Oletko opiskellut tradenomiksi työsi ohella?
Oliko liian rankkaa vai voisitko suositella pitkää päivää tekevälle, perheelliselle...?
Missä opiskelit ja missä ajassa sait opintosi suoritettua?
Pystyitkö /olisitko pystynyt vaikuttamaan itse opiskeluaja pituuteen?
Oletko tyytyväinen valintaasi, sekä opiskelun sisältöön että opiskelutapaan (onko se nyt monimuoto-opiskelua nimeltään) ?
Oletko työllistynyt alallesi ja onko mielestäsi opiskelutavallasi ollut merkitystä työnantajan suhtautumiseen?
Ts onko tradella ja tradella eroa, riippuen mistä paperit...
Kommentit (7)
Mun mielestäni olisi aika rankka homma pitkää päivää tekevälle perheelliselle. Itse opiskelin merkonomista tradenomiksi iltaopiskelijana 2000 luvun vaihteessa, ryhmätöitä siihen aikaan oli ihan järkyttävän paljon, joten pakko oli luuhata ja tuhlata aikaa koululla.
Opiskeluaika vähän venähti, neljään vuoteen kun tein kahta työtä päällekkäin (normaali työ + oma yritys) ja yritin vielä opiskellakin samaan aikaan.
Itselläni on aika hyvä työ, toisaalta - työnantaja ei ole ikinä kysynyt koulutustani, vaan kutsui minut työhön ihan työssä ansaittujen meriittien perusteella.
Mieti mitä haluat elämältäsi, itsekin haluaisin opiskella vielä lisää, tällä hetkellä olen vaan päättänyt viettää aikaa enemmän rakkaitteni - lasten - kanssa. He ovat niin vähän aikaa lapsia.
Samoihin aikoihin itse opiskelin töiden ohella. Eka vuosi meni kaikki viikonloput ja lomat intensiiviopiskelussa plus ryhmätöissä. Esseet / tentitkään eivät olleet mitään läpihuutojuttuja, useita kirjoja sai lukea plus erikseen niin sanotut kirjatentit. Perheellisten kanssa oli hankala saada sovittua ryhmätyöaikoja. Itsellä ei ollut tuolloin lapsia, mutta vaativa ja aikaa vievä työ kylläkin ja kaikki siitä jäävä energia ja aika meni opiskelulle, stressaavaa oli. Kolme vuotta meni ennenkuin valmistuin, lopputyö vei siitä viimeisen vuoden. Tämän perusteella en itse enää kuvittele opiskelevani töiden ohella, kun on lapsia.
En sitten tiedä, onko tämä vaativuus sitten koulukohtaista, vai onko nykyään ko. tutkinto enemmänkin kirjekurssi noin muutenkin.
Mun mielestäni olisi aika rankka homma pitkää päivää tekevälle perheelliselle. Itse opiskelin merkonomista tradenomiksi iltaopiskelijana 2000 luvun vaihteessa, ryhmätöitä siihen aikaan oli ihan järkyttävän paljon, joten pakko oli luuhata ja tuhlata aikaa koululla. Opiskeluaika vähän venähti, neljään vuoteen kun tein kahta työtä päällekkäin (normaali työ + oma yritys) ja yritin vielä opiskellakin samaan aikaan. Itselläni on aika hyvä työ, toisaalta - työnantaja ei ole ikinä kysynyt koulutustani, vaan kutsui minut työhön ihan työssä ansaittujen meriittien perusteella. Mieti mitä haluat elämältäsi, itsekin haluaisin opiskella vielä lisää, tällä hetkellä olen vaan päättänyt viettää aikaa enemmän rakkaitteni - lasten - kanssa. He ovat niin vähän aikaa lapsia.
Mutta olin ennestään yo-merkonomi ja siitä sain jonkin verran hyvitystä.
Opiskelin silloisessa Heliassa, en osaa sanoa onko väliä missä koulussa on käynyt, mutta sen voin sanoa, että siellä joutui oikeasti tekemään töitä aika paljon (tosin eri opettajien välillä oli isojakin eroja). Joku kaveri oli tehnyt parin kanssa yhteensä 40 sivun lopputyön, Heliassa ei olisi sillä päässyt läpi.
Mutta siis perheelliselle on rankka homma ja jos vielä teet pitkää päivää, niin kuulostaa aika pahalta. Illat menee koulussa ja sitten yöt ja viikonloput opiskelutöitä tehdessä eli jos tekee edes normaalia päivää töissä, niin lapset jää vähemmälle (tästä en itse niin tykännyt).
Työnhaussa on ollut tradenomin papereista apua, kaikkiin hakemiini paikkoihin en olisi täyttänyt kelpoisuusehtoja ilman, mutta nykyistä työtä voisin tehdä pelkillä merkonomipapereillakin (tosin se olisi epätodennäköistä). Palkkaan on ollut selkeästi merkitystä, vaikka voisin tehdä nykyistä työtä ilman traden papruja, niin samaa palkkaa minulle tuskin maksettaisiin (palkkani on ihan ok, siitä en yleensä valita).
Summa summarum: opiskelu kannattaa, mutta sinun tilanteessa harkitsisin vielä tarkasti, mitä merkitsee perhe-elämälle. Kannattaa myös harkita sellaista vaihtoehtoa (jos mahdollinen), että tekisit vähemmän töitä ja opiskelisit sen ajan.
Opiskelin myös YO-merkonomipohjalta ilta-opiskeluna Heliassa työn ohella. Parhaimmillaan neljä iltaa viikossa ja se oli mun mielestä jo sietokyvyn rajoilla, ja silloin ei ollut edes lapsia. Valmistuin, kun esikoinen oli muutaman kuukauden vuonna 2005, ja lopputyötä tein äitiyslomalla. Opinnoista on ollut hyötyä työelämässä, vaihdoin työpaikkaakin kesken opiskelujen. Palkkakin on tasaisesti noussut.
Työtä opinnoissa oli vaihtelevasti, jotkut kurssit olivat vaativampia, jotkut hyvinkin helppoja. Päättötyössä oli mielestäni paljonkin tekemistä ja mitä olen joitain graduja nähnyt, niin oma päättötyöni oli kyllä ihan gradun tasoa.
Nyt lapsia on kaksi, ja voisin sanoa ainakin omalta kohdaltani, että en lähtisi yhdistämään työtä, pieniä lapsia ja ilta-opintoja. Minulle se olisi liian stressaava yhdistelmä, mutta joillekin varmaan sopii sekin. Olen miettinyt jatko-opintoja, mutta itselleni edellytys olisi täysipäiväinen opiskelumahdollisuus. Haluan opinnoille kunnolla aikaa, samoin perheelle.
Täytyy tarkasti miettiä, jaksanko / jaksaako perhe sitä rumbaa.
Työni vähentäminen ei oikeastaan onnistu, aina. hetkittäin kyllä, mutta huonolla tuurillahan se menee niin, että kiire on töissä juuri silloin kun pitäisi paljon myös opiskella ja olla opiskelupaikalla.
Olisi vaan vielä haaveissa saada "ammatti", näinä epävakaina aikoina...
Nykyisessä työssä ei muodollisella pätevyydellä ole merkitystä, mutta entäpä jos tilanteet muuttuvat?
Voi, kun olisi nuorena opiskellut, eikä rahanhimon vallassa antautunut työmarkkinoille.
Huoh.
Käy vaikka koululla juttelemassa mitkä kurssit voisivat sopia opinto-ohjelmaan niin että niillä saisi korvaavuuden. Ottaisit sitten kevyemmin ja suorittelisit kursseja etukäteen ja sitten vasta parin vuoden päästä aloittaisit varsinaiset opinnot - silloin myös kevyemmällä aikataululla.
Olin kunnallisessa työssä ilman virallista pätevyyttä, joten oli pakko suorittaa tradenomin tutkinto. Aikaa meni tasan 3 vuotta. Opinnot olivat paljon helpommat kuin olin kuvitellut. Joitain kursseja, kuten kieliä, piti opiskella paikan päällä, mutta suurin osa suoritettiin virtuaalisesti. Kurssit olivat myös paljon mielenkiintoisempia kuin kuvittelin. Aika paljon oli tarjolla esim. englannin kielellä opetettuja moduleita. Niistä hyödyin valtavasti työtäni ajatellen.
Opintojen alkaessa lapseni olivat 7 ja 9 -vuotiaat ja mieheni teki pitkää päivää yrityksessään. Jotenkin kuitenkin aina selvittiin. Suosittelen!
Valmistuttuani hain vaativampaa työtä samalta työnantajalta ja sain sen! :)