Mitä tekevät työkseen ne, jotka ostavat yli 400 k maksavia taloja?
Olen viime kuukaudet viettänyt ahkerasti etuovi.comissa etsimässä meidän perheelle isompaa kotia. Kolme lasta tarvitsevat enemmän tilaa kuin meillä nyt on. Kaikki vähänkään parempikuntoiset tai siohkot talot maksavat tässä lähellä Tamperetta heti 400 000 ja yli. Ja niitä on myynnissä paljon. Ihmettelen vain, että millaisia velkoja ihmiset uskaltavat ottaa, ovatko saaneet perintöjä tai ennakkoperintöjä tai mitä ihmettä tekevät työkseen, että tuollaisen talon voi ostaa. Me olemme kumpikin akateemisia, pysyvissä ja hyvissä työpaikoissa ja ilman lottovoittoa me emme ikinä pysty ostamaan noin kallista taloa.
Kommentit (69)
rahansa laittaa. Meillä 360 000€ arvoinen okt-talo Helsingin kehyskunnassa ja yhtään kalliimpaa ei haluta, koska haluamme, että rahaa on matkusteluun ja muuhunkin elämiseen. Meillä on tapana tehdä 2-3 ulkomaanmatkaa vuodessa ja viisihenkisen perheen reissut eivät ole ihan sieltä halvimmasta päästä. Mutta se on meille rakas harrastus, joten mielummoin reissaan kuin laitan puoli milliä asuntoon. Meillä nettotulot 6000€/kk yhteensä, joten asuntolainaa saa kivasti maksettua eikä tarvitse kituuttaa muutenkaan. Mitään perintöjä ym ei ole meistä kumpikaan saanut.
Joku tuossa aiemmin kirjoitti, että kuka nyt oikeasti säästää, niin kyllä monikin ja erityisesti hyvin raha-asiansa hoitavat.
Me laitetaan ihan joka kuukausi rahaa säästöön, ihan minimissään 500e ja eletään suht nuukasti suurempia törsäilemättä. Näin ollaan tehty jo kuuden vuoden ajan. Jos mies saa isoja bonuksia töistä jonakin kuukautena, niin sitten pistetään nekin suoraan säästöön.
Ostetaan harkiten ei impulsiivisesti törsäillen. Vertailen hintoja ja lähes aina teemme ruokaostokset Lidlissä.
Meillä on 1 oma auto, pieniruokainen ja sekin ostettiin käytettynä (vuoden vanhana) ja neuvoteltiin sen verran hyvä hinta että saadaan myytyä se pois lähes samaan hintaan tai makksimissaan 1000 eurolla "tappiota". Miehellä on työsuhdeauto.
Yksi tapa kerätä "ilmaista" rahaa on myydä itse asuntonsa. Jos vähääkään tajuaa sopimuksista niin siitä vaan itse myymään kun on internetit ym. Ollaan aina pyydetty välittäjiltä hinta-arviot ja myyty siihen hintaan, mutta välityspalkkiot pidetty itse! Näin säästetty 40.000e!
Ei se myyjän vastuu mihinkään katoa vaikka välittäjää käyttääkin.
tiedossa perheitä, missä vanhemmat tai edes toisen vanhemmat auttavat joko lainan maksussa tai sitten ostavat kaikki lasten talvikamat ym. Niin kyllähän siinä itselle jää mukavasti. Ja uutena minulle, mitä en ollut edes ikinä tullut ajatelleeksi, että isovanhemmat maksavat vakuutusmaksutkin, etenkin lasten. Ja jos tästä nyt pitäisi jotain päätellä niin jos vanhemmat antavat kuukaudessa sen 500e tai enemmän eri muodoissa niin kyllähän siinä itsellä säästyisi vuodessakin kiva summa.
Toisekseen, pitää muistaa, että kaikki eivät ole ostanut sitä ensiasuntoa 70-luvulla.. eikä edes 80 tai 90-luvulla. Itse ole 26v. ja ensiasunnon ostin 2003 ja siitä jäi voittoa vain reilu 20000e, siitä kun maksoi autolainan pois ja välittäjän palkkiot ym. niin ei siitä nyt ihmeitä käteen jäänyt. Ts. samoihin voittoihin ei pääse välttämättä enää 80-luvulla syntyneet kun mitä on vaikka 15v. aikaisemmin syntyneet.
Itse olen juurikin näitä, jotka elävät ilman suurempia avustuksia (vaikka vanhemmilla olisikin varaa avustaa, niin avustavat mielummin korkeakouluopiskelijaveljeäni...) Itse olen aina omat rahani tienannut ja tienaan edelleen. Vaikka olishan se kivaa jos joku maksaisi mun lainat ja valtaosan lasten kustannuksista.
tiedossa perheitä, missä vanhemmat tai edes toisen vanhemmat auttavat joko lainan maksussa tai sitten ostavat kaikki lasten talvikamat ym. Niin kyllähän siinä itselle jää mukavasti. Ja uutena minulle, mitä en ollut edes ikinä tullut ajatelleeksi, että isovanhemmat maksavat vakuutusmaksutkin, etenkin lasten. Ja jos tästä nyt pitäisi jotain päätellä niin jos vanhemmat antavat kuukaudessa sen 500e tai enemmän eri muodoissa niin kyllähän siinä itsellä säästyisi vuodessakin kiva summa.
Toisekseen, pitää muistaa, että kaikki eivät ole ostanut sitä ensiasuntoa 70-luvulla.. eikä edes 80 tai 90-luvulla. Itse ole 26v. ja ensiasunnon ostin 2003 ja siitä jäi voittoa vain reilu 20000e, siitä kun maksoi autolainan pois ja välittäjän palkkiot ym. niin ei siitä nyt ihmeitä käteen jäänyt. Ts. samoihin voittoihin ei pääse välttämättä enää 80-luvulla syntyneet kun mitä on vaikka 15v. aikaisemmin syntyneet.
Itse olen juurikin näitä, jotka elävät ilman suurempia avustuksia (vaikka vanhemmilla olisikin varaa avustaa, niin avustavat mielummin korkeakouluopiskelijaveljeäni...) Itse olen aina omat rahani tienannut ja tienaan edelleen. Vaikka olishan se kivaa jos joku maksaisi mun lainat ja valtaosan lasten kustannuksista.
romahdusta pk seudulla... Johan sen piti tulla tänävuonna mutta taas lähti hinnat nousuun...
ilmeisesti sitten osalla on vaikeuksia pitää sitä.
Hesassa omakotitalo maksaa herkästi yli 400 000 euroa.
Meidän talo on noin 650 000 euron arvoinen. Me ollaan tehty fiksuja liikkeitä asuntomarkkinoilla. Sekin auttaa.
ilmeisesti sitten osalla on vaikeuksia pitää sitä.
Hesassa omakotitalo maksaa herkästi yli 400 000 euroa.
Meidän talo on noin 650 000 euron arvoinen. Me ollaan tehty fiksuja liikkeitä asuntomarkkinoilla. Sekin auttaa.
Tuuria se on ollut, eikä mikään fiksu liike! Jos suhdanteet ovat olleet teidän puolella, älä ota siitä sulkia hattuusi.
Ja todellakaan ihan kuka vaan ei osta tuollaisen hintaisia taloja, tiedoksesi kolmonen! Tällä palstalla ihmiset kertovat, kuinka kitkuttavat parilla satasella koko kuukauden, joten tuskin ainakaan he kuuluvat tuohon "ihan kuka vaan" -porukkaan? Eikä moni, moni muukaan.
Siis toimistossa projektitöissä ja ostettin meidän talo muutama vuosi sitten 680 000 eurolla. Asutaan pääkaupunkiseudulla. Meillä varaa ihan vain sen takia, että ollaan tehty hyviä asuntokauppoja elämässämme emmekä koskaan eläneet yli varojemme - vaikkakin mukavasti :)
Se että osaa haistaa mikä juuri nyt on halpaa ja ensi vuonna arvossaan.
Ja se että osaa ostaa oikeaan aikaan ja myydä juuri oikeaan aikaan.
Ja se että osaa stailata asunnon oikein ja ottaa oikeanlaiset kuvat.
3
Olette luultavasti tehnyt ensimmäisen asuntokaupan hyvään aikaan, jolloin hinnat on ollut alhaalla. Nouseviin hintoihin ja nousukauteen on ollut ollut helppo myydä vanhaa voitolla ja ostaa isompaa.
Nyt ensiasunto kaksio Hesan keskustasta maksaa reilusti yli 200.000. Siihen joutuu jo ottamaan tavallinen pulliainen 20 vuoden lainan. Perheen perustamisiässä nyt olevat joutuvat ottamaan vielä muhkeampia lainoja, jos mielivät pikkuisen enemmän tilaa, ei mitään kaikki heti nyt unelmaa. Eli paljon on merkitystä sillä milloin asuntomarkkinoille sattuu tulemaan, siitä on turha kenenkään kiistellä.
Ostettiin eka asunto vuonna 2004, silloin hinnat olivat nykyistä matalemmat se on totta, mutta olivat kaupungissamme jo hieman nousussa. Ostettiin tarkotuksella asunto tosiaan keskustasta, ei Helsingin keskustasta vaan paljon pienemmän kaupungin keskustasta. En tietenkään suosittele nykypäivänä ostaa asuntoa Hesan keskustasta kun tiedän itsekin ne hinnat, vaan jostakin edullisemmalta paikalta, suht ok alueelta kuitenkin joka on helppo myydä pois myöhemmin.
Komppaan nro 14:a, ostettiin 24v vanhana eka, ja kun ostaa huonokuntoista, remppaa suhteellisen pikkurahalla niin se arvo nousee hieman. Pääomakin kasvaa kun ostaa ja myy, ostaa ja myy. Ensin vajaa 100 000e, sitten 170 000, 250 000 jne.
kumpikin voi tienata 25-vuotiaana niin hyvin, että tulot kuukaudessa ovat 5500 käteen? Eikä lapsia siis ikinä, koska kulutkaan eivät ole kasvaneet? Toi on joku sun oma laskelma, joka ei pidä todellisuudessa mitenkään paikkaansa.
ja 5500 euron nettotuloja!! Mekin tehdään miehen kanssa mun mielestä ihan tavallisia töitä, mutta meidän bruttotulotkaan ei yllä tuohon 5500 euroon...
kumpikin voi tienata 25-vuotiaana niin hyvin, että tulot kuukaudessa ovat 5500 käteen? Eikä lapsia siis ikinä, koska kulutkaan eivät ole kasvaneet? Toi on joku sun oma laskelma, joka ei pidä todellisuudessa mitenkään paikkaansa.
eipäs ollutkaan 25 v noin suuret tulot, mut ei ollut menotkaan, nyt 35v on hieman suuremmatkin. mut noin keskiarvona, kun lainastakin saa verovähennyksen, niin kyl 2xakateeminen saa sen 5000eur nettona viimeistään kolmekymppisenä. ja pitää jäädä vuodessa 25000-30000 eur säästöön, jos elää säästeliäästi, esim. yksi auto, pääomaa kiinni 10teur. kyl 10vuodessa jää pakostikin 250 000 eur säästöön ja velkaa voi viel ottaa sen 15 000.
eipäs ollutkaan 25 v noin suuret tulot, mut ei ollut menotkaan, nyt 35v on hieman suuremmatkin. mut noin keskiarvona, kun lainastakin saa verovähennyksen, niin kyl 2xakateeminen saa sen 5000eur nettona viimeistään kolmekymppisenä. ja pitää jäädä vuodessa 25000-30000 eur säästöön, jos elää säästeliäästi, esim. yksi auto, pääomaa kiinni 10teur. kyl 10vuodessa jää pakostikin 250 000 eur säästöön ja velkaa voi viel ottaa sen 15 000.
Mutta tosielämässä kuka pistää rahat koko ajan säästöön? Pankkitilille? 250 000? Eiks Suomessakin ole se katto, jonka pankit takaavat, jos pankki menee konkkaan? Vähemmän kuin tuo summa?
vähintään keskipalkkainen duuni ja ainakin yksi perintö tai "onnistunut asuntokauppa" takana, siis pääomaa vähintään 100 tuhatta euroa.
JOS itse olisin v. 2000 ostanut kaksion siltä alueelta josta ostin yksiön ja jos olisin pysynyt siinä viime vuosiin asti, olisin ehkä netonnut sen myynnistä jopa 70-90 000 euroa (lyhensin ihan hulluna ekaa asuntolainaani). Nyt siis mulla olis pääomaa maksimissaan se 100 tuhatta euroa. Jos vasta tässä vaiheessa (30+ vuotta) alkaisin perustaa perhettä ja kohtaisin miehen, joka tienaisi yhtä paljon tai enemmän kuin minä ja jolla olis suht sama pääoma, me saisimme helposti tuon 400 000 euron omakotitalon.
No, mulla on nyt lapset tehtynä ja yh olen. Isosta kodista voin vain haaveilla, koska toista maksajaa en varmastikaan ihan äkkiä saa....
Sijoituksiin säästöön. Meilläkin on sijoituksissa tuon verran.
perintö, sijoituksilla tehty rahaa, firma tms. omaisuutta myyty. Onhan näitä.
Kun ensiasunnon ostajia ei enää tule (liian korkeiden hintojen takia), asuntojen hintapyramidi romahtaa. Monelle "velalla vauraaksi"-ajattelevalle, väärään aikaan asunnon ostaneelle on ikävää, jos esim. jossain vaiheessa 300 000 euron arvoiseksi kuviteltu asunto halpenee 150 000 euroon.