opettaja! Mikä on pahinta mitä oppilas on sinulle koskaan sanonut?
Kommentit (42)
Lisäksi sekä ala- että yläkoululla oppilaat kommentoivat päivittäin opettajien ulkonäköä (läski,rumat hiukset, tyhmät vaatteet) ja puhetapaa (matkivat puhetta) sekä perhesuhteita (sulla on vitun ruma mies, aiotteko nussia tänä iltana?)
Miten te jaksatte päivästä toiseen kuunnella tuollaista?! Näitä lukiessa olen yhä onellisempi, että päädyin opettamaan aikuisia. "Pahinta" mitä itse olen kuullut on tyyliin: kuinka kauan tätä paskaa kestää? (käsittelimme tylsää ja kuivaa asiaa luennointi-tyyliin)
ehkä pahin tilanne oli, kun ysiluokkalainen ongelmanuori kävi kesken oppitunnin kurkkuun kiinni ja sanoi "vittu mä tapan sut". Muu luokka ei uskaltanut reagoida mitenkään, jotenkin sain puhuttua itseni tilanteesta ulos ja lähdin hakemaan naapuriluokasta miesopettajan avuksi.
joutuu opettamaan kouluissa sitä ihan pohjasakkaakin. Sitä sakkaa, jota ei koskaan huolita mihinkään töihin ja joka ryyppää ja rällästää koko elämänsä.
Töistä voi erottaa, koulusta ei.
ja seksielämä jaksaa aina kiinnostaa alakouluikäisiä: Ope,onko sulla miestä? Miten usein te naitte? Missä asennossa?
Huoh...
Itse olen yläkoulun ope. Joskus ihan ekana työvuotena (Helsingissä) tuli joltain ongelmaoppilaalta jotain rumaa kieltä, mutta ei kyllä nykyään sano päin naamaa kukaan mitään ilkeää. Selän takana saavat minun puolestani sanoakin jos haluavat.
Mutta luulen, että jonkin verran tuo paikkakunta vaikuttaa, nykyään olen ihan muualla kuin Helsingissä töissä.
kun ei parityöskentelyyn löytynyt mieluista kumppania.
Ja tämä oli paha siksi, että pokassa oli pitelemistä. No, se eukko sitten tajusi olevansa väärällä alalla - onneksi. En olisi suositellut häntä yhteenkään työpaikkaan.
Olisi siinä vanhemmilla ihmettelemistä pikkupilttinsä kanssa...
Sitä kuulee vaikka ja mitä. On kyse ekaluokkalaisista, silti lähes päivittäin kuulee v*tun hu*raa, mä tapan sut, mä ammun sut, revin sulta silmät päästä, jne. Pienissä on kuitenkin se hyvä puoli, että tarpeeksi halaamalla asenne muuttuu... Onhan se turhauttavaa, kun puolet tunnista menee pelkästään kurinpitoon ja siihen, että toisten kimppuun ei käydä, mutta ehkä sitten vaikka koulussa kuuluu opiskella sosiaalisia taitoja...
Suurin osahan näistä on mallinsa kotoa saanut, joko nähnyt tai kuullut. Halaamisista tai muista ei ole tietoakaan... Uhoavat luultavasti siksi, että pääsisivät lähelle...
Yläasteen puolella on paljon helpompi olla, saattavat kirota puhuessaan, mutta harvemmin sanovat mitään epämiellyttävää. Haukkuvat lähinnä toisiaan, johon toki myös kuuluu puuttua.
Näin pk-seudulla.
Osan olen kyllä ehtinyt jo unohtaa. Pahin oli ehkä yhden huonosti voivan oppilaan kommentti liittyen seksiin ja minun pieneen lapseeni. Eivät onneksi olleet koskaan tavanneet. Tuo kommentti tuli hyvin yllättäen keskellä rauhallista oppituntia. Tappouhkauksia on tullut muutama ja joku uhkaili hankkivansa minulle potkut, kun käräytin tupakan poltosta.
Ulkonäöstä kommentointi on tavallista, mutta useimmiten se on aika neutraalia. Onhan se kiva, että oppilaat huomaavat uuden kampauksen tms, mutta joskus on pitänyt kyllä sanoa, että ihan aina ei kannata sanoa kaikkea, mitä mieleen juolahtaa, vaikka se totta olisikin. Esim. "Sä näytät tuossa asussa tosi lihavalta." tms.
että sairaanhoitajana tms. asiakaspalvelijana (ja en siis missään nimessä väheksy muiden ammattien raskautta, omastani vain tiedän...) niin asiakassuhteet ovat melko lyhyitä ja esim. sh tekee siinä hetkessä ne toimenpiteet mitä nyt tekeekään ja sitten taas seuraavaan paikkaan tukka putkella.
Opena olet vastuussa oppilaasta pitkään, sinulle on annettu usein ihan järjettömät tavoitteet oppimisen suhteen ja siinä samassa pitäisi kyetä sosiaalistamaan nämä pikku vittua uhoavat kullanmurut kunnon kansalaisiksi. Oppilaita on parahimmillaan yli 30 (kuten minulla tällä hetkellä) ja suurella osalla erittäin vaikeita sosiaalisia ongelmia itsensä ja toisten kanssa. Ja siitä työajasta ei jaksaisi enää millään jauhaa, mutta voitte vaan kuvitella miten paljon aikaa menee tuon porukan kaiken (myös sättäämisen jälkien, perheiden kanssa tehtävän yhteistyön..) korjaamiseen...
ole melkoisen pitkään osastohoidossa (jos siis pääsevät nykyään osastohoitoon....) Ja traumapotilaat lienee melko pitkään hoidossa.
Ja kaupassa asiakaspalvelija tapaa aina vaan ne samat asiakkaat jotka käyvät keromassa mielipiteitään... Hyvä tuuri jos ne muuttas jonnekin :-)
Ja jos päivittäin tulee uusia uhkauksia ja kettulua niin ei se hauskaa varmaan ole vaikka pään aukoja vaihtuskin....
jotka todella olette pitkät lomanne ansainneet. Samoin teille sairaanhoitajat, jotka ansaitsisitte todellakin paremman palkan työstänne.
Teette työtä, jonka tuloksista me muut pääsemme nauttimaan. Olkaa ylpeitä oman ammattialanne edustajia.
T: Kahden pienen koululaisen ja yhteensä neljän vähänväliä sairastavan lapsen äiti
ole saanut osakseni mitään perinteisiä haukkuma- ja kirosanoja, mutta yksi oppilas piti oikeutenaan arvostella henkilökohtaisia ominaisuuksiani. En onneksi muista niitä enää.
Opetan kyläkoulussa Itä-Suomessa.
Arvostan todella työtänne. On varmaan monessakin mielessä rankkaa. Kertokaapa vielä, tuleeko yhteenottoja oppilaiden vanhempien kanssa? Mitä mieltä olette nykyajan kurinpidosta? Ei sillä että puoltaisin mitään karttakepin iskuja, mutta mietin vaan sitä et kun nykyään ei lapseen saa oikein mitenkään koskea ilman että käräjillä istuttaisiin.. Miten paljon se lisää lasten agressiivista käytöstä, häiriköintiä tmv.? Omaako opettaja nykyään enää ollenkaan sellaista auktoriteettia kuin aiemmin.
T:äiti jolla vielä alle kouluikäiset lapset
En tarkoittanut siis sitä että fyysinen kuritus olisi ok, vaan lähinnä sitä että kun nykyään ollaan niin herkkinä puuttumaan jokaiseen tekemiseen, niin millaisen paineen se tuo opettajan työhön. Tuntuu monesti vaan että lapsia halutaan suojella (mikä onkin sinällään hyvä asia) kaikelta väkivallalta, mutta lasten väkivaltaisuus, uhkailevuus ja agressiivisuus on vain lisääntynyt. Kotikasvatus ja vanhempien antama malli tietysti tarttuu lapseen ja käyttäytyminen heijastuu muualla. Opettajilta vaaditaan kyllä nykyään paljon. Minusta ei siihen olisi.
Mutta kerran kun olin sijaisena, joku oppilas kulki tahalleen niin, että tönäisi minua olkapäällään aika napakasti. Sen otin nuorena tyttönä hieman uhkaavana. Emme saa poistaa häiritseviä oppilaita käytävään yksin, sillä heille voi tapahtua jotain. Tai häipyvät tms. Ope on vastuussa oppilaistaan koko oppitunnin ajan. Se on välillä aika rasittavaa. Eli kaikkia k*sipäitä pitää sietää. Onneksi eivät sentään kotiin tule, menevät omiinsa. Heheh.
"et osaa opettaa", "kukaan ei tykkää sinusta".
ne ovat sellaisia murrosikäisten kiukunpuuskassa pamautuksia. Yleensä oikeastaan vaan naurattaa.
Raskaana ollessani kyllä kolahti, kun yksi häirikkö sanoi, että toivottavasti saat keskenmenon.
Onko kielenkäyttö ja käyttäytyminen erilaista eri puolella Suomea?