kustantanut, töissä käyden ja opintolainat nostaen. Ja juu, opiskeluaikoina olin köyhä, vaan ei mulla sen vuoksi itku tullut.

Vierailija
17/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys on on henkilökohtainen tila. Väsynyt ei ole paha tai huono ihminen jota pitäisi satuttaa :(

Vierailija
18/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet valinnut köyhyyden. Mitä hittoa sitten valitat? Minun mielestäni kaikkien pitäisi pääsääntöisesti tulla toimeen omillaan, perheen olisi pärjättävä perheen itse ansaitsemilla tuloilla. Tukien maksamista tulisi järkeistää, koska näin suurta ihmislaumaa, kuin nyt on tukien varassa eläviä, ei Suomi pysty enää pitkään elättämään.

Kyllä se nyt vain on niin, että jokainen tehköön vain niin monta lasta kuin kykenee ITSE elättämään. Jos jo valmiiksi elää tukien varassa, miksi hitossa pitää tehdä lisää lapsia? En tiedä oletko itse näin tehnyt, mutta viittaan tekstisi kohtaan "Ei asiaa voi ajatella noin että vain ihmiset joiden merkittävin arvo on raha saavat lisääntyä. Sitähän se on jos ammatti valitaan palkan perusteella ja purnataan täällä että köyhillä ei oikeutta tehdä lapsia "itselleen" "yhteiskunnan varoilla". "

Meidän perheellemme raha ei ole merkittävin arvo, mutta olemme valinneet alamme sen mukaan, että työmme tienesteillä elää. Ja elätämme hyvin YHDEN lapsen, enempää tuskin teemme, koska se lapsen elättäminen vaan on aika kallista.

Jos olisit halunnut opiskella itsellesi ammatin, eikö se olisi kannattanut tehdä ennen lapsia, silloin se on useimmiten helpompaa?

Olet ilmeisesti sitä mieltä, että sinun lahjakkuutesi liittyy lasten tekemiseen?

"Olen köyhä, omien valintojeni ansiosta. Voisin ponnistella enemmän ollakseni vähemmän köyhä mutta koska minulla on myös taloudellinen vastuu perheestäni en voi täysin heittäytyä opiskelijaksikaan. Omien voimavarojeni mukaan koitan opiskella mutta omaa jaksamistani kuunnellen. Olen sitä mieltä että yhteiskunta jättää täysin huomiotta suuren ihmisryhmän, johon minäkin kuulun. Yhteiskunta on rakennettu tietylle ihmistyypille. Kaikkia ei ole tehty sellaisiksi kuin yhteiskunta vaatii. Joillekin raha ja menestys on tärkeintä mutta toisille ei ja on vaikea ymmärtää ajatusmallia jossa ihmisen arvo ja tärkeys yhteiskunnalle on mitattavissa sillä kuinka paljon maksaa veroja. Kaikki eivät ole oravanpyörätyyppiä ja jotkut eivät sitä ymmärrä vaan leimaavat luusereiksi ja siipeilijöiksi jos ei pyörässä halua juosta. Joku voi olla huippuhyvä siivoojana, toinen muusikkona, kolmas kuvataiteilijana, kaikki voivat olla köyhiä ja tarvita asumistukea. Ihmisen pitää toteuttaa omaa elämäntehtäväänsä ja käyttää lahjojaan. Erilaisia lahjoja, ominaisuuksia, geenejä tarvitaan, yhteiskunta ja ihmiskunta tarvitsee."

Vierailija
19/34 |
25.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen lapsen yh äitinä ylemmän korkeakoulututkinnon. Opiskeluaikana en olisi mitenkään pärjännyt ilman asumistukea. Nyt olen hyvin toimeentuleva omakotiasuja ja varmasti hyvä veronmaksaja. Minä maksan mielelläni veroja ja toivon että osa niistä käytetään nimenomaan asumistukeen.

Vierailija
20/34 |
24.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hotellissa, siihen sulla työssäkäyvän ei ole varaa, revi siitä köyhä!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän