Liikkuminen raskauden alkuviikoilla?
Hei,
Olen raskausviikolla 6. Osaako kukaan sanoa, pitaisiko mun rajoittaa normaaleja liikuntaharrastuksiani? Onko ok juosta 30 minuuttia niin, etta tulee kunnolla hikeen ja syke nousee...
Terv,
Taysin tiedoton......
Kommentit (4)
Minä olen himoliikkuja ja olen jatkanut sitä läpi odotuksen. Nyt odotan neljättä rv 13+risat. Treenaan edelleen joka päivä; pumppia, spinningiä, aerobic, juoksu ja uinti on joka viikkoiset lajit. Kaikkea voi tehdä oman voinnin mukaan. Jos joku ei tunnut hyvältä se kannattaa lopettaa.
Sykkeen kanssa olen pitänyt rajana suositusta eli 150. Spinningissä olen joutunut vähentämään vastusta ja lyhentämään pitkiä nousuja pitääkseni sykkeen rajoissa. Juoksussa ei ole ollut ongelmia eikä uinnissa liioin. Pumpissa käytän vielä normaaleja painoja mutta olettaisin että jaloista joutuu pian vähentämään ettei tule painetta alapäähän. Aerobic menee mainiosti eikä hypyistä ole koskaan aiheutunut mitään. ainut mikä on hankalaa on mahalla tehtävät liikeet. Ne vaihdan aina johonkin muuhun sillä se ei tunnu mukavalta. Niin ja suorat vatsalihakset olen vaihtanut vinoihin tai staattisiin vatsoihin. näin treenihullu joka treenaa siis joka päivä:)
Itse olen aina harrastanut paljon liikuntaa ja käyn spinningissä ja kaikilla muillakin jumpilla 4-6 kertaa viikossa ja nyt siis rvk.24. bodycombatin lopetin rvk.20 kun tuntui kierrot ja potkut inhottavilta.Spinningissä todella nopeat mäet seisten aiheuttaa ikävää pissahädän tunnetta eli siinä ainoa rajoitus:) Oma maha on vieläkin niin pieni että voin hyvin tehdä melkein mitä haluan. Mulla eka raskaus menossa ja yllättävän hyvin keho mukautunut vauvan kasvuun eli ei mitään kummia kolotuksia vielä ilmaantunut. Eli jatka ihmeessä liikuntaharrastuksia,oma kehosi kyllä kertoo milloin menet liian lujaa. Uusien "rankkojen" lajien aloittaminen ei raskaana ole kauhean suotavaa.Kannattaa eritoten harrastaa hyötyliikuntaa eli jos mahd.niin kävele töihin/kouluun, kauppaan jne. saa ulkoilmaakin samalla:)
Moikka
Sain itse syyskuun lopulla ensimmäisen lapseni ja treenasin koko raskauden ajan. Juoksin intervallitreenejä vielä raskausviikolla 26, mutta sen jälkeen ne eivät tuntuneet enää mukavilta. Punttisalilla ja jumpissa kävin vielä samalla viikolla kun synnytin. Raskauden alussa etsin todella paljon tietoa raskaana treenamisesta, mutta kovin hintsusti sitä on saatavilla. Oman neuvolani lääkäri sanoi minulle, että treenaat kuten itsestä hyvältä tuntuu eikä mitään sykerajoja ole. Joten välillä mentiin aika kovillakin sykkeillä (mm. intervallitreeneissä), mutta toki vain hetkittäin. Uskon, ettöä treenaamisesta oli iso apu synnytyksessä sillä ponnistuvaiheeni kesti vain 30 minuuttia ja olen palautunut todella hyvin. Olen jo aloittanut salitreenit ja juossut ekat lenkit. Vaunulenkit ja syvien vatsojen treenauksen aloitin samana päivänä kun pääsin laitokselta kotiin. Eli jos vain jaksat, niin toivotan tsemppiä treeneihin koko raskauden ajaksi. Älä stressaa turhaan. Kyllä kroppa kertoo koska on syytä vähän löysätä tai tehdä vähän kevyempi treeni.
Minä oon polkenu spinnigiä ihan ekoista vkoista alkaen joka vko ja syke nousee ja hiki lentää! Meinaan jatkaa niin kauan kunnes "masu ottaa vastaan" ja hyvältä tunttuu (nyt rv 11+2, kolmatta odotan).
Käyn myös kuntosalilla ja lenkillä, joten en usko, että näin alkuvaiheessa juoksemisesta on haittaa. Kandee tietysti kysyä neuvolasta :)
Liikunnallista odotusta sinullekin!