Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasismin kukkasia nyky-Suomessa?

Vierailija
16.10.2009 |

Mitä teillä on tullut lähiaikoina vastaan?

Meillä poika 7v pelaa sählyä paikallisessa urheiluseurassa ja jäin seuraamaan viime kerralla katsomoon heidän harjoituksiaan. Kauhukseni sain todeta, että valmentaja johti harkkojen aluksi kovaäänisesti lapset leikkiin "Kuka pelkää mustaa miestä?"

Lapseni oli aivan häkeltynyt, että mikä tämä leikki on. Miksi mustaa miestä täytyy pelätä. Olemme juuri muuttaneet Suomeen USA:sta ja "mustat miehet" ovat hänelle yhtä arkisia kuin valkoiset ja meksikolaiset ts. ei tee mitään eroa rotujen ja eri kielten välillä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä minua ei hätkähdytä tuo musta mies versiokaan. Olen 29v ja naimisissa afrikkalaisen miehen kanssa ;). Itse kuvittelin lapsena mustan miehen joksikin möröksi, en oikeasti mustaihoiseksi mieheksi.

Mutta ymmärrän kyllä että leikin nimi on vaihdettu, eihän se kovin korrekti ole.

Vierailija
2/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustaa miestä, ja voin vakuuttaa, että mulle tuli mieleen mustasta miehestä mustiin, vanhanaikaisiin vaatteisiin ja lierihattuun pukeutunut äijä, ei tummaihoinen henkilö.

Johtuu varmaan myös siitä, että silloin Suomessa tummaihoiset olivat hieman harvinaisempi näky kuin nykyään. Joten ehkä mustekala-leikki on tänä päivänä parempi kuin musta mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan yhdistänyt leikkiä tummaihoisiin ihmisiin!!!

Vierailija
4/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin aina kuvittelin että kyseessä on nokikolari :)) rasisti kun en ole.

Tyhmä on tyhmä eikä sitä voi värillä peitellä.

Vierailija
5/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonkin tekemisissä mustien miesten kanssa, isänikin on sellainen, mutta olen silti aina ajatellut, että se leikin "musta mies" on valkoinen mies, joka on puettu mustiin ja jolla on zorromainen lierihattu ja naamio. Saattaa johtua siitä, että skidinä tsiigasin sitä näyteltyä zorro-sarjaa aika paljonkin.

Vierailija
6/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina lapsena ajattelin että se musta mies on joku mörkö tms. Eikä siis tummaihoinen ihminen. Nykypäivänä voi toki olla eri juttu, en ole tullut ajatelleeksi asiaa.

Vierailija
7/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin aina kuvittelin että kyseessä on nokikolari :)) rasisti kun en ole. Tyhmä on tyhmä eikä sitä voi värillä peitellä.

luulin myös nokikolariksi. Lapsena kun oli likaiset kädet niin aina sanottiin "katso nyt kätesi on ihan mustat, mene pesemään ne" leikki on suomessa niin vanha, ettei todellakkan voi tarkoittaa neekeriä. Täällä ei silloin tiedetty neekereistä mitään. Siis ihan tavallinen perinneleikki. Miksei saisi leikkiä? jos se jotain loukkaam niin voi voi.

Vierailija
8/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin sanottiin yleisesti vielä "neekeri".

Ei ollut ulkomaalaisia vielä isoissakaan kaupungeissa.

Vierailija
9/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten olette varmaan käyttäneet heistä USAssa sanaa blacks (sorry, en tiedä, mikä USAssa on nykyään korrekti arkipäivän puhuttelumuoto)?

Suomen kielessä en muista kenenkään puhuneen "mustista", muuta kuin ehkä jossain 40-luvun romaaneissa. On käytetty joko n-sanaa tai sitten puhutaan tummaihoisista. Ehkä siksikään suomalaiset lapset eivät yleensä yhdistä tuota mustaa miestä nimenomaan tummaihoisiin?

Vierailija
10/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"nokikolari."

Vierailija
11/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekaan musta mies ei ikinä tarkoittanut neekeriä vaan jotakin mustiin pukeutunutta miestä tai mörköä. Hoh hoijaa vaan!

Vierailija
12/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän nuorempia vielä, joten voi olla, että on tyhmä kysymys...

Mutta jos ap:n lapselle "musta mies" on yhtä arkinen kuin valkoiset yms., niin kai se lapsi olisi silloin ihmetellyt samaa, vaikka kiinniottajaa olisi kutsuttu esim. mustekalaksi? Ei kai mustekalakaan yleisesti ottaen ole mikään sellainen, mitä lapset pitäisivät pelottavana?

Vierailija
13/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sievät "oikeat" betonipossumme kyörättiin pohjois-Karjalaan, kun ne loukkasivat jotain musulmaania ja hän teki niistä valituksen.

Vierailija
14/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta mies on mustiin pukeutunut synkähkö hahmo.

Vierailija
15/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin Suomessa oli ehkä 2 ulkomaalaista. Vähän eri tilanne kuin nykyään.

Onko tää nyt muka niin keskeinen asia suomalaisessa kulttuurissa, että luopuminen tekee näin kipeää:-O

Mun lapsen korisryhmässä on yksi tummaihoinen poika ja ne leikkii siellä tota leikkiä. Olispa kiva sen aikana leikkiä tota vanhaa versiota.

Vierailija
16/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suurin osa suomalaisista edes tiennyt, että on olemassa "mustia" ihmisiä. Musta mies tarkoittaa PIRUA. Että sellainen saatanan leikki. ;)))

Vierailija
17/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä hämmästellyt asiaa. varsinkin kun luokalla on maahanmuuttajataustaisia lapsia. Ei nyt aivan tummaihoisia, mutta tummempia kuitenkin.

Vierailija
18/25 |
16.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No en ole, mutta olen 70-luvun lapsi.

Silloin sanottiin yleisesti vielä "neekeri".

Mutta leikin nimi ei ollut Kuka pelkää neekeriä.

Musta mies on suomalaisille eri asia kuin neekeri.

Vierailija
19/25 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä hämmästellyt asiaa. varsinkin kun luokalla on maahanmuuttajataustaisia lapsia. Ei nyt aivan tummaihoisia, mutta tummempia kuitenkin.

ihan vapaasti vaan. Mitäs jos koulussa luetaan Peppi Pitkätossua jossa puhutaan neekereistä niinkuin meillä niin mitäs sitten? saat sydänkohtauksen tai vastaavaa vai.

Vierailija
20/25 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuamatta, että siitä voi vetää yhteyden leikin musta mies = tummaihoinen mies. Se on musta mies mielessä pelottava tyyppi. Eihän se olisi pelottava jos se olisi vähemmän synkkä, vaikkapa keltainen. Ja kuka pelkää laivastonsinistä miestä olisi tosi vaikea huudettava. Ihme kuitenkin, ettei kukaan ole tartunut toiseen vakavaan tasa-arvo-ongelmaan tässä leikissä: miksi se on musta MIES? Vihjailaanko tässä nyt jotekin, että miehissä on jotain vikaa? Eikö se voisi olla vaikkapa "Kuka pelkää hahmotettavaa entiteettiä", ei tarvitsisi astua kenenkään varpaille.

Jotenkin nykyään tuntuu muutenkin siltä, että oikeita asioita enemmän rasismiin viittaavat ne ennakkoluulot, joiden varjolla huudellaan rasistia tai en-ole-rasisti-muttaa. Jos joku tekee jotain, voisi ehkä ensin keskittyä itse asiaan, eikä siihen, tekikö se jotain koska on valkoinen/musta/latino/marsista.

Joo vähän ohi aiheen, mutta on nyt vaan alkanut suoraan sanottuna vituttaa tämä nykymeininki, jossa sutta huudetaan suuntaan ja toiseen silloinkin kun elukasta ei näy hisaustakaan. Oikea rasismi on paljon vaikeampaa kitkeä ja ottaa ne erilasetkin ihmisinä, jos koko ajan täytyy tanssahdella aidanseipäiden ympärillä.

Ja ps: Eikö se leikki jatku niin, että huudetaan "en minä ainakaan"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan