Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutteko henk.koht. puheluja työaikana?

Vierailija
13.10.2009 |

Itse en todellakaan puhu. Työnantaja tuskin maksaa minulle siitä, että lörpöttelen omia henk.koht. puheluitani työaikana. Toki tauoilla voin tehdä mitä haluan ja soitankin silloin takaisin jos joku on minulle työaikana rimputellut.

(Työskentelen eräänlaisessa asiakaspalvelutyössä jossa pitää olla koko ajan valmiina palvelemaan asiakkaita. Asiakkaita usein riittääkin koko päiväksi ja yhden asiakkaan kanssa vierähtää tovi.)

Kollegana minulla on eräs nainen joka pitää estottomasti puhelintaan äänellisenä koko päivän. Vastaa aina kun joku soittaa. Vaikka esim. juttu asiakkaan kanssa olisi kesken; pyytää vain odottamaan hetkisen. Ja se puhelin tosiaan hänellä soi.. On kolmen kouluikäsen (ei ala-aste) äiti ja lapset soittavat monen monta kertaa päivässä milloin "mitä voin syödä välipalaksi" ja milloin "voinko mennä koulun jälkeen kaverille". Myös palavereissamme vastaa!

Olen kyllä aika pöyristynyt tästä. Mitä mieltä te olette? Kuuluko työaikana puhelimeen jatkuva vastailu normaaliin työpaikka käyttäytymiseen?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en sellaista mitä kuuluu -tyyppistä juttelua kaereiden kanssa. Omia asioita on joskus pakko hoitaa työajalla, esim. nyt isäni on sairaalassa ja hänen asioiden hoitoa pankkiin, postiin ja ties minne on pakko tehdä välillä työajalla.

Vierailija
2/33 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastaan ihan kaikkiin puheluihin päivän aikana: miehen, lapsen, kaverien jne. Siirryn syrjemmäksi puhumaan asiani, (avokonttori) jotta en häiritsisi ketään. Ei ole ikinä tullut mieleenkään, että joku sitä paheksuisi... Työaikana ehdin myös kahlata henkilökohtaiset mailini läpi, lukea päivän uutiset jne, minusta ihan normaalia toimintaa. Painostava ilmapiiri ei kyllä todellakaan kannusta tekemään töitä... Onneksi meillä on hyvä työilmapiiri ja pomo ei kyttää. Tärkeintähän on, että työt tulee tehtyä aikataulun puitteissa.

paitsi että on oma huone joten puheluni eivät häiritse ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ole asiakaspalaverissa tms. vastaan kyllä. Myös esimieheni (=esinaiseni) vastaa siviilipuhelimeensa, paljon useamminkin kuin minä.

Ison pomoni pisteet nousivat silmissäni kerran, kun olin hänen kanssaan palaverissa. Kännykkä soi ja iso pomo sanoi että on pakko vastata. Lapsi on kipeänä kotona ja sanottu että voi soittaa isälleen. Niin se iso pomo sitten vastasi puhelimeensa "Isi", ja selvitti mitä dvd:tä voisi lapsi katsella. Mielikuvani tuosta jyrkästä ja kovasta miehestä muuttui heti positiivisemmaksi.

Eikä haittaa vaikka kampaajakin lyhyesti hoitaisi asian lapsensa kanssa puhelimitse kesken leikkauksen.

Vierailija
4/33 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... niin miten hoituu se av:lla tiukasti sanottu ohje, että päivähoidon puheluun on pakko vastata heti. Eli lapsi pitää välittömästi hakea päikystä jos sieltä soitetaan lapsen olevan kipeänä.

Av-ketjujen mukaan asiakastyö ei ole mikään syy olla vastaamatta heti puhelimeen.

Vierailija
5/33 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee firmassa kaikki. Eli ei ole kiellettyä.

Vierailija
6/33 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka lapset soittelivat jatkuvasti (joka päivä) työpaikan puhelimeen ja pyysivät äitiään puhelimeen. Työskentelen vanhusten hoivakodissa ja oli tosi veemäistä lähteä milloin suihkutuksesta, milloin wc:stä puhelimeen juoksemaan.

Ja nämä puhelut olivat juuri tyyliä: Saanko mennä kaverille? Saanko ottaa jääkaapista nakkeja?

argh.

Vierailija
7/33 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkiä juorupuheluja harrastaa. Mutta täyskieltokin on työntekijöiden kannalta ahdistava.

Itse olen opettaja, enkä voi tuntien aikana ihan joka puheluun vastata. Mutta kyllä todella todella tärkeisiin puheluihin on pakko vastata, mutta sellaisia ei ole kuin pari vuodessa. Meillä mies onneksi voi yleensä aina vastata, joten meillä toimii paremmin se, että lapset soittavat isälleen.

Meillä on myös yritys, jossa yksi työntekijä. Sen kanssakin on tärkeintä, että työt tulee hyvin tehdyksi. Jos haluaa vastata töiden lomassa puhelimeen, niin siitä vain. Jos haluaa pysähtyä lörpöttelemään pidempään, niin sekään ei töitä mitenkään häiritse. Pitäköön ylimääräistä taukoa, kunhan työt tulee tehdyksi. Luultavasti sillä menee sitten illalla pidempään, mutta saa muutenkin kohtuuden rajoissa itse valita työaikansa.

Ja asiakkaana ymmärrän myös, jos myyjä joutuu vastaamaan puhelimeen asiakaspalvelutilanteessa. Olen esimerkiksi viime aikoina työstänyt myyjien kanssa keittiötarjouksia, ja siinä voi mennä kerralla 3 - 4 tuntiakin. Jos myyjä vastaa siinä välissä johonkin puheluun, niin ei se siinä kauan vie, ihan pikaisesti on hoitaneet tärkeät asiansa, eikä ole minua häirinnyt.

Vierailija
8/33 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on hyvin itsenäinen työ, ja joskus on päiviä että olen koko viikon töissä 7-20 ja ihan varmana kotoa soitetaan. Sitten voi olla viikon löysiä ja lyhyitä päiviä. Meillä on pääasia, että deadlinet on tehty.

Vierailija
9/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on päinsä kotona ja saavat soittaa minulle, kun asiaa on.

Vierailija
10/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalaiselle soitan aamulla, kun ei ole asiakasta. Työnumeroa en ole antanut kellekään ja oma puhelin on työpäivän äänettömällä.

Vierailija
11/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssä olet? Tietääkö pomosi ja mitä ajattelee asiasta? Oletko miettinyt häiritseekö se työkavereitasi/asiakkaitasi? Vai työskenteletkö yksin?

lapset on päinsä kotona ja saavat soittaa minulle, kun asiaa on.

Vierailija
12/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo voi olla aivan varma, että pystyn keskittymään työtehtäviini paljon paremmin, kun minun ei tarvitse murehtia niitä kotona olevia lapsia. Tiedän, että soittavat jo0s tulee joku hätä.

Pomoni on nainen, jolla myös lapsia.

Vierailija
13/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkänny ja puhe-etu

Vierailija
14/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaten puhun työpuheluita vapaa-ajalla.

Vierailija
15/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin kiireellinen työ, etten ehtisi vastata. Jos on kiire, vastaan/laitan viestiä että soitan myöhemmin takaisin. Asiakkaan luona käydessä laitan tekstaria että soitan kun pystyn.

Vierailija
16/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pitäisitte asiakkaana siitä jos esim. auto/koru/elektroniikkaliikkeessä myyjä kesken palvelujensa vastaisi puhelimeen ja alkaisi puhua omia asioitaan?

Minusta se antaisi todella epäammattimaisen kuvan myyjästä ja lähtisin toiseen liikkeeseen missä asiakasta arvostetaan ja palvellaan asianmukaisesti.

Vierailija
17/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka saattavat vastata omaan puhelimeensa vaikka kesken asiakastilanteen. On tietenkin kielletty myös johdon taholta (pitäisi kyllä minusta olla päivänselvää muutenkin ettei kesken asiakastilanteen aleta omia puheluita hoitamaan) mutta ne, jotka näin tekevät, vain jatkavat tyytyväisinä.

Minusta myös erittäin epämiellyttävää että eräät niin ikään puhuvat omia henkilökohtaisia puheluita jos heillä ei juuri sillä hetkellä omaa asiakasta mutta kuuloetäisyydellä asiakkaita voi olla useampiakin. Siinä sitten hoidellaan kaikenlaisia henkilökohtaisia juttuja - sivubisnestä, koiran astutusta jne.

Minun lapseni tietävät, ettei minua saa kiinni kuin tauoilla. Soitan heille takaisin jos ovat tavoitelleet. HÄTÄTILANTEITA varten heillä on työkännykkäni numero (samoin kuin miehelläni/koululla/päiväkodilla). Siihen ei vielä kertaakaan ole puhelua tullut kun ei - onneksi - ole sellaista hätää kenelläkään ollut.

Vierailija
18/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää kyllä varmasti tai vaikkei tietäisi, niin arvaisi. Meillä myös puhelinetu. Ei häiritse työkavereitani, eikä asiakkaitani. Jos on pidempi puhelu (toimistolla ollessani) menen puhumaan jonnekin vähän sivummalle.

Ei ole niin kiireellinen työ, etten ehtisi vastata. Jos on kiire, vastaan/laitan viestiä että soitan myöhemmin takaisin. Asiakkaan luona käydessä laitan tekstaria että soitan kun pystyn.

Vierailija
19/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen jokainen ymmärtää, että eri tehtävät ovat erilaisia.

Vierailija
20/33 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä työnantajana (palkanmaksajana) pitäisi laisinkaan siitä, että työaikaa käytetään henkilökohtaisten asioiden hoitoon. Toki joku lääkäripuhelu tms. pakollinen on ok. Tauoilla ja työajan ulkopuolella voi hoitaa niitä asioita.

Jos saisin tietää, että joku jatkuvasti käyttää tunteja, joista minä maksan palkkaa, muuhun kuin työntekoon olisi se aika napakan puhuttelun paikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi