Babyshowerit ovat teennäistä roskaa!
Miksi kaikki pitää kopioida amerikkalaisista TV-sarjoista tänne?
Mikä tarkoitus on viettää vauvajuhlia, kun päähenkilö on vielä kohdussa? Siis pyöriä äidin navan ympärillä ja jaella lahjoja? Ja tulla katsomaan uudestaan vauvaa ja tuoda taas lahjoja, kun vauva on syntynyt?
Kommentit (37)
Odotan tällä hetkellä ensimmäistäni ja aion varmasti pitää vauvakutsut.
Olen kaksissa kutsuissa ollut, ja molemmissa oli aivan ihana tunnelma. Tyttöjen kesken juteltiin vauvajuttuja, naisten asioita ja sivuttiin myös parisuhteita ja muita tärkeitä ja vähemmän tärkeitä juttuja.
Molemmissa juhlissa äiti oli maininnut ettei odota lahjoja keneltäkään. Toisissa juhlissa äiti toivoi lahjojen sijaan tarjottavaa nyyttikesti-henkeen. Osa vieraista toi molemmissa juhlissa tästä huolimatta lahjoja, eikä kukaan siitä pahastunut. Itse vein kukkia toisiin juhliin, ja toisissa osallistuin kimppaan jolla ostettiin vauvalle muutaman kympin lahja (oma osuuteni taisi olla 6 euroa).
Oli ihanaa nähdä ystäviä ja vähän tuntemattomiakin ihmisiä naisporukalla, arki-iltana ja ilman alkoholia. Äitiyspakkauksen hypistely oli ainakin itselleni lapsettomana suurta viihdettä ja muutenkin vauvakutsujen lämmin tunnelma oli sellainen, että päätin järjestää sellaiset itse, kun aika koittaa.
Kyseisissä juhlissa myöskään kenelläkään vieraalla ei vielä ole omia lapsia, joten kaikkia todellakin jaksoi kiinnostaa esimerkiksi äitiyspaketin sisältö. !
mua ei olisi kiinnostanut yhtään äitiyspaketin sisältö. Mulla kaksi lasta, eikä kiinnosta edelleenkään.
Vauvakutsuja on pidetty ainakin jo 15 vuotta sitten. Minulle pidettiin yllätyskutsut ja voi että kun oli mukavaa ja muutamissa kutsuissa olen ollut vieraana ja silloinkin on ollut hauskaa.
sieltähän kaikki hyvätkin tulee!
Vai onko suomalaiset jotenkin arvostetumpia;
Kotikatu, Salatut elämät.
Nehän on ihan hirveitä
ja noloja!
Ei ihme, että Suomessa tehdään paljon itsemurhia kun ihmiset on näin kurttuotsaisia! Siis MITÄ VIKAA siinä on, jos Jenkkilästä rantautuu Suomeen jotain tapoja tai juhlia? Esim. Babyshowerit tai Halloween? Onko se niin kamalaa pari kertaa vuodessa heittää vapaalle ja rentoutua?
Ei ihme, että Suomessa tehdään paljon itsemurhia kun ihmiset on näin kurttuotsaisia! Siis MITÄ VIKAA siinä on, jos Jenkkilästä rantautuu Suomeen jotain tapoja tai juhlia? Esim. Babyshowerit tai Halloween? Onko se niin kamalaa pari kertaa vuodessa heittää vapaalle ja rentoutua?
Joo on se ihan liian vaikeete, suomalaiset ei aidosti osaa pitää hauskaa. Ja näköjään lahjojen vieminen uudelle äidille tai vauvalle- joo hyi,onhan se ihan kuvottavaa.
Suomalaisten hauskanpito on kossupullo, ja jääkiekkopipo päässä vähän herjanheittoa kännisssä, sitten on taas rennompi olo.
Eikös yleensä ole tapana viedä pieni lahja kun mennään kylään? Esim. kukkia tai pullaa tms?
Joo on se ihan liian vaikeete, suomalaiset ei aidosti osaa pitää hauskaa. Ja näköjään lahjojen vieminen uudelle äidille tai vauvalle- joo hyi,onhan se ihan kuvottavaa.
Suomalaisten hauskanpito on kossupullo, ja jääkiekkopipo päässä vähän herjanheittoa kännisssä, sitten on taas rennompi olo.
monet amerikkalaisista tv-sarjoista tulleet tavat, esim. just nää vauvakutsut, ja vaikka se, että kirkkohäissä morsiamen isä taluttaa morsiamen alttarille. Yäk, musta se on niin ällöttävää. Kukaan ei nykyään varmaan edes kyseenalaista sitä tapaa, koska KAIKKI tekee niin. Kysykää muuten vanhemmiltanne, onko heidän häissä tehty niin (jos ovat olleet kirkkohäät). Luulen, että vastaus on ei.
Mutta toisaalta, eipähän kukaan tuu multa kysymään, saako isä taluttaa heidät alttarille tai saavatko he järjestää vauvakutsuja, joten samapa tuo!
Mutta mepä asteltiin alttarille miehen kanssa tasan kaksistaan. Eipä toisaalta edes olisi ollut ketään, joka mut olis "luovuttanut". Toisaalta myös, oltiin käyty maistraatissa aiemmin, joten oli ihan luontevaa että mentiin yhdessä alttarille hakemaan avioliitolle siunaus.
häritse vaikka pitäisivätki noita vauvajuhlia. Tullut vaan mieleen, että vietetäänkö/juhlitaanko siellä samalla ristiäisiä, nimenantojuhlaa ym. kun täällä suomessa?
itse en ole koskaan babyshower-juhlissa ollut, mutta tykkään kyllä kokoontua ystävien kanssa juhlistamaan ihan mitä tahansa mukavaa asiaa, miksi ei siis myös tulevaa vauvaa. Oikein mukava ajatus ja varmaan järjestäisin jos vielä tulisin raskaaksi.
Vielä kun laps ei ole syntynyt,aikaa ja jaksamista odottavalla äidillä ehkä enemmän kun synnytyksen jälkeen.
ei pidä olla aina niin negatiivinen joka asian suhteen eikä ajatella aina että taas niin jenkkiä moinen meininki,mitä sitten vaikka oliskin,tulee vaan mieleen että asiasta metekan nostaneet eivät itse ole kokeneet tälläisiä juhlia ja purkavat ''katkeruuttaan'' nyt tässä.
Ei pahalla.
Mulla on jo kolme lasta eikä kertaakaan ole järjestetty mitään. Nyt eräs toinen ystäväni saa ensimmäisen lapsensa ja kyllä hänelle ollaan järkkäämässä kaikenlaista. Kukaan ei edes muista että mullakin on lapsia, edellinen ei edes vuottakaan. Vähän paha mieli mutta koitan mennä juhliin reippaana ja iloita äidin ja tulevan vauvan puolesta.
syntymän jälkeen rotinat ja se on parempi idea, kun tuo jenkkihömppä. Pidetään mieluummin omista perinteistä kiinni, jotta jotain jäisi lapsillekin ettei kaikki unohtuisi tuon ulkomailta tulevan hömpän jalkoihin.
En vastusta babyshowereita ja olen joissakin ollut osallistujana. Kokemukset niistä ovat olleet ihan hyviä ja ymmärrän kyllä, miksi ihmiset niitä haluavat järjestää.
Tällä hetkellä koen kutsut kuitenkin ahdistavina ja raskaina, koska itselläni on takana 4 keskenemenoa ja pitkät lapsettomuushoidot. Tiedän, että muiden vauvat ja raskaudet eivät ole minulta pois, mutta en välttämättä haluaisi itseäni näin muistuttaa omasta kurjasta tilanteestani - varsinkin, jos satun olemaan porukan ainut lapseton ja siten "äitiklubin" ulkopuolinen. Omat kokemukset, samoin tuttavien vauvan kohtukuolema rv 38 ovat tehneet itseni hirveän varovaiseksi iloita etukäteen. Meillä järkätään sitten kyllä megaluokan juhlat, jos se lapsi meillekin elävänä joskus syntyy. Ennen sitä en juhli mitään lasta, joka ei vielä ole täällä, en vain uskalla.
entä jos jotain sattuu eikä vauvaa saadakkaan kotiin ikinä?Mites lahjojenkaa sit tehään?palautetaanko vai itketäänkö kohtaloa lahjojen kera?itselläni 3 tervettä lasta ,mutta...koskaan ei tiedä.
Todellakin nää ihmiset ketä tääl nyt marisee on näitä "ei tyytyväisiä mihinkään ja kateellisia vaan muille, kun ei ite saa". Ja muuten ahdasmielisiä. Mua ottaa melkeen sydämestä et noin kyynisesti jotkut osaakin ajatella tästä asiasta. Mä ainakin nyt kavereiden kehotuksesta järkkään ylihuomiseksi vauvakutsut mulle. Ajankohta on vähän myöhänen, mutta en o ehtiny aikasemmin. Ja ite musta ihan kiva järkätä kun tässä on aikaa kuitenki paljon. Ja niistä voi tietenki tehä omanlöaiset, ei tarvi aina mennä muiden peräs ku aivottomat kanat, niiku suomalaiset valittajat yleensäkin.
Itse oon nuori, vasta reilun 20 vuotta ja tää on esikoinen, joten joku ehkä ymmärtää ewttä tää on elmääni isoin sia ja haluun juhlia oikeestaan vielä ennen vauvantuloa. Se on totta, että isä saa varpajaiset mutta ei äiti saa mitään juhlia. Mun mielestä nää juhlat onki erityisesti odottavan äidin juhlat, lapsi saa sit jyhlia kyl mielin pmäärin syntymän jälkeen, eihän vauvan syntymän jälkeen äittiä muisteta enää lainkaan...
Ja täällä länsisuomessa ei ainakaan mitään rotinoita ole!! Ihmiset vaan tulossa kylään syntymän jälkeen ja itse sit pitäis vauvan imettämisen ja nukuttamisen ja tutustumisen ohessa leipoo ja siivota ja kaikkea vieraita varten... Että ihmiset muistakaa ottaa mukaan hyvät viemiset, esimerkiksi vaippoja, pullapaketti, maitopurkki ja kahvipaketti! Niin jos vieraat haluaa kahvia ja maitoa ja pullaa niin sitä sit ainaki saavat. Nimittäin uuden vauvan perheellä ei välttämjättä ole aikaa tai jaksamista kaupassa käydä tai leipoa jne.
Unohduin aihesta. Eli ne vauvakutsut. Oon masukipsin tehny jo miehen kanssa, ajattelin nyt googletettuani vähän vauvakutsujen sisältöä, niin oon päättäny et mun tyylistä on: koristellaan yhdessä mun mahakipsiä, annan tytöille lankakerän ja ne saa leikata pätkän mitä luulevat mun mahan olevan. Syntymäpäivän arvuuttelua, elikä joko jokanen kirjottaa lapulle ja sit kokoon ne meiän seinäkalenteriin, tai sit näin tommosdenki kivan idean et ois vähäku "vieraskirja" vihko, jossa joka sivul eri kysymys (syntymäaika, paino, urheilija/lukutoukka jna) ja niihin jokane sit arvaa oman arvauksensa. Siihen voi keksii asioita mitä ite haluu ja sitä on sit kiva lueskella myöhemmin. Ja sitten pyydän kavereita tuomaan vauvakuvat itsestään ja sit niitä arvuutellaan kuka on kuka :) tommoset jutut. Ja tietenkin syömistä ja sauna päälle. Ja sit tytöt varmaan ihastelee vaavin vaatekaapin läpi :D kun on nekin jo valmina vauvalle, tässä vaiheessa.
Mutta että. Ette te marisijat voi ainakaa pilata mun iloa :) Mulla ei tulekaa olemaan niin onneton elämä ja niin paöljon ryppyjä kun teillä :P hah!
Että pitäkää ihmiset vaan vauvakutsuja :)
olen ollut monissa, mulle on pidetty, olen järkännyt monia ja on se vaan kivaa. Ei sen tarvii olla hempeetä, mutta kyllä on kiva antaa lahjoja ja saada lahjoja, viettää aikaa yhdessä hyvää syöden...
Meillä tapana varsinkin, jos tuore pariskunta ei niin rikas, niin kimpassa sitten ostaa vaikka se turvakaukalo tai jotain muuta oleellista lahjaksi.
Plus kyllä ne siellä amerikoissa vie vielä lapselle lahjan kun menevät katsotaan. Useinmiten täällä harvoin musta mennään vauvaa vartavasten katsomaan, jos ei ole lähisukua tai tosi tosi hyvä ystävä, niin on kiva juhlia näitä kavereita muttei parhaita ystäviä...