Raskaana ja yh! Mistä tukiverkko ja NOPEASTI?!
Kommentit (6)
auttavakäsi. Mutta sitten alkaa pelottamaan, mihin olisin ryhtymässä, enhän tunne sinua ollenkaan. Miksi yh? Mitä ongelmia? Mistä päin olet? (ja sorry, tarkoitus ei ole väittää että yh:lla olisi aina ongelmia, itsekin yhn kasvatti...)
Tsemppiä, neuvolasta kannattaa myös kysyä apuja.
Ja niin, ei kai mulla muita "ongelmia" kuin että ylläriraskaus (hormonikierukasta huolimatta raskaana) ja se tukiverkostojen puute. Siementäjän kans en edes seurustele ja se asuukin kaukana. Ei siis ydinperhettä edes toiveissa.
Mulla on jo yksi lapsi joka tosin jo eskarissa. Ihan kiva ylläri alkushokin jälkeen. Mut siis iloinen oon vauvasta nyt , vaik vähän huimaa tuleva :)
Ap:n tarkoitus on varmasti saada hieman pitempi aikaista tukiverkostoa ja mahdollista vertaistukeakin. Sossun tarkoitus ei ole olla kenekään tukiverkostona, vaan hetkellinen apu ja tuki elämän varrella. JOs apua tarvitaan pidempään, niin silloin on varmasti tarvetta muulle kuin tukiverkostolle.
Muutama tarjosi tukiperhettä, mutta niitä ei moin vaan saa. Pitää olla lastensuojelun asiakkuus. Ja tukiperheistä on todella suuri pula. Jonot tukiperheisiin ovat pitkät.
Kannattaa siis ensisijaisesti hankkia tukiverkostoa muista jotka ovat samassa tilanteessa. Ja lisäksi kannattaa pyytää apua sukulaisilta, ystäviltä ja vaikka naapureilta.
Yksin- ja yhteishultajien liitto järjestää monilla paikkakunnilla yksinhuoltajien olohuoneita. www.yyl.fi Lisäksi on pienperhe yhdistys, josta varmasti myös löydät tukea. http://www.pienperhe.fi/
Kannattaa mennä sitten vauvan kanssa perhekerhoihin ja äiti-vauva-kahviloihin sekä puistoihin. Siellä varmasti tutustut toisiin äiteihin.
Itse sossussa töitä tekevänä perän kuulutan entisajan naapuriapua (esim: vahdi sinä tänään mun lasta, niin minä vahdin huomenna sun lasta). Sossu on kuitenkin vain viranomainen, ei lähiomainen...
Onnea odotukseen ja toivottavasti kaikki menee hyvin.
ehkä myös itse joskus kaipaisin hetken irtaantumista omasta muksustani. Mistä päin ap on? tai joku muu samoin tunteva? olisi kiva tutustua...
Kysele sossusta, neuvolasta ja selvitä, kokoontuuko kaupungissasi yh:ien "kerho". Toki voit myös laittaa kaverinhaku ilmoituksen vaikka nettiin.