Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä teille Manduca-/ kantoliina-/ kantoreppu- tms.ihmiset

Vierailija
17.10.2009 |

Mietin tässä hankkiako matkarattaat vai jonkin kantojutun. Isommat vaunut mulla on mut ne eivät mahdu omaan autooni ja ovat kömpelöt kauppa/kaupunkireissuilla. Mies haluais meille vissiin Manducan ja minä rattaat, joihin saa turvakaukalon nostettua autosta.

Onko vauva hankala asettaa esim. autosta lähtiessä kantosysteemiin tai ottaa sieltä pois

jos hän vaikka nukkuu?

Mihin vauva jos käy vaatekaupassa sovittamassa jotain? Vai eikö vaan sitten sovittele mitään niillä kerroilla kun lapsi on mukana tai pitäiskö vaikka olla kaveri mukana, joka pitelee vauvaa tuona aikana?

Voiko kantosysteemin kanssa käydä kahvilla tai syömässä kun lapsi on kyydissä? Tuntuis vaaralliselta ja vaikealta? Ettei muksu saa päälleen jotain siinä? Mutta minne sen lapsen

sitten voi laskea tuolloin? Rattaathan voi pitää vieressään.

Entäs kun muksu pulauttaa? Menee omat ulkovaatteet sottaan tai se kantojuttu...?!

Tuleeko kantosysteemin kanssa kuuma itselle? Tai paleleeko lapsi repussa talvella jne.?

Kertokaapa kokemuksia... Kiitos! =)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantorepun idea on, että pääset kulkemaan jalan helposti, lapsi voi siinä nukkua, mutta nukkuvaa lasta et mitenkään siirrä liinaan tai reppuun nukkuvana. Näiden välineiden kanssa et todellakaan sovittele vaatteita : O

Vierailija
2/5 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

manducaan autosta ja toisinpäin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi nukkuu autossa, häntä ei kannata siirtää liinaan/reppuun, varmasti herää. Hyvässä lykyssä nukahtaa uudestaan, mutta jos ei, kuuntelet kauppareissusi kiljumista. Toisaalta, autokaukalonhan voi nykyaikana nostaa vaikka ostoskärryihin, ainakin näitä on näkynyt tuolla supermarketeissa jokunen :)

Vaatteiden sovittelua on turha haaveilla jos vauva on kantoliinassa/-repussa. Onnistuu yhtä helposti kuin jos kantaisit lasta käsissäsi koko ajan - johonkinhan se on laskettava, eli lattialle kai yleensä, jos ei niitä rattaita ole. Tai vapaaehtoista kaveria pitelemässä vauvaa, tai voihan sitä vaikka myyjätytön vinkata itselleen avuksi...

Kantoliinan/-repun kanssa voi kyllä käydä kahvilla ja syömässä, jos vauva on siinä, tosin se on helpompaa jos vauva nukkuu. Itsestäsihän se on kiinni, heitteletkö kahvit pitkin syliäsi, silloin ne taatusti päätyvät myös vauvan päälle. Mä itseasiassa tykkään jopa mieluummin ottaa lapsen liinaan lähtiessäni kahvittelemaan kavereiden kanssa - vaunut/rattaat vie kuitenkin tilaa, ja vaikka ne miten saakin viereensä, yleensä ne kyllä tukkivat kahviloiden/ravintoloiden käytäviä, josta seuraa taas vihaisia mulkaisuja paitsi muilta asiakkailta, myös työntekijöiltä.

Pulautukset tulee kyllä syliin, jos se tapahtuu kantoliinassa, kokemusta on. Mulla oli monta kuukautta vauvan kanssa aina harsoviritelmä edessä - eli ensin solmin liinan valmiiksi, viritin harson vaatteideni suojaksi ja vasta sitten laitoin vauvan liinaan. Ei ollut täydellinen systeemi, mutta vältti kyllä, ja onneksi meillä on pesukone joka pesee kyllä pulautuksetkin vaatteista.

Kuuma itselle voi tulla, tai ainakin mulle on usein tullut. Lapsi ei palele, kunhan pukee kunnolla, ja etenkin raajat toppaa kunnolla. Mutta kantoliinassa lapsi saa lämpöä myös äidiltä, toisin kuin rattaissa - eli todennäköisemmin lapsi palelee rattaissaan kuin kantoliinassa. Mä olen kyllä itse ihan hurahtanut liinoihin, ne on niin käteviä ja helpottavia kun omat kädet jää vapaaksi - ihan totaalinen kotityörauhan pelastaja tuo kantoliina :) suosittelen siis erittäin lämpimästi, mutta en kuitenkaan arvottaisi noin että joko kantoliina/-reppu tai matkarattaat. Molemmille on varmasti tarpeensa, ja voivat eri tilanteissa olla parempi vaihtoehto.

Vierailija
4/5 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmella lapsella on ollut käytössä kaikki noi. Vaunut, liina, matkikset ja patapum-reppu. Kaikilla niillä on omat etunsa, matkikset on hyvät just siks että nukkuvankin vauvan saa nostettua niihin kaukalossa, lapsi voi olla niissä reissussa syödessä ja niihin saa omiakin tavaroita kyytiin, kantoliinaa käytin ihan kotonakin lasta nukuttaessa, ulkoillessa, tapahtumissa joissa matkikset olis olleet hankalat ja pienenä vauvana joskus kauppareissuillakin koska meillä vauvat viihtyivät siinä parhaiten. Patapumia taas käytän vieläkin 1v kuopuksella jos käyn vain nopsaan asioilla, kaupassa ym. Enkä jaksa ottaa sen tähden matkiksia tai jos menen vaikka markkinoille ym. Tungokseen jossa matkikset olis hankalat, isompaa vauvaa/taaperoa kantaessa liinassa tai repussa ainakin mun selkä väsyy pidemmän päälle. Teinä hommaisin ne matkikset ja liinan/repun.

Vierailija
5/5 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytössä kantoliina ja 3in1 rattaat, joissa siis turvakaukalon saa siirrettyä autosta suoraan rattaiden runkoon.

Kantoliinaa käytän reissussa ainoastaan, jos mennään paikkoihin mihin ei voi rattailla mennä esim. ahtaat kirppikset. Syy tähän on se, että ainakin mullakin käy kantaminen selkään ja kantosysteemin kanssa on vaikea kumarrella alempana oleville hyllyille jne. Miehen selälle kantaminen ei ehkä niin kovin käy, joten jos miehes on innostunu ajatuksesta, niin osta hänelle ihmeessä manduca. Mä olen nostanut lasta nukkuvana autosta kantoliinaan, se on haastavaa, mutta onnistuu kyllä, ja manducaan nostaminen varmana vielä helpompaa, kun sitä ei tarvii samalla tavalla asetella, kun liina.

Mutta meidän ehdoton ykkössuosikki on ollu rattaat, johon saa siirrettyä turvakaukalon suoraan. Lapsi jatkaa unia kaupassa, meillä kun aina automatkat nukutaan ja itsellä on kädet ihan vapaana. Rattaiden alle saa hyvin laitettua ostokset, joita muuten joutuisi retuuttamaan käsissä. Lisäksi meillä lapsikin viihtyy paremmin kaukalossa, kun saa olla vapaammin ja voi hypistellä omia leluja. Kantoliinan kanssa/vauva sylissä en oo enää pitkään aikaan syöny mitään, meillä ainakin lapsi huitoo sen verran, että äkkiä on kahvit päällä. Vaatteita sovitellessa vedän reteesti rattaat sovituskoppiin, eipä oo vielä kertaakaan tullu kaupantädit valittaan. Kantosysteemin kanssa ei sovitella mitään, koska vauva hermostuu, jos joudut jatkuvasti nostelemaan pois ja takas. Kahvittelut ja muut onnistuu hyvin paikoissa, joissa on niin isot sohvat/nojatuolit, että voit laittaa lapsen viereiselle penkille köllöttelemään. Mutta tää vaihe kestää vaan pari kuukautta, koska sitten kun lapsi kääntyy, niin et voi jättää sitä enää mihkään makoilemaan.

Kuolaongelma meillä on ratkastu niin, että itsen ja vauvan väliin viritetään harso. Manducassa taitaa olla erillinen pestävä kuolalappukin?