Mitä neuvoja olisit halunnut synnytyksestä
tai mitä olisit halunnut tietää ennen muttet tiennyt?
Täällä kyelee nuori ensisynnyttäjä:)
Tai sairaala-ajasta?
Kommentit (30)
et olis heti ekassa eikä vasta neljännessä synnytyksessä kerrottu miten ponnistetaan oikeaopisesti. Kätilön sanoin, ihan kun paskalla kävisit! ja tällä opilla sain helposti kaksoset maailmaan.
ÄLÄ jää paikoillesi makaamaan, tee niinkuin keho käskee. Tiedät sitten, mitä tarkoitan. Synnytys voi olla upea kokemus! Joka tapauksessa, suuri voimanponnistus.
Harjoittele, jos fysiikka sallii, kyykkyistuntaa. Se avaa lantion tilavuutta jopa 30%. Tähän asentoon tulee jossain vaiheessa loppumetreillä ihan sietämätön tarve. Venyttää myös kudoksia - harvoin revetään pahasti. Onnea matkaan!!!!
:)
Sen mä olisin halunut tietää etukäteen, et jos ottaa epiduraalin niin silloin joutuu myös katetriin. Koska ei enää tunne sitä, kun pissarakko täyttyy!
Ei mulle vaan laitettu katetria...
Kun alapää oli jo ihan tunnoton? Mistä esim tiesit, että on kusihätä?
Muutama päivä sitten toisen lapseni synnyttäneenä voin sanoa, että rentoutuminen todellakin on olennainen osa supistusten sietämistä. Eka kerralla menin ihan lukkoon kun supistukset tulivat kipeämpinä, eikä synnytys edennyt mihinkään.
Nyt toisella kerralla pystyin rentoutumaan, ja selvisin paljon paremmin. Minulla kyllä oli aika lyhyet supistukst, joten ne olikin aika helppo kestää.
Jos tehdään sektio, laitetaan katetri, oli anestesiamuoto mikä tahansa (nukutus/puudutus).
Mutta jos ei epiduraalin takia saa pissattua, kätilö voi tarvittaessa kertakatetroida ennen ponnistusvaihetta. Kätilö kyllä käskee pissalle, ja yleensä sen pissan saa kyllä tulemaan vaikka ei tuntoa oliskaan (laittaa vaikka vesihanan juoksemaan, niin johan pissattaa)
Ja näin neljän lapsen äidiltä neuvo, älä pelästy vaikka alapää on turvoksissa ja arka ja ruman näköinen- se kestää kaks kolme viikkoa ja kyllä se siitä sitten normalisoituu. Ja vaikka ei olisi entisensä näköinen, niin kyllä sen sisäpuolelta kuntoon saa kun jumppaa ahkerasti.
Ainakaan mulla ei ollut, vaan ihan yhtä syöttöä niitä tuli.
Mua jotenkin hirvittää sen repeäminen:( vaikkei se varmasti ole pahin, mutta kuitenkin.... Saako sitä pyytää että leikataan?
ap
on paljon parempi kuin leikkaaminen. Liha repeää luonnollisesti, ei sillä tavalla veitsen suoraan, kuin leikatessa. Hieman revennyt toipuu nopeammin kuin hieman leikattu.
Luulin, että supistukset on niitä kipeitä ja sitten kun paikat on auki ponnistetaan vaan lapsi maailmaan.
Mutta ne supistukset oli ihan lasten leikkiä verrattuna siihen ponnistamiseen. Tuo paskan vääntämis -neuvo olis saanut tulla heti alussa.
Ei mulle vaan laitettu katetria...