Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsoiko eilen joku telkkarista juttua pitkästä imetyksestä?

14.10.2009 |

Siinä nelivuotiasta imettävä äiti totesi, ettei ole sellainen äiti jolla tulisi annettua muuten hellyyttä tarpeeksi lapselle. Kuulosti jotenkin kamalalta. Lapsen täytyy itse ottaa tarvitsemansa läheisyys tississä roikkumalla, kun ei sitä muuten saisi. Kyllä minä ainakin pystyn hellimään lapsiani muutenkin. Ja jokaisen äidin pitäisi kyllä mielestäni ymmärtää mitä lapsi tarvitsee, niin ettei lapsen itse tarvitse huolehtia asiasta. Pitkää imetystä vastaan minulla ei ole mitään. Se on jokaisen oma asia.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai vauva on saanut kaiken tarvittavan jo sen puolen vuoden imetyksen aikan, jota suositellaan yleisesti.

Yli puolivuotiaat lapsetko ei tartte juomista? Eiköhän luonto ole suunnitellut homman niin, että maitoa tulee niin kauan kuin lapsi sitä haluaa ja tarvii. Ei lehmänmaidon juominen ole ihmislapselle (tai aikuisellekaan) kovinkaan luonnollinen juttu.

Vierailija
22/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku olla oikeasti näin tietämätön????

tottakai vauva on saanut kaiken tarvittavan jo sen puolen vuoden imetyksen aikan, jota suositellaan yleisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku olla oikeasti näin tietämätön????

Tämän ketjun perusteella ei taaskaan ihmettele sitä yhtä tutkimusta, jonka mukaan (hyvätuloiset ja) korkeastikoulutetut äidit imettävät pisimpään. Ei se niin kauhea yllätys taida olla, että jos ihmistä tieto ei kiinnosta, se näkyy hyvin monella elämän osa-alueella.

Vierailija
24/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden vuoden ikään aakka. Esim. allergisille lapsille myönnetään korvaus eirtyiskorvikkeeseen juuri kaksivuotiaaksi.

Miksi lapselle pitäisi tänä aikana antaa jotain muuta kuin rintamaitoa jos rintamaidon antaminen vain on mahdollista?

Vierailija
25/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoa.

Vierailija
26/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän yli 2-vuotiasta!

Vierailija
27/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...todella pitkään imettäneisiin mutta en lyhyen aikaa imettänesiinkään. Kukin tavallaan.

Vasta-aineista tulin vain kirjoittamaan. Yli 6kk ikäisellä eivät enää äidin vasta-aineet siirry osaksi omaa immuniteettia eli yli 6kk ikäisen imetys siksi että lapsi saisi vasta-aineita sitä kautta on täysin turhaa. Tämä johtuu siitä että lapsella kertyy 6kk ikään mennessä sen verran oman immuniteetin alkua että se hylkii äidinmaidosta saatavia vasta-aineita. Lapsen kroppa siis huomaa että äidin vasta-aineet ovat vieraita ja niitä "ei oteta vastaan". Siksipä monet imetetyt lapset eivät sairasta ensimmäisen 6kk aikana paljoakaan mutta vaikka imetys jatkuisi niin sairauksia rupeaa ilmenemään 6kk iän jälkeen. Tottakai jotkut lapset ovat niin onnellisessa tilanteessa että sairastavat ensimmäisen kerran vasta esim. vuoden iässä (ja kätevästi juuri kun imetys on loppunut) mutta se on sattumaa - sillä ei ole mitään tekemistä äidinmaidon vasta-aineiden kanssa.

Vierailija
28/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä lähdeviitteen, kiitos! En ollut kuullutkaan tällaisesta hylkimisestä.

... Yli 6kk ikäisellä eivät enää äidin vasta-aineet siirry osaksi omaa immuniteettia eli yli 6kk ikäisen imetys siksi että lapsi saisi vasta-aineita sitä kautta on täysin turhaa. Tämä johtuu siitä että lapsella kertyy 6kk ikään mennessä sen verran oman immuniteetin alkua että se hylkii äidinmaidosta saatavia vasta-aineita.

Vierailija
29/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettaa imetyksen 6kk ikäiselle vaikka omaa maitoa riittäis, eikä ole muutenkaan mitään syytä lopettaa, niin mitä järkeä siinä on? Silloin ei kuitenkaan voi vielä antaa lehmänmaitoa, vaan on annettava korviketta. Eikö ole paljon järkevämpää imettää sinne 1-vuotiaaksi asti, jolloin voi siirtyä lehmänmaitoon.

Vierailija
30/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tyylillään. Itsekin olisin varmaan imettänyt pitkään, jos olisi onnistunut. 4v joskus kokeilee rintaa saunassa, mutta yleensä puree ja kiellän. Minulta tuli pitkään toisesta rinnasta maitotippoja imiessä, vaikka varsinainen imetys loppui tämän nyt 4v iltatähden ollessa 6 kk.

Vierailija
31/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen täysimettänyt molempia lapsiani 6-kuisiksi. Sen jälkeen imetyskertoja on vähennetty yksi kerrallaan pikkuhiljaa siten, että n. vuoden ikäisenä on ollut 3-3 imetyskertaa päivässä ja lopetettu on kokonaan joskus vajaa 2 v. kieppeillä. Yösyönnit lopetin molemmilla n. 7-kuisena. Tämä oli minusta täysin luonnollista, normaalia, tavallista, ja lapset nauttivat siitä suunnattomasti. Ja vaikka tiedän, ettei syy-seuraussuhdetta ole suoraan osoitettu, uskon silti, että pitkällä imetyksellä on ollut vaikutusta siihen, että lapsillani ei ole koskaan ollut mitään allergioita, korvatulehduksia tms. ja flunssiakin aniharvoin.

Vierailija
32/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse raastoin kaksi nuorimmaista tissiltä 2-vuotispäivänä ja edelleen se harmittaa. Miks pitäisi antaa lehmänmaitoa, jos molemmat nauttivat imetyksestä ja lapsi saa sitä tarvitsemansa ravinnon? Itsekin olin jo töissä, aamuisin ja iltaisin lapsi sai rintamaitoa ja kaikki oli hyvin. Ainoastaan ympäristön paheksunta oli kamalaa ja sen vuoksi lopetin. EI olisi pitänyt, sillä etenkin kuopukselle jäi kyllä kova tissinkaipuu pitkäksi aikaa.

Vierailija
33/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

32: Akateemisesti koulutettu... So?

jossa sanottiin:

Tämän ketjun perusteella ei taaskaan ihmettele sitä yhtä tutkimusta, jonka mukaan (hyvätuloiset ja) korkeastikoulutetut äidit imettävät pisimpään. Ei se niin kauhea yllätys taida olla, että jos ihmistä tieto ei kiinnosta, se näkyy hyvin monella elämän osa-alueella.

Näin ainakin käsitin.

Vierailija
34/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hyvin ton "läheisyyspointin". Helposti sitä alkaa kotona päiväkodin jälkeen puuhata ruokaa ja tehdä kotitöitä, mutta kun imetys oli kuvioissa niin ekaksi istuttiin sohvalle ja lapsi sai maitonsa ja läheisyytensä. Mistään "tississä roikkumisesta" ei ollut kyse.

Mulle on ihan sama kuinka ällöä se kenenkin mielestä on. Mä olen iloinen, että kuopuksen kohdalla uskalsin tehdä tämän valinnan. Isot sisarukset on vieroitettu aikaisemmin.

Vierailija
36/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aion todellakin tehdä samoin tämän toisen masussa kasvavan kanssa. Tyttö ei sairastellut pienenä juuri lainkaan, korvatulehdusta ei ole ollut kertaakaan ja tyttö nyt tokalla! :)

Vierailija
37/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon enemmänkin geeneihin, mies ja minä (sekä kumpikin suku) on erittäin tervettä sakkia. Ei allergioita, kipuiluja jne.

Vierailija
38/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja isällä erittäin huono vastustuskyky ja talvella koko ajan sairaana, tartuttaa kyllä myös minut mutta tyttöön ei tartu.

Vierailija
39/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni juuri sopivan kauan. Oli helppo vieroitus sekä itselle että lapselle. Ensimmäisen vieroitin 1v4kk iässä allergioiden takia, kun en enää itse jaksanut dieetata, mutta oli vaikea vieroitus molemmille. Tämä pitkään tissitellyt kakkonen on ollut paljon terveempi kuin isompi 5v. joka sai ekat tuttelinsa laitoksella ja on edelleen paha maitoallergia. Kyllä ihmisen maito kuuluu ihmislapselle ja lehmänmaito vasikalle (noin ensisijaisesti).

Vierailija
40/40 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä nelivuotiasta imettävä äiti totesi, ettei ole sellainen äiti jolla tulisi annettua muuten hellyyttä tarpeeksi lapselle. Kuulosti jotenkin kamalalta. Lapsen täytyy itse ottaa tarvitsemansa läheisyys tississä roikkumalla, kun ei sitä muuten saisi. Kyllä minä ainakin pystyn hellimään lapsiani muutenkin. Ja jokaisen äidin pitäisi kyllä mielestäni ymmärtää mitä lapsi tarvitsee, niin ettei lapsen itse tarvitse huolehtia asiasta. Pitkää imetystä vastaan minulla ei ole mitään. Se on jokaisen oma asia.

Ja se nelivuotiasta imettävä ei sanonut ihan noin "pahasti", totesi vain, että ei olisi tullut annettu niin paljon hellyyttä lapsille kuin imettäessä, kun hän ei ole sillä lailla pehmeä ihminen. Ei hän nyt kuitenkaan sanonut, että lapsen saa hellyyttä vain käymällä rinnalla. Ei minulle ainakaan jäänyt sellainen kuva, että hänen lapsensa saavat/ovat saaneet hellyyttä vain imetyshetkinä.

Ei kai kukaan äiti ole niin täydellinen, että aina huomaa, milloin lapsi kaipaa syliä.