"hienosti" alkaa lapsen päivähoitoura
eli ensimmäinen viikko varahoitajalla kun oma pph sairaana, sitten suoraan omalle pph:lle toisella viikolla tutustumatta, sitten vuodenvaihteessa päiväkotiin.
ja molemmat lapset viedään eri paikkoihin joka aamu. ensin 4 km toista toiseen paikkaan, sitten tämä pieni päivähoitouran aloittava toiseen....
kertakaikkiaan kamalaa. mulla on niin huono kuva perhepäivähoitajista, sairasloma sairasloman päälle + muut ongelmat... no ei pääse päiväkotiin niin minkäs teet. ja pienempi vasta 1 v.
Kommentit (20)
toivo, että lastasi hoitaisi sairas/puolikuntoinen ihminen?
tuo kotihoidontuki ei meinaa enää riitää, muutama satku kuussa...
ap
toivo, että lastasi hoitaisi sairas/puolikuntoinen ihminen?
haluaisin vaan lapsen päiväkotiin jossa monta hoitajaa joiden ei tarvitse tehdä ruokaa, siivota ja hoitaa kolmea muuta pientä taaperoa yksin.
siis päiväkodin hoitajien aika on vaan lapsille, perhepäivähoitajalla paljon muutakin työtä kuin lapset. en olis halunnut pientä perhepäivähoitoon vaan päiväkotiin, mut sinne ei mahdu. isompi lapseni oli perhepäivähoitajalla noin 10 % ajasta, muutoin varahoidossa päiväkodissa. eli se oli koko ajan sitä paikan vaihtoa. viikko päiväkodissa, päivä pph:lla, viikko päiväkodissa, päivä.... jne. todella rankkaa lapselle.
varsinkin nyt tälle pienelle. 1 viikko varahoidossa, sitten pph:lle, sitten päiväkotiin n. 1½ kk päästä. ja ties montako kertaa tuossa välissä varahoitoon.... mua säälittää niin paljon meidän pikkuinen et taidan jättää töihin menon... ois vaan ollut hyvä paikka tarjolla just sieltä mihin olen aina halunnut. kotoota asti vielä haetaan töihin... muutoin en välttämättä koskaan pääse muualle kuin hanttihommiin. nyt sais vähintäänkin koulutusta vastaavaa työtä unelma työstä. ja lapsi jo isompi kuin just 1 v täyttänyt.
Täytyy kyllä nyt puuta koputtaa, kun puolikuntoisia yskäsiä ja räkäsiä lapsia tuotiin taas tänään hoitoon. Mutta minun takia ei ole yhdenkään hoitolapseni tarvinnut koskaan mennä varahoitoon. Itse sen sijaan olen ottanut eräänkin varalapsen mm. tarhoista, joissa kaikki hoitajat ovat yhtä aikaa koulutuksessa. Lomatkin on saatu vanhempien kanssa sumplittua aina niin, että ollaan lomalla yhtä aikaa. Mitä ne muut ongelmat perhepäivähoidossa tai -hoitajilla on?
menot. asuminen 700 e + sähkö + vesi yms. lehti tilataan ja tv lupa maksetaan, niin ja netti mut sen voikin lopettaa sitten. ruoka vaan maksaa sen verran et meinaa rahat riittää.
Täytyy kyllä nyt puuta koputtaa, kun puolikuntoisia yskäsiä ja räkäsiä lapsia tuotiin taas tänään hoitoon. Mutta minun takia ei ole yhdenkään hoitolapseni tarvinnut koskaan mennä varahoitoon. Itse sen sijaan olen ottanut eräänkin varalapsen mm. tarhoista, joissa kaikki hoitajat ovat yhtä aikaa koulutuksessa. Lomatkin on saatu vanhempien kanssa sumplittua aina niin, että ollaan lomalla yhtä aikaa. Mitä ne muut ongelmat perhepäivähoidossa tai -hoitajilla on?
tällaisia ongelmia; ei auttettu pyyhkimisessä ja sitten peppu kutisi kakkassa, joutui nurkkaan häpeämään vaikka äärimmäisen kiltti lapsi, ruokaa ei saantu ennen kuin oli syöty 2 leipää, jne. kaikki oli oikeastaan väärin miten itse olisin tehnyt tai kasvattanut.
ap
nyt soitat päivähoidosta vastaavalle henkilölle, kerrot tilanteen, valitat kaikki mahdolliset asiat, niin eiköhän ala tilanne muuttua. Näin itse toimin ja tulosta syntyi...siis myös pääkaupunkiseudulla saa palvelua jos sitä vaatii tarpeeksi kovasti...
nyt soitat päivähoidosta vastaavalle henkilölle, kerrot tilanteen, valitat kaikki mahdolliset asiat, niin eiköhän ala tilanne muuttua. Näin itse toimin ja tulosta syntyi...siis myös pääkaupunkiseudulla saa palvelua jos sitä vaatii tarpeeksi kovasti...
hänen kanssaan puhuin ja kerroin kuinka hankalaa viedä ihan eri paikkoihin lapset jne. eikä mulla suurempaa syytä ole vielä valittaa kuin että lapsella vaihtuu nyt vähän väliä hoitopaikat eikä ehdi tutustumaan mihinkään. luulin että harjoitellaan yhdessä 2 viikkoa päiväkodissa, mut se ei nyt sitten onnistu.
Siten saisitte lykättyä päivähoidon aloittamista vuodenvaihteeseen ja siihen pysyvään päiväkotipaikkaan asti.
Joka on yleensä touko-syyskuu, voi olla lyhempikin... Fiksuja ideoita täällä.
työn. Kuulostaa siltä, että jos et ota niin sinua harmittaa jälkeenpäin todella paljon. Nyt kun otat sen, niin voithan vielä jäädä hoitovapaalle pienen kanssa vähän myöhemmin vähäksi aikaa!
Soita päiväkodin johtajalle ja kerrot tämän kaiken ja sanot että on aivan kohtuuton järjestely. Kyllä he auttavat jos vaan voivat ja heti kun mahdollista. Näin kesken kauden vaan paikat ovat kortilla ja se on fakta.
Siten saisitte lykättyä päivähoidon aloittamista vuodenvaihteeseen ja siihen pysyvään päiväkotipaikkaan asti.
sijaispaikan jossa pitää aloittaa just tiettynä päivänä että hommat tulee jonkun tehtyä. eikä mulla ole mitään lomia kertynyt, ensi kesänä ehkä viikko lomaa... mieskään ei pysty yhtäkkiä olemaan 2 kk pois töistä....
kuulostaa hyvältä mut toteutus huonompi järjestää...
ap
suostuu pitämään kesäloman kesälomakauden ulkopuolella. Aika usein siis työnantaja on enemmän kuin iloinen, jos joku haluaa olla töissä silloin kun muut lomailevat. Itse pidän kesälomani aina talvikaudella.
työn. Kuulostaa siltä, että jos et ota niin sinua harmittaa jälkeenpäin todella paljon. Nyt kun otat sen, niin voithan vielä jäädä hoitovapaalle pienen kanssa vähän myöhemmin vähäksi aikaa!
Soita päiväkodin johtajalle ja kerrot tämän kaiken ja sanot että on aivan kohtuuton järjestely. Kyllä he auttavat jos vaan voivat ja heti kun mahdollista. Näin kesken kauden vaan paikat ovat kortilla ja se on fakta.
voi enää soittaa kun kerroin jo että joudun toisen lapsen viemään ihan eri paikkaan ja toisen toiseen paikkaan, johtaja vaan sanoi että päiväkoti on täynnä, ehkä vuodenvaihteessa voi vaihtaa mut on sekin sitten rankkaa noin pienelle mut vaihdan varmaan silloin sitten.
et kyl mun tarttis tää työ ottaa, tämmöistä tilaisuutta tuskin koskaan enää tulee, palkka myös noin 400 e enemmän kuin muualla saisin... jos edes koskaan saisin enää oman alan hommia.
Joka on yleensä touko-syyskuu, voi olla lyhempikin... Fiksuja ideoita täällä.
päivä tulee olemaan 10 h pitkä jos en joudu ylitöihin, pienemmällä vähän lyhyemmät päivät mut melkein 10 tuntia hänelläkin, vieraaseen paikkaan joka viikko tutustumatta....
tekis mieli itkeä
ap