Miksi siellä tarhassa pitää aina mennä ulos leikkimään?
Tossa kun on tuo ketju että lapsia ei ole puettu blah blah.. Mietin tässä että miksi niitä mukuloita pitää aina viedä mutaan ja lumeen yms. pyörimään? Nämä seuraavat on varmaan ihan perusvastauksia niin kommentoin niitä jo heti alkuun:
1. ulkona voi liikua
-> niin voi sisälläkin
2. ulkona saa raitista ilmaa
-> mitä sairauuta tämä ennaltaehkäisee? Onko jotain konkreettista näyttöä hyödyistä, vai onko tämä perätön uskomus? On maita jossa lapsia ei viedä ulos ellei ole hyvä sää, ja ei ne ihmiset elä todennäköisesti yhtään lyhyempään.
3. ulkona voi juosta vapaasti
-> ok, tämän ymmärrän. Mutta miksi sitä pitää tehdä joka päivä, miksi ei voisi odottaa ettei sataisi yms.
Oma lapseni on joitakin vuosia sitten ollut tarhassa ja joskus (+usein) hain hänet iltapäivällä ihan ruokottomassa kunnossa esim. haalari hiekassa joka puolelta yms. kesällä ihan hiekkanen, ihan kun olisi ollut haudattuna maahan. Ulkomailla asuessamme ei ikinä ollut tämän näköinen haettaessa, en ymmärrä.
Kommentit (46)
suoritetaanko sitä ulkona vai sisällä.
Terveysvaikutukset ovat ilmeiset ulkoliikunnalla joka parantaa hapenottokykyä. Suomessa on suhteellisen hyvä ilma. Ymmärrän jos jossain suurkaupungissa ei ulkoilla kun ilma on saasteinen tyyliin Mexico City
Tuon alemman kirjoitti siis joku aikaisempi ja yritin lainata sitä.
Itse en ole kasvatusalan ammattilainen ja siksi olisinkin halunnut neuvoja, miten lapsen saa väkisin nukahtamaan. Omasta lapsestani on nyt kyse.
miten lapsen saa "väkisin" nukahtamaan päikyille, jos ei vaan nukahda?
Olin kerran töissä yhdessä ryhmiksessä, johon tuli perhepeäivähoidosta lapsia hoitajan kesäloman ajaksi. Yhdet sinänsä aivan ihanat sisarukset olivat aivan mahdottomia loppupäivästä, kun eivät nukkuneet päiväunia. Varmasti olivat kotona ja hoitajalla helpompia, kun lapsia ja aktiviteettia oli vähemmän, mutta tuolla ryhmiksessä tosi hankalia kun menivät aivan ylikierroksilla.
ulkoiluvaate lapselle, niin saa lapsi leikkiä rauhassa ulkona eikä tarvitse sitten itse vetää hernettä nenään, kun on vähän housuissa hiekkaa. Tämäkin on näköjään asia, josta jonkun täytyy saada valittaa.
No en tarvitse kun lapsi on jo koulussa eikä tule kuraisena koskaan kotiin/sisään. Enkä valita, ihmettelin vain että miksi näin on kun vaihtoehtojakin olen nähnyt. Jos ajaisin autoa niin ärsyttäisi se hiekkaisuus, tosin en aja ja kuten sanoin lapsi ei enää ole hiekainen. Silloin joskus Suomessa asuessa oli.
Kokemusta on Keski-Euroopasta ja siellä sateen alkaminen aiheutti täydellisen paniikin. Joka iikka katoksen alle ja heti. Ilmeisesti sateella voi myös liukastua, joten sekin on vaarana kastumisen lisäksi!
että ongelma on toi pyykki.. mites lapsen viihtyminen? Oliko hänestä mukavaa möyriä lumessa ja hiekassa ja touhuta käsillään ja juosta vapaasti?
pienessä pkssa ulkoilu mahdollistaa paremmin pienryhmätoiminnan, siis kun ulkoilu ja muut toiminnot porrastetaan. Esim meidän pkssa osa 20 lapsen ryhmästä lähtee ulos heti aamupalan jälkeen ja toinen puoli jää sisään esim askartelemaan. Sitten nämä varhain ulos menneet menevät aikaisemmin sisään askartelemaan kun muut ovat ulkona. Näin toiminta on paljon rauhallisempaa kuin että koko 20 lapsen porukka yhdessä ensin askartelisi, sitten kaikki pukisivat yhtä aikaa ahtaassa eteisessä ja sitten taas riisuisivat siellä yhtäaikaa. Kun osa menee ulos on sisään jäävillä rauhallisempaa toteuttaa muita aktiviteetteja. Meidän pk ainakin on niin pieni että jos kaikki olisivat sisällä koko päivän olisi kaaos varmasti melkoinen.
Tarhassa ja ala-asteella oli pakko olla ulkona, vaikka kuinka paljon pakkasta, kuinka kova sade, kuinka porottava aurinko. Suojia oli, mutta ei niihin kaikki mahtunut. Itse en lapsena kokenut ulkoilmaa mitenkään piristäväksi vaan enemmänkin odotin, että pääsen heti sisälle. Miksei ulos voi mennä, jos haluaa, muttei pakolla? En ollut mikään lumessa möyrivä, käsillään touhuava ja vapaana juokseva lapsi vaan tylsistyin ulkona.
asunut ulkomailla, sanoisit että Kiinassa/Puolassa/Romaniassa/whatever/ asuessamme ei ikinä... Ymmärtäisit että ei ole vain Suomi ja mystinen suuri Ulkomaat. On olemassa paljon erilaisia maita joissa on erilaisia kulttuureita ja toimintatapoja.
eikä ainakaan istuteta lätäköihin tai anneta kieriä kurassa.
t. Ulkomamma
Ulkoilu on kivaa, ja usein lapset tykkäävät ulkoilla vähän kehnommassakin säässä mutta en tajua miksi meidänkin lapsen tarhassa on välillä menty ulos ihan kauheilla keleillä. Siis sellaisilla, että ekat lapset pyytävät jo 5 min päästä sisään kun on niin kurjaa ja viimeistään vartissa kaikki ovat takaisin sisällä.
Nyt emme enää asu Suomessa, ja täällä lapset ulkoilevat aika lailla päivittäin, mutta siihen ei suhtauduta läheskään yhtä fanaattisesti kuin lasten suomalaisessa tarhassa. Asumme rannikolla (kuten Suomessakin) ja jos on kylmä sää, hirveä tuuli ja vettä tulee reilusti niin ovat sisällä. Eivätkä lapset tunnut siitä kärsivän.
Varsinkin kun ne jotka menevät taksikyydillä riisutaan ennen hakua ja me meet saadaan rämpiä ne paskaset kuravaatteet itse lasten yltä. Eikö kaikkia voisi riisua jos tiedetään että hakuaika lähestyy.
Toiseksi halveksin ohmisiä jotka kehuvat ulkoilevansa säässä kuin säässä, järjenköyhää minusta. Eläimetkin osaa hakeutua suojaan paskalla ilmallla. Miksi ne lapset pitää raahata sillon pihalle?
inhosin myös, pakkaskeleillä varsinkin, kun mitkään vaatteet ei riittäny pitämään lämpimänä... sitä en todellakaan tajua että pitää mennä yli 25asteen pakkasessa ulos pakolla.
Kyllä säälitti, kun puolitoistavuotias poikamme meni tutustumaan päiväkotiin, pakkasta oli melkein 30 astetta, hoitajat sanoivat että ulkona ollaan säällä kuin säällä, ja 3 n. 1v lasta itkivät koko ulkoilun ajan. Heidät oli kyllä puettu kunnolla, mutta ei noilla pakkasilla kyllä posket, varpaat ja sormet pysy lämpiminä noin pienillä mitenkään, kun istuivat vaan jossakin lumihangessa. Sisällä sitten kaikkien näiden pienten sormet ihan punaisina ja itkuhan siinä tulee kun niitä pistelee kun alkavat lämmetä..
Että vaikka ulos mentäisiinkin useimmiten, minusta järkeäkin voisi käyttää, varsinkin noiden ihan pienten kohdalla.
Monet lapset nauttii ulkona touhuamisesta, mutta vaikka olisi miten hyvät varusteet, kaikkia ei tosiaankaan kiinnosta ulkoilla huonolla säällä.
Tärkeintäkö on se, ettei lapsi ole likainen?
Toivoisin, että lapseni voisi olla luontopäiväkodissa, jossa ollaan kaikki päivät koko ajan ulkona! Nämä lapset eivät taatusti valita koulussa, kun retkellä pitääkin kävellä muutama kilometri.
Keski-Eurooppaan, jossa lapset puetaan päivän lyhyelle ulkoilulle kireisiin pillifarkkuihin ja hienostelutakkiin. Siinä saa lapsi olla lapsi!
No kyllähän nyt 20 lapsen kanssa täytyy menn ulos ettei mene ihan ylikierroksille. Ja musta on hyv jos on kurassa, on ollut hauskat leikit!
Eikä lapsikaan ole halunnut esim. viikonloppuisin tai lomilla joka päivä ulos jos on ollut kurja sää.
Jestas, olen itsekin ihan pökerryksissä illalla jos en ole ollut päivän aikana ulkona.
Eikä lapsikaan ole halunnut esim. viikonloppuisin tai lomilla joka päivä ulos jos on ollut kurja sää.
Jestas, olen itsekin ihan pökerryksissä illalla jos en ole ollut päivän aikana ulkona.
jos itse eivät ole kokeneet ko. asiaa?!
kurasempi lapsi, sitä paremmat leikit.
jos alle 6vee siististi ulkoilee niin voi sanoo että tylsää on ollut.
siis lapsen kannalta.Olin useamman vuoden kotona kahden lapsen kanssa, ja podin huonoa omaatuntoa siitä, etten kertakaikkiaan jaksanut/viitsinyt/halunnut ulkoilla tarpeeksi. Olisi varmasti tehnyt hyvää kaikille lähteä vaan sinnikkäästi pihalle ja puistoon säällä kuin säällä. Mutta jotenkin se vaan jäi vähänkin huonommalla säällä, ellei oikein itseään psyykannut. Ulkoilun jälkeen sisäleikit sujuvat rauhallisemmin, ruoka maistuu paremmin ja unikin tulee helpommin.
No, nyt ovat lapset koulussa ja päiväkodissa, ja ulkoilevat mielellään, onneksi! Äidin kehnosta esimerkistä huolimatta.
ja kerro näitkö siinä mitään sellaista etten uskoisi sinua? Et varmaan nähnyt, kun en sellaista kirjoittanut.
Totesin vaan että meillä on toisin. Toivottavasti uskot vaikket ilmeisesti itse ole asiaa kokenut.
Niin siis sinä olet näitä jotka eivät usko jonkun olevan mahdollista
jos itse eivät ole kokeneet ko. asiaa?!
Ehkäpä siksi, että haluaa. Surkeaa, ettei pienemmät pääse ulos aikuisten laiskuuden takia.