Tämän päivän Hesarissa juttu opiskelijaäidistä.
Kehtaakin valittaa kun pakollisten maksujen (vuokra, kausilippu) jälkeen jää VAIN 660 euroa kuukaudessa rahaa käyttöön hänelle ja yhdelle alle kouluikäiselle lapselle!
Olisinpa todella iloinen jos minulle ja KOLMELLE lapselleni jäisi noin paljon rahaa kuukausittain.
*puhisee*
Kommentit (14)
Esim. minä itse. Saan opintotuen joka menee kyllä kokonaisuudessaan (ja ylikin) hoitomaksuihin. En ole kuitenkaan yh, joten pärjäämme hyvin.
minusta opiskelua pitää nimenomaan tukea. Ja perheellisille opiskelijoille enemmän rahallista tukea (joka varmaan tapahtuukin hieman valmistumiseni jälkeen, hienoa että joku tässä tulee hyötymään!).
jää pakollisten menojen jälkeen..tollahan syö tosi hyvin!
Aika kultaa muistot.. 600 melkein yhtä paljo kuin laina millä itse piti selvitä puol vuotta vuonna x. Tosin ei ollut lasta siin kitisemässä.
Itse kun opiskelin, kävin viikonloppuisin kirjastossa lukemassa, koulun jälkeen jäätiin käyttämään koulun koneita, kotiin soitettiin kolikkopuhelimella ja kirjoitettiin ja asuttiin asuntolassa n 20 muun kanssa.
Ja otettiin asuntolainaa.
Koulua oli 8 päivää viikossa, kesät talvet hiihdettiin kouluun, 20 kilometriä ylämäkeä molempiin suuntiin, kotonakin ikkunat oli kaikki metsään päin ja palikka patterin välissä...
Sori, tuli vaan jostain mieleen... ;)
Kehtaakin valittaa kun pakollisten maksujen (vuokra, kausilippu) jälkeen jää VAIN 660 euroa kuukaudessa rahaa käyttöön hänelle ja yhdelle alle kouluikäiselle lapselle!
Olisinpa todella iloinen jos minulle ja KOLMELLE lapselleni jäisi noin paljon rahaa kuukausittain.
*puhisee*
Olet oikeutettu toimeentulotukeen jos sulla noin on asiat, tai tosiaan jätit jotain oleellista kertomatta. Yhden aikuisen ja kolmen lapsen toimeentulotuen perusosa on noin 1200e kuussa.
Mietin itse samaa aamulla lehteä lukiessani!
Siis vain 660€/kk. Mulla ei koskaan jääny opiskeluaikana niin paljon rahaa, eikä vieläkään! Nyt oon ä.lomalla ja puoliso on duunissa. Ei meillä kyllä tosiaan taida vieläkään asuntolainojen, vastikkeiden yms. laskujen jälkeen jäädä 660€/kk käteen!
Ehkä vikaa on myös meissä ja kulutustavoissa! Mutta jokainen tavallaan :D Ehkä me ollaan sitten huonosti toimeentuleva 3hengen talous :DD
Mulle jäi opiskeluaikana 600e kuussa käteen(vuokran jälkeen), olin yh kahden lapsen kanssa. Toimeentulotukea en saanut, koska en ottanut opintolainaa. Ja ihan hyvin selvittiin, ei nyt leveästi eletty mutta kuitenkin. Jokaisessa asuu pieni martta kun sellasta tarvitaan :)
Koulua oli 8 päivää viikossa, kesät talvet hiihdettiin kouluun, 20 kilometriä ylämäkeä molempiin suuntiin, kotonakin ikkunat oli kaikki metsään päin ja palikka patterin välissä...
Sori, tuli vaan jostain mieleen... ;)
koulua oli 5 pv viikossa ja asuntossa oli ikkunat sekä kylälle että metsään päin.
Käveltiin koululle, matkaa n 500 m per suunta.
Tosiasia on että nykyään pitää olla niin paljon kaikkea. Ja valitetaan kun valtio ei tue.
Myös ei ollut poikkeavaa että mentiin puoleksi vuodeksi Ruotsiin työharjoitteluun. Sekin on jäänyt, kun ei ole varaa...
Osaatko esim. hakea kaikki teille kuuluvat etuudet?
Pakollisiksi menoiksi katson vuokran, pienimmän lapsen hoitamaksun ja kausilipun. Sen jälkeen jos jäisi reilu 600 niin elämä olisi jo leveää!
Ilmeisesti olet jättänyt jotain olennaista kertomatta? Esim. että sinulla on mies, jolla on hyvät tulot, mutta joka ei jostain syystä osallistu perheen elatukseen.
Eli hae sinäkin pankista lainaa elantosi eteen, niin jääpi sitä sitten sullekin rahaa!
käteen pakoillisten menojen jälkeen yli 200 niin olen jo tosi iloinen!
miksi opiskelua pitää niin paljon tukea ???
Suomessa koulutus on ilmaista. Nykyaikana opiskelijoilla pitää olla nettiyhteydet, kännykät, kaksiot, nahkasohvat, kannettavat jne.
Itse kun opiskelin, kävin viikonloppuisin kirjastossa lukemassa, koulun jälkeen jäätiin käyttämään koulun koneita, kotiin soitettiin kolikkopuhelimella ja kirjoitettiin ja asuttiin asuntolassa n 20 muun kanssa.
Ja otettiin asuntolainaa.