Mä en tajua!
On muka normaalia nykyään, että 4-5 (ehkä jopa 6vuotiaita) kuljetetaan rattaissa..Eihän meiti pikkumussukat jaksa millään kävellä itse.(vai vanhempien hermot riitä mennä lastensa perässä ja opettaa)
Samanikäisille on normaalia käyttää vaippoja..ei todellakaan ole.Vanhemmat ei vaan viitsi siivota jälkiä joita tulee kun opetellaan kuivaksi.
3-vuotiaat juovat vielä tuttipullosta.
Hohhoh.
Ja kyllä, itselläni on lapsia, molemmat 1,5vuotiaina täysin kuivia.Vaunut/rattaat jäi pois toiselta 1,5v kun nuorempi synty ja toiselta 2vuotiaana.Ja tuttipullotkin jätettiin jo alta vuoden ikäisenä.
Ymmärrän kyllä jos on täysin mahdottomuus esim.kulkea ilman vaunuja, mutta noin niinkun pääasiassa.
Ja paljon olen kuullut että "kun en mä nyt viitsi opettaa kuivaksi kun tulee liikaa pyykkiä ja siivottavaa, kyllä se aikanaan oppii".
Joo-o.Tietty kukin tavallaan.
Kommentit (16)
Ymmärrän kyllä että jos lapsi ei ole kuiva, vaikka kuinka opetellaan.Tarkotin kirjoituksella niitä, jotka eivät edes vaivaudu opettamaan.
Ja lenkille mennessä ymmärrän kyllä rattaat, mutta juuri että pienimmillekkin matkoille ja kauppareisuille otetaan ne rattaat.
AP
ettei viitsitä opettaa kuivaksi, on kamalaa. Toisaalta ei haluaisi arvostella toisten ihmisten kasvatusta tuntematta tapausta kunnolla, mutta on se jotenkin ällötävää, kun isolla lapsella on haiseva vaippa housuissa...
Tietysti tähän joukkoon mahtuu varmasti erityistapauksiakin, mutta kyllähän tuo kuivaksi opettelemisen viivästyminen on paljolti nykyisen vaippakulttuurin syytä. Vaipat on niin pintakuivia, että lapsi ei opi tunnistamaan, miltä pissaaminen tai kakkaaminen tuntuu. Monelle lapselle on ihan hirvittävää siirtyä tekemään tarpeita potalle, kun niin kauan on voinut tehdä housuun. Sitäkin oon ihmetellyt, kun monet äidit tunnistaa selvästi, että vauva aikoo kohta kakata tai pissata, niin eikö voisi samalla pissattaa pönttöön tms?
Olen alkanut kumpiakin lapsia totuttamaan pottaan jo vuoden iästä asti. Aamulla vaippa pois ja potalle heti. Oppivat kaksi vuotiaana täysin kuiviksi. Minä inhoan vaippa rumpaa ja kyllä käytän kestoja. Vielä enemmän inhoan kerttis vaippoja.
Onhan se outoo että lapsi on kovin vanhana rattaissa. Meillä osattiin ajaa pyöröllä ilman appareita neljävuotiaana. niin olisi outoa sellainen lapsi laittaa vielä rattaisiin.
Kaikki ovat yksilöitä ja tietty kehittyy eriaikaa. Mut mä tulisin hulluksi jos olis 5v vaipoissa tai pitäis työnnellä rattaissa, syöttää ja nukuttaa sylissä.
jotka jaksavat stressata niin paljon muiden ihmisten tekemisista, etta viitsivat tehda aloituksia asiasta. onko se nyt niin tarkeaa kuitenkaan. ei ole kukaan 7 vuotiaana enaa rattaissa tai vaipoissa..kun kouluun menevat.
Ystävälläni on 5v poika jolla todella paha reuma, ei pysty kävelemään pitkää matkaa. Ystäväni oli ollut ostoksilla pojan kanssa ja poika rattaissa, joku vanha muori oli avautunut oikein reippaasti ystävälleni nykylasten paapomisesta ja antanut tulla oikein kunnolla.
Ystäväni oli hölmistyneenä kuunnellut tuon eukon paatosta eikä osannut sanoa mitään tuossa tilanteessa. Eihän sitä oleta että kukaan tulee sinulle huutamaan keskellä citymarkettia sinun laiskuudesta jne.
Te näköjään kuitenkin ymmärrätte, että erityistapauksia on enkä tällä kirjoituksella teihin viittakkaan, mutta ehkä jotkut ymmärtävät ensi kerralla miettiä kerran tai kaksi, että miksi esim. 5v on rattaissa.
(enkä vanhemmillakaan). Mä olen imettänyt lapsia ja sitten on siirrytty suoraan mukiin.
juoksee vaikka kaupungilla kaupoissa niin rattaat hyvä ratkaisu. Se kuinka lapset jaksavat kävellä on myös yksilöllistä. Rattaiden kanssa pääsee nopeammin ja ei tarvitse odotella lasta, kaupungeissa rattailla pääsee ilamiseksi julkisilla.
Rattaista lapsi voi katsella aikuisia, jotka ihmettelevät silmät suurina miksi lapsi on vilä 3-5 vuotiaana rattaissa ;-)
Kyllä ne lapset oppivat aikanaan tarpeelliset asiat. Ei kaikesta tarvi ottaa stressiä! Lapsi rattaissa on vaivaton lapsi toisin kuin etanan lailla raahustava ja kitisevä vekara tai hulluna ympäriinsä riehuva kakara. Lapsista tulee muuten ihan ihmisiä vaikka eivät pieninä vielä käyttäytyisikään kuin aikuiset. 4-5v on myös pieni.
t. viiden äiti
Tuossa tapauksessa on rattaat ihan ymmärrettävää kuten muissakin erityistapauksissa.
Tarkoitin juuri näitä jotka eivät vaan viitsi.
AP
#8 sitten jos maitoa ei vaan tule eikä ole mahdollista imettää?Itselleni kävi näin, pakko kai sitä maitoo on jostain tarjota..ja tuskinpa tuollainen kuukauden ikänen vielä juo nokkamukista.
Pääseehän rattaiden kanssa nopeampaa ja kyllähän nuo lapsetkin oppivat kävelemään kun aina ei ole niin kamala kiire joka paikkaan.
AP
mutta oma kokemukseni on, että usein sellaiset ihmiset ihmettelevät, miten yli 2 vuotiaalla on rattaat käytössä, jotka itse ajavat autolla joka paikkaan. Jos perheellä ei ole autoa, niin kyllä tulee paljon tilanteita, missä rattaat on hyvä olla. Jos lapsi ei niissä istu, niin niissä voi pitää ylimääräisiä tavaroita ja kauppakasseja.
Minä aloin esikoisen kanssa hösöttämään pottaharjoituksia kamalan nuorena. Luulen, että se vain hidasti oppimista. Mutta kolmen iässä oli toki jo täysin kuiva.
Pääsee tosiaan julkisilla ilmaiseksi monessa kaupungissa, mutta siinä tapauksessa sen lapsen pitäisi myös olla niissä vaunuissa/rattaissa!Eikä niin että mennään ilmaseksi ja päästetään lapsi istumaan penkille.
ei ole imettänyt??? Siitä vissin jäänyt traumoja kun täällä vaahdotat siitä miten hyvin olet itse opettanut ja miten huonosti muut tekevät
#8 sitten jos maitoa ei vaan tule eikä ole mahdollista imettää?Itselleni kävi näin, pakko kai sitä maitoo on jostain tarjota..ja tuskinpa tuollainen kuukauden ikänen vielä juo nokkamukista.
Pääseehän rattaiden kanssa nopeampaa ja kyllähän nuo lapsetkin oppivat kävelemään kun aina ei ole niin kamala kiire joka paikkaan.
AP
ja silti tasan kaksi vuotiaana alkoi käydä pöntöllä ja oli samantien päivä - ja yökuiva. Mä uskon muissakin asioissa siihen, että lapsi oppii omazn tahtiinsa. Meillä ainakin pätenyt usein
oppiminen meidän teinit olisivat vieläkin vaipoissa.
Mutta kun olivat kypsiä yö- ja päiväkuiviksi alta 2v, voin kai sitten kulkea nenä pystyssä kun olen niin hyvä äiti.
mutta meille voi kuka tahansa milloin tahansa tulla opettamaan 3v jääräpää kuivaksi! Itellä meinaa jo pinna palaa... (Esikoinen oppi päiväkuivaksi alle 2-vuotiaana...)
3-vuotiaalla nyt joskus rattaat on vielä ihan ok. Ihan tavalliselle kauppareissulle en nyt ehkä ottaisi, mutta esim. jos tarvii koira lenkittää, niin taatusti laitan pojan vielä rattaisiin. Jää muuten koiruuden liikunta melko vähiin... (6-vuotias toki juoksee/kävelee jo perässä )