kuka voi tosissaan viihtyä Itä-Helsingissä??
Mä olen nyt kohta vuoden asunut ja odotan innolla muuttoa pois..ihan hävettää asua täällä
Kommentit (43)
mutta metronvarsialueet on sellaista slummia, että Helsinki tekeekin parhaansa saadakseen ne leviämään myös Espooseen.
kun välillä käyn Itiksessäkin. Unohdan sen välillä ja sitten kun menen, tulee fiilis äkkiä täältä pois.
Never, never, never.
Täällä on ihan hyvä meininki :) Itä-Helsinki on aika laaja käsite ja toki idästä löytyy vähemmän miellyttäviä paikkojakin mutta jos joku väittää että esim. Aurinkolahti on kamala paikka/slummi niin on kyllä päästään sekaisin :D mieluummin mä täällä asun kuin esim.Malmilla tai Kannelmäessä!
Hyvät kulkuyhteydet, hyvät palvelut, monikultuurinen, heterogeeninen ympäristö, hiukan muuta Helsinkiä halvemmat asunnot, hieno luonto ja meren läheisyys.
Mä olen tyytyväinen.
ja sen ranta on ihan ok. Mutta Itäkeskuksessa tulee kyllä samat fiilikset kuin aikaisemmalla kirjoittajalla...sieltä tahtoo aina äkkiä pois.
Asuin aikaisemmin länsi-Helsingissä Kuusisaaressa. Arvostettu alue siis. Kaupat olivat kaukana, niiden määrä rajallinen, hyvät valikoimat omaavat kaupat vieläkin kauempana. Yhteydet kaupunkiin olivat "ei niin nopeat" ja ruuhka-aikana suorastaan helvetillisen hitaat.
Nyt asun Aurinkolahdessa, meren äärellä kuten aikaisemminkin (tosin Kuusisaaressa emme asuneet merinäköalalla omaavassa asunnossa niin kuin nyt asumme) ja asuntomme maksoi puolet siitä mitä aikaisemmin (tosin hinnat ovat nyt nousseet, nyt varmaan maksaisi yhtä paljon per neliö jos tänne muuttaisi, taloyhtiöstämme myytiin juuri asunto 5150e/neliö hinnalla).
Rakastan jokaista minuuttia tästä! :D Kaupat lähellä, todella laajat valikoimat, terveysasema neuvoloineen ihan vieressä, yhteydet kaupunkiin aika lailla pomminvarmat ja nopeat. Ruuhka-aikana yhteyksiä 4min välein, muina aikoina 8min välein. Matka-aika aina 20min (+ kävely metrolle runsaat 5min). Kuusisaaresta kesti bussilla kaupunkiin 33min (+ kävely pysäkille runsaat 5min). Busseja meni ruuhka-aikaan noin 10min välein, muina-aikoina saattoi olla 20min välikin. :(
Eli juu, tosissaan viihdyn täällä ja jopa (hui kauhistus) käyn ihan mielelläni Itiksen Stokkallakin! ;) Edes Vuosaaren Columbuksen ostoskeskuksessa aikaansa viettävät tenut eivät mieltäni hetkauta. Oli siellä lännessäkin ne omat juopponsa jotka häiriköivät samalla tavalla.
Asutaan vielä kaiken lisäksi "ei niin arvostetulla alueella", ja kaupungin vuokratalossa :). Mitään ongelmia ei ole ollut, eikä ole käynyt mielessä vaihtaa asuinpaikkaa. Palvelut 10 +, urheilupaikkoja, ja siten mahdollisuuksia on vaikka muille jakaa. Lapset saaneet laadukasta päivähoitoa ja kouluopetusta. Plussana monikulttuurinen ympäristö, josta ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa, päinvastoin, on ollut hauska tutustua eripaikoista tulleisiin ihmisiin.
Tämä "kamala slummi" on paras asumisalue johon olemme tähän asti törmänneet!! :D Asumme siis vuokralla yksityisen ihmisen asunnossa, lähellä Marjaniemen siirtolapuutarhaa ja täytyy sanoa että mieletön paikka. Luontoa riittää aktiiviliikkujalle, samoin valaistuja lenkkipolkuja, Japanin ystäville kokonainen puisto pullollaan kirsikkapuita (ja erikseen vielä japanilaistyyliset puutarhat ihan vieressä). Useampi lähikauppa, hyvät ja nopeat yhteydet niin Herttoniemaan kuin Itäkeskukseenkin (meiltä 3 minuuttia bussilla).
Asuimme ennen Herttoniemenrannassa ja vaikka alue oli hienon näköinen, emme viihtyneet mm. naapureiden (nousukkaita) ja roskaisen ympäristön takia. Vuokra oli monta sataa euroa kalliimpi saman kokoisesta asunnosta kuin nyt, ihmiset jotenkin "liian hienoja tervehtimään". Roihikseen kun muutimme, joka ikinen rapussa vastaantullut tervehti ja muuttopäivänä naapurit kävivät esittäytymässä oma-aloitteisesti. Pihalla lapsia saa (ja pitääkin) komentaa jos kiroilevat/ovat pahanteossa, uskotaan siihen että koko kylä kasvattaa. On kyläjuhlia jne. yhteisöllisyyttä.
Myönnän että itsellänikin oli ennakkoluuloja, kaikkihan tietävät Roihuvuoren maineen. Järkytys olikin aika suuri kun huomasin että ainakin meidän taloyhtiössä asuu ihan tavallisia, perheellisiä ja työssäkäyviä ihmisiä. ;)
Mihin nekin kaikki sosiaalituloilla elävät "monikulttuuriset" pitäsi sijoittaa, jos eivät siellä viihtyisi? ;)
Muutettiin keskiuudellemaalle, jos joskun muutan takaisin Helsinkiin, luulen että paikka on sitten joku Itä-Helsingin asuinlähiö.
Tykkäsin kovasti. Rauhallista, palvelut lähellä, hyvät julkiset liikenneyhteydet.
Mä olen sitten varmaan ap:een mielestä friikki, mutta viihdyin tosiaan hyvin.
Meinasin kuolla pystyyn niissä insinööri/sairaanhoitaja-kuvioissa.
Nyt asun Marjaniemessä ja viihdyn oikein hyvin. Täällä on sopivasti boheemimpaa. Ei tarvitse enää esittää, kun on jo.
Vaikka asunto alkaa käydä pieneksi emme halua muuttaa pois, niin ihana ja yhteisöllinen alueemme on.
terveydenhoito on Herttoniemessä ja talot on putkiremppaikäisiä.
Leikkipuisto on ihana ja ympäristö merellinen, mutta nuo ovat sen miinuksia.
15
ja tykkäsin kyllä. Metrolla pääsi kätevästi ja lähellä oli mm. hyviä ruokakauppoja. Tykkäsin paljon myös ulkoilualueista. Etenkin viimeinen asuinpaikkani Puotila oli tosi ihana! Kaipaan Olutravintola Pikkulintua...
Mummini asuu Roihuvuoressa, äitini Itiksessä, Marjaniementiellä. Itse asun nyt Irlannissa ja harmittaa, kun omat lapseni eivät pääse nauttimaan samoista lapsuusmaisemista kuin minä itse. Rantoja, lenkkipolkuja, pyöräteitä, metsää, luontoa, luontoa, luontoa... Tippa tulee linssiin, joulukuussa taas pääsee onneksi Itä-Helsinkiin! : )
Roihuvuoressa on huonot koulut, 15
Hear-say juttuja, ei pidä paikkaansa tänä päivänä. Opet pysyy joka kertoo että koulut on tosi jees. Jos koulu huono, henkilökunta lähtee lätkimään. Se on hyvä mittari.
lähti jopa rehtori. Se on ihan purkukunnossa.
Ja Porolahden peruskoulu on Suomen pahamaineisin. Marjaniemen lapset kuuluivat ennen Roihuvuoren kanssa samalle koulualueelle, ja kuuluvat osin vieläkin, joten ihan tyhjään en näkemystäni perusta.
Yleensä täällä vältetään kaikkia muita Roiharin kouluja, paitsi Ihmoa. Se vasta on selkeä merkki siitä, että koulujen tasoon ei luoteta, jos niihin ei panna lapsia, jos voidaan välttää.
15
Itse asuin lapsuuteni omakotitalossa Vartiokylässä, vanhempani asuvat edellen siinä samassa talossa.
Itse olen asunut Mellunmäessä kahdessa eri osoitteessa, toisessa viihdyin toisessa en. Puotilassa asuin lähellä kappelia ja tykkäsin, muutettiin kun vuokraisäntä myi asunnon ja muutettiin vuosaareen kaupungin asuntoon. En tykännyt. Ostettiin Vuosaaren aurinkolahdesta oma asunto ja olen viihtynyt, ei ole aikomustakaan muuttaa pois.
Jossain vaiheessa olen asunut myös muualla kuin itä-Helsingissä, mutta kyllä veri veti takaisin itään. Ja olen huomannut että pikkuhiljaa tänne on muuttanut takaisin muitakin jotka ovat asuneet välillä muualla.
Mä siis viihdyn hyvin ja mua ei hävetä ollenkaan asua täällä, ei ole ikinä hävettänyt. Lasten mummola lähellä ja paljon ystäviä ja kavereita, tutut kulmat ja hyvät palvelut. Meri lähellä ja meille tärkeää jo siitäkin syystä että veneillään.
missä päin Itä-Helsinkiä tällä kertaa on noin epäviihtyisää? Maris ja Tammisalo tosiaan on aika kuolleita paikkoja, myönnetään.