Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fakta homma: isän läsnäolo synnytyksessä PIDENTÄÄ synnytystä

Vierailija
18.10.2009 |

Tämä johtuu siitä, että äiti on huolehtivainen jopa synnytyksessäkin ja vaistomaisesti huolehtii myös miehensä jaksamisesta. Vaikka ei konkreettisesti nyt mitään miehensä eteen s-salissa tekisikään, niin kuitenkin alitajuisesti pohtii, miten mies hommasta selviytyy.

Ja tämä huoli, pienikin, vie pois äidin voimia siitä varsinaisesta hommasta, eli synnytyksestä.

Tutkijat ovat vertailleet suurta määrää synnytyksiä, joissa isä on ollut läsnä ja niitä, joissa äiti on ollut synnyttämässä ilman isän "tukea", ja huomanneet, että synnytykset, joissa isä on läsnä, ovat pääsääntöisesti pidempiä, kuin ne, joissa isä ei ole mukana "auttamassa" (lue: äidin riesana).

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

My ass!!

Mies ei ehtinyt edes kurkata "konehuoneen" puolelle koko synnytyksessä, kun hänen piti olla joka ponnistuksella nostamassa mua puoli-istuvaan asentoon.

Vierailija
2/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on empiiristä aineistoa sen puolesta. Kolme ensimmäistä synnytystäni kestivät kaikki yli 6 h (mies kaikissa mukana). Kaksi viimeistä ovat kestäneet vain alle 10 min., kumpikin hätäsektioita, joissa mies ei mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin todeta että meni paljon paremmin kun isä ei ollut mukana toisella kerralla, eikä ole tulossa mukaan nyt tähän kolmanteenkaan. Meille sopii että synnytän yksin ja voin keksittyä vain itseeni sen ajan. EI siinä miestä tarvita mihinkään.

Vierailija
4/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ainakaan olisi suostunut sairaalan ovestakaan sisään ilman miestäni... Ei olisi tullut pieneen mieleenkään ottaa ketään muuta tukihenkilöksi.

Vierailija
5/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaan synnytykseeni raahasin ukon koska niin oli tapana tehdä. Toiseen en olis miestä ottanut mukaan ja olisin pyytänyt vartijoita poistamaan hänet jos mukaan olisi ängännyt.

Toinen synnytykseni meni omasta mielestäni nappiin, koska siinä pystyin keskittymään 100% itseeni eikä mennyt energiaa siihen että huolehdin nurkassa huokailevasta tulevasta isukista.

Vierailija
6/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulla, että hyvin hänestä osattiin kaikki ottaa irti, vaikka tuntui etten huomannut häntä lainkaan. että meillä ainakin ihan toisinpäin, edes telkkaria ei toinen saanut katsoa kun se ärsytti minua.

Vierailija
7/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

My ass!!

Mies ei ehtinyt edes kurkata "konehuoneen" puolelle koko synnytyksessä, kun hänen piti olla joka ponnistuksella nostamassa mua puoli-istuvaan asentoon.

Tätä tutkimuksessa juuri tarkoitettiin. Kätilö olisi varmasti osannut ohjata sinua paremmin oikeisiin asentoihin, kuin täysin kokematon miehesi.

Vierailija
8/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoa lähdettä eikä mutua avlaisen päähän pistoa.

Vierailija
9/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa tilanteessa nostamaan. Kätilö oli "koppaamassa" vauvaa siellä toisessa päässä.

Heh. Hauska ajatus, että mun mieheni olis keksinyt synnytyksessäni, missä asennossa minä ponnistan...

Vierailija
10/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieslääkärin / vauvan isän läsnäolo synnytyksessä saa naisen elimistön tuottamaan adrenaliinia, mikä tekee naisen kropasta jännittyneen. Tämän seurauksena oksitosiinin tuotanto hidastuu, mikä puolestaan lisää synnytyksen kestoa.

Eli nämä eivät siis ole tahdonalaisia juttuja tyyliin "kyllä mulle on mun miehestä apua", vaan syvemmällä naisen biologiassa olevia toimintamalleja.

Tässä hieman pätkää alkuperäisestä uutisesta:

Their presence at the birth produces adrenaline, leaving the woman tense. As a result her production of the hormone oxytocin - vital for childbirth - slows, thus extending the length of the labour.

Labour becomes longer, more painful and more difficult because the hormonal balance in the woman is disturbed by the environment that's not appropriate because of the presence of the man.

Vierailija
11/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tuloksia hakusanoilla "Their presence at the birth produces adrenaline, leaving the woman tense. As a result her production of the hormone oxytocin - vital for childbirth - slows, thus extending the length of the labour."

Ja taisipa olla oma englanninkielen näyttösi, virheitä nimittäin oli.

Vierailija
12/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n kannalla. Ilman muuta mies mukaan, minä olen kyllä ollut omien synnytysteni "kuningatar" ja mies on saanut palvella minua tarpeen mukaan (yhteinen juttu, kumpikin "kärsii" tahollaan).

-3-

Vierailija
13/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain sita miehen tukea olen tarvinnut niin synnytyksessa. Siella jos olisi mies vapissut hikisenkalpeana nurkassa niin kylla olisin jattanyt sille tielleen. Kylla kai se 'haitta' riippuu miehesta - minun miehesta oli ainoastaan hyotya.

Vierailija
14/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taisipa olla oma englanninkielen näyttösi, virheitä nimittäin oli.

Korjaapa sitten joutessasi ne englanninkieliset kielioppivirheet :D

Vierailija
15/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheaa hommaa se äheltäminen lienee joka tapauksessa.

Halusin kuitenkin antaa miehelleni mahdollisuuden olla läsnä ainutlaatuisessa hetkessä.

Hyvältä tuntuu myös se, että hän näki, mitä jouduin kärsimään ja myös sen, että näki minut, kun en ollut tässä maailmassa mukana ihan täysillä. Rakkaus vain syveni, kun olen uskaltanut olla haavoittumaisillani mieheni edessä ja hän rakastaa ja arvostaa minua entistä enemmän.

Olisin selvinnyt ilmeisesti yksinkin, mutta lapsen syntymä oli kivaa jakaa rakkaan kanssa.

Vierailija
17/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuin ennen ponnistusvaiheen alkua jakkaralla mieheeni nojaten. Ensinnäkin rentouduin siinä asennossa niin että meinasin nukahtaa siihen. Samoin supistukset voimistuivat aivan hillittömiksi, kun mies silitteli mua siinä hiljakseen. (Okei, olihan mulla spinaalipuudutus joten sekin varmaan vaikutti rentoutumiseen, oksitosiinitippaa taas ei ollut- koska supistukset voimistuivat siinä rentoutuneena istuksien niin koviksi). Että missä se oli se adrenaliini?

Ja jos kerran mieslääkärillä on sama vaikutus, niin miten se sitten liittyy siihen et nainen on huolissaan miehestään? Ei kai se äiti sentään siitä huolehdi, miten se lääkäri siellä pärjää?

Tää logiikka vähän ontuu.

T: 5

Vierailija
18/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen varmasti itse päättää tai yhdessä miehensä kanssa, tuleeko se mies sinne synnytykseen mukaan vai ei. Oma mielipiteeni ja kokemukseni on se, että haluan mieheni vierelleni synnytykseen, vaikka se sitten pidentäisikin koko hommaa. Mieheni ei esikoisemme synnytyksessä juuri muuta tehnyt kuin ollut vieressäni, jotta sain hänelle kertoa kuinka paljon juuri nyt sattuu :) Miehelleni kokemus oli upea, olihan se hänen ensimmäinen lapsensa, joka sieltä ulos puskettiin.

Vierailija
19/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monella av-laisella miehestä ei synnytyksessä(kään) ole muuta kuin haittaa. Täällä saa niin paljon lukea noista 7 tuntia päivässä PS3:sta pelaavasta miehestä jne. muista nahjuksista, etten lainkaan ihmettele.

Omasta miehestäni siellä on kuitenkin ollut hyötyä. Minä olen nukkunut rauhassa sängylläni ja mies on valvonut mun unta siihen asti, kun on päässyt ponnistamaan. Olis ollut aika outo ajatus, että olisin synnyttänyt ilman miestäni. Pelkäsin itse lamaantuvani kivusta (jota ei sitten tapahtunutkaan), joten halusin miehen jo lähtökohtaisestikin mukaan kertomaan, mitä haluan (siis jos en pystyisi kertomaan -> niin ei kuitenkaan käynyt).

Vierailija
20/21 |
18.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

otan useamman miehen paikalle jos tämä tutkimus pitää paikkansa..Kuopus syntyi 45 minuutissa vessan lattialle, hyvä että kerittiin ottaa kiinni ennen kuin lattialle putosi.Varaan jo kaikki naapurin sällit päivystämään meille hyvissä ajoin, että kerkiän edes laitokselle asti ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme