Ns vauvan "avotarjonta"
onko joku synnyttänyt vauvan joka on ollut ns.avotarjonnassa eli kasvot ylöspäin ja selkä äidin selkää vasten? meillä vauva on noin päin ja kauhukuvat kehkeytyny jo th:n puheista...onko normi-synnytys ollut vai suoraan sektioitu?olen kuullut että moni normisynnytys päätyy usein hätäsektioon näissätapauksissa,kun vauva on liian kauan puristuksissa ja sykkeet katoaa...
Kommentit (22)
Esikoisen avotarjonta huomattiin vasta kun olin kolmatta päivää synnytyssalissa. Tuolloin otin myös väsymykseltä ja epätoivoltani epiduraalin, minkä jälkeen aloin vasta kunnolla avautumaan.
Poika syntyi neljännen päivän aamuna, ponnistusvaiheeseen päästyä eli yön aikana kun sain itsekin vähän unta, hän oli pyörähtänyt "oikein päin" ja se olikin kaikista mukavin ja helpoin vaihe koko synnytystä!
Tikkejä tuli muutama, toivuin nopeasti, ja vauvalla oli kaikki ok (agpar 9) vaikka oli kakkinnut lapsiveteen ja oli napanuora kaulan ympärillä..
Pian on toisen lapsen synnytys edessä ja olen asennoitunut siihen että kun on sydämenmuotoinen lantio, niin tämäkin saattaa olla avotarjonnassa viimeiseen asti.
Jostain luin että 8% synnyttäjillä sikiö on synnytyksem käynnistyttyä avotarjonnassa ja lantion muoto + istuminen "röhnöttävässä asennossa" altistaa tälle tarjonnalle.
Aion ottaa tällä kertaa epiduraalin jo aiemmin, koska avotarjonnassa supistuskivut on niin järtsyt (selkäsynnytys) että pelkät kivut esti itsellä avautumisen. Samoin avotarjonnassa vauva tarjoaa sellasta osaa kohdunsuulle, että kohdunsuu ei lähde avautumaan ja kallo hinkkaa äidin selkää vasten, ja tästä tuli itelle semmonen kipukierre että kohdunsuu vaan meni takas kiinni.
Kun olin 9cm auki (käynnistetty synnytys 40+3) niin kätilö huomasi vauvan olevan avotarjonnassa. Päälaki edellä ja kroppa vinossa. Kätilö sanoi, että päälaki edellä synnyttäessä tarvitaan 2cm enemmän tilaa. Vauva rotatoi ponnistusvaiheessa ja syntyi raivotarjonnassa ja kroppakin kääntyi siinä kohtaa oikein.