kokemuksia muutosta raskauden aikana
eli meille tarjottiin 20 neliötä isompaa asuntoa, joka sinänsä olisi mahtava asia tulevaa perhe-elämää ajatellen...
Mutta muuton ollessa ajankohtainen olisin rv:lla 35 ja mietin että kuinkahan sitä sillon jaksaa?
Kommentit (13)
joita pakkaat hyvissä ajoin pikkuhiljaa, mies auttakoon siinä missä itse et jaksa (tai joku muu) Tee-se-itse-pakettiauto-banaanilaatikkomuuttoja ei kannata enää tuossa vaiheessa suunnitella.
Eli eka muutto oli rv32 kun odotin esikoistamme. Se meni ok kun mies hoiti suurimman osan kaikesta. Mä vaan pakkasin ja purin pikkuhiljaa tavaroita ja vähän auttelin pintarempassa (maalausta+tapetointia) ja siivouksessa.
Toinen muutto tapahtui kun esikoinen oli 6kk ja sekin meni hyvin. Mutta oli rankempaa kuin raskausaikana muuttaminen koska pikkuinen oli huollettavana. Myös tällöin mies ja muuttoapu huolehti lähes kokonaan kaikesta, mä van hoidin vauvaa ja tein ruokaa muuttoporukalle.
Kolmas muutto tapahtui kun kolmas lapsemme oli 4kk, isommat 4v2kk ja 2v. Ylivoimaisesti rankin muutto ikinä. Mutta siitäkin selvittiin kun rauhassa pakkailin ja purin tavaraa ja apua oli muutossa monta ihmistä.
Summa summarum: muutto raskausaikana on helppoa. Muuttakaa siis ihmeessä silloin ja otatte paljon apua vastaan kaikessa, myös siivouksessa yms. Teet vaan sen mitä jaksat, mitä vointisi sallii.
Tsemp!
Kait miehesi ymmärtää ja tekee suurimman osan itse?! Tai pyydä kaveria/sukulaista auttamaan...
Onneksi oma muuttoni tapahtui pitemmän ajan kanssa. Se on tosin vieläkin kesken.
Olihan tässä synnytyskin välissä.
Tämän kuun loppuun mennessä pitäisi olla kämppä tyhjä, mutta kun en saisi nostaa vauvaa painavampaa...
muutettiin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Minä pakkasin ja kannoin kevyitä tavaroita, muut huolehtivat raskaammista tavaroista. Lisäksi huolehdin siivoushommista.
ja minulle oli elämäni helpoin muutto. :D mitään ei minun annettu kantaa, kunhan osoittelin mitä viedään minnekin. pakkaaminen ja purkaminen sitten jäivätkin minun hommakseni, mutta ei haitannut kun olin äitiyslomalla ja aikaa oli.
Sitä voi tehdä paljon etukäteenkin, samoin turhan poisheittämistä. Pienemmästä isompaan kun muuttaa, niin mahtuukin hyvin, ja harvemmin tarvittavia tavaroita ei tartte heti kaikkia purkaa. Anna vain sitten itsellesi aikaa sisustuksen ym suhteen, loppulliseksi et asuntoa ehkä ennen synnytystä saa, mutta asuttavaksi kyllä.
ekstra huone on tosi jees asia, jos tulee yövalvomista. Silloin vauvan hoidossa voi vuorotella ja toinen nukkua paremmassa rauhassa
ja tein pintaremontin (maalaus, tapetointi, laatoitus) koko taloon rv 32-35, jonka jälkeen muutettiin. Riippuu aika paljon omasta voinnista mihin kykenee, mutta pienen vauvan kanssa se muuttaminen voi olla jatkossa vielä vaikeampaa. Ja lisätilaa tarvitsee kyllä aina eli jos olisin sinun tilanteessasi muuttaisin kyllä.
meni 5 päivää yli, joten melkolailla la päivänä.
Muutto suju ihan mukavasti, mä pakkasin tavaroita, oli onneks pidempi aika pakata, et ei tarvinnu viikossa kaikkea saada kasaan. Mut kuitenki muutto päivä tuli muutaman päivän etuajassa joten pakkasin toisessa päässä loppuja kamoja kun miehet kanto tavaroita uuteen taloon.
Tavaroita laitoin paikoilleen sen minkä jaksoin. En ees ollu sillä ajatuksella et nyt pitää saada kaikki valmiiks. Vauvalle halusin asiat valmiiksi, sängyn, vaatteet kaappiin.
Samana päivänä kun vauva synty kävin tekemässä vanhaan asuntoon (pieni kerrostalo kaksio) loppusiivouksen. Siellä tuli muuten ekat supparit.
Olihan se rankkaa ja olin väsynyt muuton jälkeen joitain päiviä. Onneks kuitenkin vauva meni sen verta yli niin ehdin nukkumaan pahinta väsymystä pois.
Meillä helpotti se että nykyinen talo oli siivottu todella hyvin, ei tarvinnu alkaa enään täällä jynssäämään, lattiat vaan vahasin.
jos olis tarvinnu niin anoppi oli lupautunut siivoamaan ja harkitsin jopa siivoajan palkkaamista.
Summa summarum, yllättävän hyvin meni muutto. Ja eipä kerrenny pitkästymään raskauteen. : ) Oikein toivo että älä vaan vielä synny et saan sen ja sen asian tehtyä.
Niin itsekin ajattelin, että muutto olisi nyt helpompaa kuin sitten pienen lapsen kanssa. Ja tosiaan mieheni enemmän jaksamistani pelkää, joten on etukäteen jo hommannut muuttoapua. Eli itselleni ei jäisi kyllä kannettavaa.
Ja lisäneliöt tulisivat todellakin tarpeeseen, kun nyt hyvä jos pinnasänky makuuhuoneeseen mahtuu. Myös yksi hyvä puoli asunnossa olisi, miehen työmatka lyhenisi puolella :)
T: ap
ajoissa kun on muuttopäivä tiedossa alat jo pakata valmiiksi kaiken mitä pystyt.
Kantamisen ilmoitat olevan kaikkien muiden paitsi sun tehtävä!
Lisäksi jos mahdollista niin pakkausapua pyydät myös mahd paljon ja hyvissä ajoin!
Vinkkinä, nopeuttaa huomattavasti purkamista kun kirjoitat laatikoihin esim makuuhuoneeseen, keittiö jne.
Jos kämppä pitää siivota ennen muuttoa ja entinen myös niin palkkaat siivoajan tekemään sen! Miehelle ilmoitat että toinen vaihtoehto on että hän siivoa kaiken kunnolla :D
kaikki mahdollinen valmiiksi ja muuttopäivään mukava talkooporukka kasaan. Ekakerran muutettiin 6viikoa ennen laskettua päivää, hyvin jaksoin ja muutenkin siinä vaiheessa oli sellainen pesänrakennusvaihe päällä. Toisen kerran muutettiin, kun odotin viidettä kolmannella kuulla...taivas, että väsytti!!!, muuten kyllä jaksoin.