Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vaaraa on, jos mies tupakoi ja nukumme vauvan

Vierailija
17.10.2009 |

kanssa perhepedissä? Entä voiko mielestänne tulla vauvan viereen nukkumaan, jos on juonut esim. 2 kaljaa (olettaen että tuosta määrästä ei tule humalaan)?

Kysyn siksi, että me olemme mieheni kanssa keskustelleet tästä aiheesta nyt ennen vauvan syntymää ja mies ei oikein tunnu ymmärtävän kantaani. Aikaisempien lasten kohdalla tämä ei ole ollut ajankohtaista, sillä mies ei ole silloin juonut näitä saunakaljoja tai tuprutellut paria joka ilta.

Minusta alkoholi (ihan sama millaisista määristä puhutaan) on ehdoton EI, eli vauva on nukutettava jossain muualla jos isä juo pari saunakaljaa. Miehestä taas parilla oluella ei ole vaikutusta häneen, ja hänestä joka tapauksessa minä olen niin herkkä että herään aina jos mies liikahtaakin vauvaa kohti (mikä pitää paikkansa).

Tiedän myös jostain lukeneeni, että tupakoinnista on jotain haittaa vauvalle jos nukutaan perhepedissä, mutta en nyt mistään löydä mitään selkeää tukea tälle muistikuvalleni. Mies sanoo kyllä ymmärtävänsä tämän ja lupasi olla polttamatta kun on tulossa nukkumaan meidän viereemme, mutta jotenkin tuntuu että hän ei tätäkään kunnolla sisäistä, vaan sanoo niin vain etten stressaisi.

Hän ei suostu lopettamaan polttamista (muutama tupakka/ilta) joten minusta vaihtoehdoksi jää vain se että minä nukun vauvan kanssa jossain muualla, mikä taas on miehen mielestä naurettavaa. Hän ilmeisesti ajattelee että jos on polttamatta juuri ennen kuin tulee sänkyyn, se riittää.

Tiedän olevani nipottaja näissä aiheissa, mutta minusta on vaan niin typerää pelata tällaisilla asioilla. Toisaalta, itse absolutistina ja savuttomana näen ehkä piruja sielläkin missä niitä ei ole. Mitä mieltä te olette, ja etenkin tietääkö kukaan mitään faktaa tästä aiheesta? Esim. tuosta tupakoinnista, mitä haittoja siitä vauvalle seuraa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että perhepeti ei sovi tupakoitsijoiden perheeseen. Muistaakseni oli kohonnut kätkytkuolemariski. Samoin alkoholi ei sovi perhepetiin.

Vierailija
2/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraa viitettä, mutta muistaakseni kätkytkuoleman riski vieressä nukuttaessa kasvaa, jos vieressä nukkuu tupakoitsija. Syytä en tiedä, löytänet lisätietoa googlaamalla kätkytkuolema ja tupakointi tms.

Alkoholinkin suhteen olet oikeassa, vähänkään juoneena ei saisi mennä vauvan viereen nukkumaan, sillä silloin ei ole ihan niin vireänä kuin ilman, jolloin riski päälle kierähtämisestä nousee. Itse olin niin hysteerinen, etten antanut edes lähes absolutistimieheni nukkua ihan vauvan vieressä. En luottanut, että hän kohtalaisen sikeäunisena tajuaisi täysin selvänäkään, jos kääntyy vauvan päälle tai laittaa peiton päälle tms.

Yksi vaihtoehto olisi, että laitatte sängyn seinänviereen ja vauva nukkuu sinun ja seinän välissä. Kunhan estät sängyn ja seinän väliin tippumisen, eikä este ole mitään pehmeää, johon vauva voisi tukehtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita tupakasta kroppaan tulee. Ja tämä on se mikä saattaa aiheuttaa kätkytkuoleman. Eli ne on yleisempiä tupakoivilla.

Sinulla on todellakin oikeus nukkua vastasyntyneen vauvasi kanssa vierekkäin ja jos miehesi ei lopeta tupakointia saapi siirtyä muualle!! Mutta vauvan henkeä ei vaaranneta sen takia.

MEillä mies juo muutaman kaljan silloin tällöin ja saa silti nukkua perhepesissä koska vauva nukkuu meidän päidemme eli tyynyjemme välissä ja siihenhän on mahdoton kierästää.

Mieheni on myös erittäin paikallaan nukkuva joten hän joutuu pois pedistä vain jos tulee ryyppyreissulta kotiin :)

Vinkki perheptiläisille vastasu´yntyneen kanssa.

LAita vauva keskellenne nukkumaan tyynyliinan päälle. Voit liinan alakulmista nykäsitä vauvan tissille ja taas syömisen loputtua nykäiset vauvan yläkulmista lähelle sängyn päätyä eli päidenne väliin......

Näin varsinkin alussa pelko kieräshtämisestä pienenee eikä muutenkaan tarvitse nukkuvasta vauvasta ottaa kiinni ettei se vaan herää :)

Vierailija
4/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiasiantuntijat varoittavat vanhempia nukkumasta vauvojensa vieressä, uutisoi BBC Health news.

Kansallisen lasten kätkytkuolemia tutkivan yhdistyksen (FSID) mukaan noin puolet vauvojen yllättävistä kuolemista on seurausta perhepedissä nukkumisesta. Riski on kaikkein suurin mikäli jompikumpi vanhemmista tupakoi, on nauttinut alkoholia, on ottanut rauhoittavia lääkkeitä tai on "hyvin väsynyt".

Vierailija
5/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies nukkuu jossain muualla? Miksi teidän pitäisi mennä muualle nukkumaan. Parisängyssä mahdut paremmin vauvan kanssa. Kyllähän yksi mies mahtuu muualle - vaikkapa sohvalle.

Vierailija
6/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kanssa, en todellakaan mihinkään sohvan nurkkaan ole menossa!

Kiitos vastauksista, valtaosa tuntuu olevan samaa mieltä kanssani enkä siis ilmeisesti ihan hakoteillä ole.

Pitää jatkaa keskusteluja miehen kanssa, nyt kun on vähän lisää perspektiiviä asiaan ja muidenkin mielipiteitä. Ja täytyy tosiaan yrittää googlata tuota tietoa tupakoinnista!

ap

Vierailija
7/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tämä olisi provo???

Aivan uskomatonta, oli ketjun aiheena mikä tahansa, aina on joku joka tulee huutelemaan provoa..!

Vierailija
8/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaikki lääkkeet, liika väsymys tai ihan mikä vain vastaava nostaa riskiä.

Länsimaat on käytännöllisesti katsoen ainoa maanosa joka ylipäänsä erottaa vastayntyneet äidistään. Koko muu maailma nukkuu perhepedissä :)

Lueppa Lastenpsykiatri Jukka Mäkelän kommentit aiheesta http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml

Vierailija
9/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen perhepedin ehdoton kannattaja ja sillä tavalla ovat kaikki lapsemme nukkuneet pieninä ja olen täysin vakuuttunut perhepedin turvallisuudesta omien kokemusteni pohjalta.

Tämänkin lapsen kanssa aion ehdottomasti toimia samoin - nyt kysymyksessä onkin lähinnä se, että uskallanko päästää miestä meidän kanssamme nukkumaan mikäli hän ei muuta elintapojaan, eli lopeta tuota tissuttelua ja tupruttelua...

ap

Vierailija
10/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen myös vankkumaton perhepedin kannattaja ja mies polttaa joskus. Meillä asia ratkaistiin niin, että jos oli polttanut, suihkun kautta (hiukset pestävä myös) nukkumaan. Alkoholin kanssa en ollut yhtä tiukka; miehessä ei pari olutta tai viinilasia näkynyt mitenkään ja yleensä lapset muutenkin nukkuneet minun ja seinän välissä. Mutta siis alkuperäiseen kysymykseesi, tupakoitsijan iholta ja hiuksista tarttuu tupakan myrkkyjä joten etenkin pienen vauvan nuhjaaminen tällaisen ihmisen ihoa vasten ei ole suositeltavaa; meillä onneksi mieskin tajusi tämän.

Vierailija
11/11 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiasiantuntijat varoittavat vanhempia nukkumasta vauvojensa vieressä, uutisoi BBC Health news.

Kansallisen lasten kätkytkuolemia tutkivan yhdistyksen (FSID) mukaan noin puolet vauvojen yllättävistä kuolemista on seurausta perhepedissä nukkumisesta. Riski on kaikkein suurin mikäli jompikumpi vanhemmista tupakoi, on nauttinut alkoholia, on ottanut rauhoittavia lääkkeitä tai on "hyvin väsynyt".

Noin puolet tarkoitti siinä, että 40% oli nukkunut perhepedissä, eli 60% muualla! Ja perhepetiläisissä ei ollut eritelty tupakoitsijoita ja savuttomia. Se on tiedetty pitkään, että tupakointi ja perhepeti eivät sovi yhteen, joten kiinnostaisi kyllä tietää, mikä osuus oli savuttomilla perhepedeillä? Itsestäänselvsti aika pieni.

Kehottaisin ap:ta esittämään miehelleen faktaa aiheesta tupakointi ja kätkytkuolema. Toivoisin todella, että miehesi ottaa asian vakavissaan, ja lopettaa polttamisen ennen vauvan syntymää (samoin tietysti tissuttelun). Silloin voisitte kaikki nukkua samassa sängyssä, eikä tupakoitsija toisi missään vaiheessa myrkkyjään vauvan lähettyville.

Aiheesta löytyy paljon tietoa niin netistä kuin kirjallisuudestakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi