Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en saa mitenkään meidän päivärytmiä selkeäksi!

Vierailija
15.10.2009 |

Lapset 3,5 v ja 9 kk.

3,5 v.

- tykkäisi nukkua aamulla pitkään, jopa 9:ään

- on pv-kodissa 2pv viikossa eli silloin pakko herätä ennen 8, mutta otan hänet nyt pois sieltä (laitan kerhoon jos pääsee, 2pv / vk, iltapv)

- pitäisi saada joku normirytmi kehitettyä: aamupala, ulkoilu, lounas jne...

9 kk

- nukkuu myös 9 asti jos antaa, herää kyllä myös usein 8 aikaan

- aamupala sitten 9 aikaan

- alkaa olla väsynyt 10-11 aikaan, syötän ensin lounaan ja laitan sitten nukkumaan, ja nukkuu n 3 tuntia ainakin

Ongelma on, että on vaikea ehtiä mihinkään puistoon/avoimeen tms. toimintaan 10:ksi jolloin ne alkaa, kun lapset haluaa nukkua niin pitkään. Meiltä on aika pitkä matkakin joten matkaan menee aikaa jopa 0,5 h + pukemiset ja valmistelut.

Ja ongelma on, että vauva siis menee nykyään nukkumaan vasta lounaan JÄLKEEN, mutta syö siis lounaan jo niin aikaisin, ettei mulla ja 3v:llä ole vielä nälkä.

Ennen vauvan lounasta emme oikein ehdi ulkoilla (aamutoimissa yms. menee 2-3 tuntia heräämisestä ennekuin päästään ulos), ja sitten taas kun vauva menee nukkumaan, niin meilläkin alkaa kohta olla oma lounasaikamme. Eli olisimme ensin sisällä vielä jonkin aikaa, sitten lounas, ja ulos vasta joskus 12-13 jälkeen vai?? (eikä silloinkaan ehtisi kun 1-1,5 h ulkoilla kun vauva taas jo herää..)

Toisaalta - 3v on tosi huono syömään, eikä syö oikein mitään jos ei ole ulkoillut ennen lounasta. Joten tuo äskeinen vaihtoehtokin on huonoksi havaittu.

Tää on hankala vaihe, kun vauva ei enää menekään nukkumaan aamupäivällä ENNEN lounasta, muttei jaksa valvoa niin kauan että söisi samaan aikaan meidän kanssa.

Ja pitääkö mun väkisin yrittää herättää meitä jo 7-7:30 aikaan? Se on tosi tosi vaikeaa meille, välillä yritän ja laitan kellon itselle soimaan. Se on siis ainoa keino, jos ollaan johonkin menossa.

Vai unohdanko suosiolla nuo puistojen yms. aktiviteetit, ja ulkoilemme vaan itseksemme??

Ihme että voi tulla tästäkin stressiä, kun ei ehdi johonkin avoimen pv-kodin vartin pituiseen toimintatuokioon...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä vähän eri tilanne, kun on vasta yksi kaksivuotias, mutta sanoisin silti että nukkukaa rauhassa. :) Meidän 2v nukkuu myös 9 asti, eikä me koskaan keritä mihinkään kerhoihin tai muihin. Toisaalta tuo on vielä niin pieni ettei ole välttämättä tarviskaan...

Mutta olen itse miettinyt ihan samaa, kun meille on kohta toinen lapsi tulossa. Kai se esikoinen pian alkaa kaivata muutakin seuraa ja tekemistä... tai sit ei. Mutta nukkumisesta en silti lähtisi tinkimään. Pitkät leppoisat aamut on ihania. :)

Vierailija
2/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta se just on ihanaa tässä hetkessä elämää, kun on kotona, että ei kerrankin tarvitsisi mennä kellon kanssa vaan saisi elää oman luontaisen rytmin mukaan.

Mutta tulee vaan jotenkin fiilis, että ollaan "laiskoja" tms.

Ja lisäksi meillä on 2 yläasteella olevaa lasta, jotka sikäli osaavat kyllä mennä itse kouluun (yleensä), mutta kunnon äiti tietty joka aamu heräisi jo klo 7 laittamaan heille aamupalan valmiiksi ja vahtisi että ihan varmasti heräävät ajoissa ja käyvät pesulla jne.

(mutta silloin kun yritän heitä vahtia ja komentaa lähtemään ja syömään ja pesulle jne., niin tosiasiassa suuttuvat ja hermostuvat ..)

Ei tosin mukaaan kukaan enää yläasteella ollessani huolehtinut kouluun lähtemään, itse heräsin ja menin, ja silloin meilläkin oli vauva ja äiti nukkui vauvan kanssa aina pitkään :).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkeästi annat ymmärtää että et halua kellon kanssa herätä ja muuttaa rytmiä aiemmaksi (niin että ehtisitte ulos/kerhoon tms).

jos haluatte nukkua yhdeksään, niin nukkukaa.

jos haluatte toimintoihin mukaan niin herätkää. kyllä rytmi parissa viikossa muuttuu (ainakin lapsilla, jos selkeesti pistetään myös aiemmin nukkuun).

tosta ruokailusta niin otat purkin missä ruokaa pienemmälle ulos mukaan ja syötät siellä uslkona ja pistät siellä sen jälkeen nukkumaan. kuumennat mikrossa juuri ennen lähtöä ja sit lapaseen tai lämpöpussiin ruoka mukaan.

Vierailija
4/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiivistit hyvin mun "ongelmat". Mun siis tosiaan täytyy vain tehdä valinta, kumpi tärkeämpää - nukkua miten haluaa vai käydä puistossa samaan aikaan kun muut.

tosin ei se rytmin muuttaminen IHAN helposti tässä perheessä käy, sitäkin yritetty monta kerta... (pitäis esim. miehenkin sitoutua siihen ja isosisarusten, eikä turhaan valvottaa pikkuisia illalla. Vaikea se on 3v:n mennä nukkumaan 20-21 aikaan kun silloin alkaa telkkarin kattominen ja mölinä ja iltapalan syöminen isompien toimesta..)

Ja tuota että ruoan voisi lämmittää ja vaan ottaa mukaan en ole ajatellut, ihan hyvä vinkki. Puistoon tietty olen ottanut ruoan mukaan kun siellä on mikro, mutta kaipa se ruoka puolijäähtyneenäkin kelpaa vauvalle, jos kuumaksi lämmitäisi lähtiessä...

ap

Vierailija
5/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paras. Ei kannata siis mennä aikataulujen mukaan ellei pakko. Tietenkin voisit koittaa laittaa lapsia aikaisemmin nukkumaan, jos toivoisit heidän heräävän esim klo.8. Jos menisivätkin nukkumaan jo klo 19-20? Jos itse nautit myöhään nukkumisesta, niin nukkkukaa vaan ihmeessä kaikki klo.9 asti jos se kerran onnistuu:)

Vierailija
6/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikeasti tajua, miten ne perheet joissa lapset menee nukkumaan 19-20, ehtivät tehdä mitään.

Meillä saatetaan monesti olla vielä kauppa-asioilla tuohon aikaan.

Mies tulee töistä kotiin 17-17.30 aikaan (vaihtelee suuresti), ja syömme 17.30-18, ja sitten lähdetään vaikka kauppaan jos tarvis tms.

ap

Vierailija
7/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapset menee nukkumaan klo 20 ja herää klo 7. Kyllähän me ehditään vaikka mitä. Mies tulee yleensä klo 17, syö äkkiä (me muut on jo syöty, joten yhteisestä syömisestä tässä kyllä joutuu tinkimään). Jos johonkin ollaan menossa, mä laitan lapset ja itseni valmiiksi kun mies syö ja sit mennään. Onhan siinä pari tuntia aikaa ennen kun kotona pitää olla. Jos ollaan kylässä, lapset voi syödä iltapuuron ja sit kotiin vaan nukkumaan.

Vierailija
8/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ainoa lapsin on vasta vuoden vanha. Yhtenä päivänä viikossa meillä on klo 10 meno ja se tekee tiukkaa... Kun lapsen herättää aikaisemmin, aamupala ei mene alas jne.

Vierailija
9/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehesi voi käydä kaupassa työmatkallaan niin ei tarttis tuhlata koko iltaa johonkin kauppareissuun????

Kuulostaa kauhean hankalalta teillä kaikki.

Ihmettelen. Meilläkin näet nukutaan aina vähintään 8.30 aamulla ja silti ehdimme esimerkiksi puoli kymmeneen kerholle ihan kevyesti. En siis käsitä mitä ihmettä teette aamulla????? Miten aamutoimet VOI kestää 2-3 tuntia???

T äiti ja 5v, 2v9kk ja 10kk lapset

Vierailija
10/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapset menee nukkumaan klo 20 ja herää klo 7. Kyllähän me ehditään vaikka mitä. Mies tulee yleensä klo 17, syö äkkiä (me muut on jo syöty, joten yhteisestä syömisestä tässä kyllä joutuu tinkimään). Jos johonkin ollaan menossa, mä laitan lapset ja itseni valmiiksi kun mies syö ja sit mennään. Onhan siinä pari tuntia aikaa ennen kun kotona pitää olla. Jos ollaan kylässä, lapset voi syödä iltapuuron ja sit kotiin vaan nukkumaan.

kun teillä mies tulee ajoissa kotiin, ja päivällinen on noinkin aikaisin. Ja siis heräätte myös aikaisin, jolloin koko päivä on pari tuntia aiemmassa rytmissä kuin meillä :). Mä vaan en IKINÄ saa miestä toimimaan noin - se edellyttäisi että viikonloputkin mentäis suht samaa...

Ja mies hermostuu ihan todella jos vk-loppuna rupean kampeamaan ylös joskus 7-8 aikaan.

ap

Vierailija
11/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehesi voi käydä kaupassa työmatkallaan niin ei tarttis tuhlata koko iltaa johonkin kauppareissuun???? Kuulostaa kauhean hankalalta teillä kaikki. Ihmettelen. Meilläkin näet nukutaan aina vähintään 8.30 aamulla ja silti ehdimme esimerkiksi puoli kymmeneen kerholle ihan kevyesti. En siis käsitä mitä ihmettä teette aamulla????? Miten aamutoimet VOI kestää 2-3 tuntia??? T äiti ja 5v, 2v9kk ja 10kk lapset

- mies kyllä KÄYkin monesti työmatkalla kaupassa, mutta sitten se tulee entistäkin myöhemmin kotiin, ja lisäksi haluan monesti käydä itsekin että saan kotiin juuri sitä mitä tarvitaan (mies tuo AINA vääriä tarkasta kuvauksesta huolimatta + olutta)

- aamulla meillä menee aikaa:

kiukkuinen uhmaikäinen on huono herääjä, ja vetkuttaa ja vatkuttaa joka ikisessä asiassa. Meillä käydään pesulla (kädet naama peppu hampaat) joka aamu. Pukeminen on haasteellista, yritetään harjoitella itse. Käskemällä, kiireellä ja pakottamalla ei kannata mennä, vaan varata riittävästi aikaa pukemiseen, syömiseen jne.

Itsekin tarvitsen hetken peilin ääressä kun en kuulu luonnonkauniisiin, vähän perusmeikkiä.

Käytän monesti valmispuuroa vauvalla ja vaan muroja leikki-ikäisellä, jotta ois nopeampaa, mutta silti kestää.

Lisäksi vielä imetän monesti vauvan ennen lähtöä.

Ja ehkä haluan nopsaan pedata pedin, ehkä korjata astiat pöydästä, tai panna pyykkikoneen nopsaan pyörimään.

Kaikkeen tähän menee aikaa.

Ja kuten sanottu, meiltä on jopa n. 1/2 h matka joka paikkaan, siihen päälle puet 2 lasta joista toinen temppuilee koko ajan, yrität saada sen vessassa käymään ennen lähtöä josta se temppuilee, haet rattaat varastosta, vaihdat ja keräät roskapussit samalla vietäväksi mukaan, keräät eväät ja vaihtovaatekassit mukaan... ei se lähtö ihan minuutissa käy.

ap

Vierailija
12/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapset menevät viimeistään 20 nukkumaan. 2 isompaa heräävät ennen seitsemää ja vauva nukkuu yleensä kahdeksaan. Meillä ei lapsia raahata iltaisin kauppoihin vaan tehdään niin että joko minä tai mies käydään jos illalla tarvii käydä. Jos meillä ei ole muuta päivällä niin käyn lasten kanssa kävellen lähikaupassa. Meillä "elämä" painottuu aamupäivään ja sitten iltapäivällä ruuan jälkeen vähän henkästään ja vauva nukkuu, sitten lähdetään vielä lasten kanssa ulos. Kun alkaa pikkukakkonen niin lapset kattoo niitä ja sit sen jälkeen vaan iltapalalle, kylpyyn jne. Mun painajainen olis varmaan että pitäis lähteä kolmen lapsen kanssa johonkin illalla kun ovat jo väsyneitä. Mun hermot ei vaan kestäis sitä.

Vierailija
13/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä taas iltaa kohti vasta käynnistytään. Esim. vk-loppuna / etenkin lomalla, kun mahdollista todella koko perheen elää luontaisen rytmin mukaa, on meidän aamupäivät hitaita käynnistymään, iltaa kohden päästäis vasta vauhtiin.

Harmi vaan kun tämä yhteiskunta ei varsinaisesti ole rakennettu tällaiselle rytmille, eli sopeuduttava on.

Ja juuri siksi siis poden koko ajan huonoa omaatuntoa tästä, enkä oikein tiedä elettäiskö enemmän "luontaisesti" nyt tämä aika, kun on vielä mahdollista, vai vaan väkisin vääntäen siten kuin valtaosa muista lapsiperheistä (kuten ed. kirjoittajalla).

ap

Vierailija
14/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaa jo valvoa pidempään, sitten rytmi muuttuu paremmaksi

Vierailija
15/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosta lähtemisestä; kun aamulla on menoa niin pakkaa illalla jo niin valmiiksi kaikki tavarat kun voit. Laita vaatteet esille valmiiksi yms. Nopeuttaa tosi paljon, kun ei tarvi alkaa kiirellä etsimään ipanalle sukkaa tai paitaa tms. Ja jätä aamulla pöydän siivous, roskiksen vienti ja muut pikkuaskareet kerta kaikkiaan tekemättä, jos ne ovat hidastavia tekijöitä!

Vierailija
16/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olkaa vaan kuule onnellisia että teijän muksut nukkuu sinne 9 asti!! meillä herätää 6-7 aikaa joka aamu.eikä meillä siltikää hirveesti mitää aktiviteetteja oo päivisin.

Vierailija
17/17 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en välittäisi vauvan rytmin siirtämisestä sinun ja isomman lapsen rytmiin. Vauva on vielä niin pieni, että rytmit heittelee. Tekisin kunnon rytmin isommalle lapselle ja ottaisin vauvan mukaan rytmiin hänen kasvaessaan.

Miten teillä menee 2-3h aamuisin enenn kuin pääsette ulos?

Ota itseäsi niskasta kiinni ja päätä, että ehditte vaikka tiistaisin klo 10 avoimeen päiväkotiin. Sinne otat pienemmälle ruuan mukaan ja syötät siellä&nukutat hänet kun tarve vaatii.

Kotona syöt sitten itse isomman kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä