mikä on verokortti?
tuleeko se ton veroehdotuksen mukana vai pitääkö se erikseen hakea?
Kommentit (11)
tuleeko se automaatisti? eli olen hukannut sen.? saakohan sen verotoimistosta heti mukaan jos hakee`?
Verokortti on se, jonka perusteella esim. työnantaja pidättää veron palkastasi, jos sinulla ei ole sellaista voit tilata sen verotoimistosta.
Veroehdotus on edellisen verovuoden asioista kertova paperi, jota sitten täydennetään esim. vähennysten myötä. Jos täydennyksiä ei ole niin veroehdotuksen mukana oleva verotustodistus käy virallisesta todistuksesta, jos sinun pitää siis todistaa verotettavat tulosi edelliseltä vuodelta.
Mikä on ikäsi, kun et näitä asioita tiedä?
Verokortti lähetetään yleensä tammikuussa ihan omassa postituksessa. On yleensä voimassa helmikuun alusta alkaen. Tammikuun verot pidätetään edellisen verokortin mukaan, ellet ole hakenut heti vuoden alusa muutoskorttia.
Mutta siis voiko olla olemassa ihminen joka saa veroehdotuksen (eli on ollut verotettavaa tuloa) mutta ei tiedä mikä on verokortti?
oon kolmekymppinen :) ei vaan ole tullut pelattua näillä asioilla moneen vuoteen kun mies on vakkaritöissä ja ite olen koulussa ja lapsen kanssa kotona monta vuotta...
muistan kyllä hämärästi että hain verokortin verotoimistosta, mutta ajattelin että se oli jotenkin yhteydessä tohon ehdotukseen
ap, jolla aivot lomalla
itsekin kysyin asiasta äidiltäni vasta 17 vuotiaana ennenkuin tiesin mikä se oli
itsekin kysyin asiasta äidiltäni vasta 17 vuotiaana ennenkuin tiesin mikä se oli
no ehdinpä laittaa tuon oman kirjoitukseni samaan aikaan niin en ehtinyt lukea ap:n kommenttia samalla.
ei sitä verokorttia sossunluukulla kysytä.
äiti pitäs laittaa ilmeisesti virikehotoon kun näin tuomitaan kotona olo lastenkanssa :)
ap
joo kuntalisähakemukseen laitan...
Kuntalisää varten tarvitaan etuisuusverokortti. Se automaattisesti tammikuussa tuleva on palkkaa varten. Uuden kortin voi tilata netistä tai puhelimitse.
Se lähetetään sulle erikseen.