Muistatteko kummilastanne vielä rippijuhlien jälkeenkin?
Yleensä olen käsittänyt että varsinainen lahjominen (yo-juhlat yms isot erikseen) loppuu ripillepääsyyn. Miten olette toimineet? Mietin vain joululahjaa... ei olisi kauheasti nimittäin taloudellisia edellytyksiä muistaa ja välimatkaa on satoja kilometrejä joten en oikein voi muutakaan tapaa keksiä kuin suoranainen lahja. Emme ole kovin läheisiä emmekä näe edes joka vuosi.
Kommentit (18)
Mutta ovat kyllä sisaruksineen niin läheisiä, että muistaisin, vaikka en olisikaan kummitäti.
vähintäänkin synttäri- ja joulukortilla, monesti olen lahjankin laittanut, samoin nämä yo-lahjat, tupaantuliaislahjat.. naimisiin ei yksikään ole vielä kerennyt. Mutta en ole myöskään stressiä repinyt, jos ei ola sopivaa lahjaa osunut vastaan.
Ihan hyvin voit ap laittaa vain joulukortin kummilapselle, ei tarvitse enempää.
ilmoitti että ei enään synttärilahjoja.No joululahjan kumminkin sitten laitoin ja myöhemmin tämä äiti melkein kiukkuisena ilmoitti ettei enään mitään lahjoja.En ole sitten sen jälkeen lahjoja antanut kun oikein kiellettiin antamasta.Kyllä olisin halunnut muistaa edelleen kummilasta synttäri-ja joululahjoilla mutta kun ei kelpaa niin ei sitten.Yhden lapsemme kummitäti jo n.vuosi-pari sitten ilmoitti ettei sitten enään osta lapselle synttärilahjoja kun 15v.täyttää.No lapsi oli silloin 3v.,joten ei nyt olisi vielä asiaa tarvinnut ilmoittaa.
Synttäreinä lähetän kortin ja yleensä jotain pientä, kuten suklaalevyn tai arpoja tai vähän rahaa. Ja jouluksi ostan joululahjan, nuoremmalle (16 v) olen kerännyt hänen toivomaansa astiasarjaa. Vanhempi, nyt (19 v) saanee rahaa.
Emme ole ihan kaukaisia toisillemme.
Rippijuhlissa olimme ja lahjoimme. Seuraava lahja oli panos autokoulurahastoon 18v. Sittemmin en ole evääni liikauttanut,koska "lapsi" ei tee itse mitään tämän kummi-kummilapsi-suhteen eteen.
Yksi rippilapsistani on veljeni tytär ja häntä varmaankin muistamme ripin jälkeenkin, koska olemme läheisiä muutenkin ja jo nyt lapsi (alle 10v) pitää itsekin yhteyttä meihin esim soittelemalla ja lähettämällä postia.
vaan lopetettava. Olis hassua jos 36v täyttävälle kummipojalle kummi ostaisi lahjan.
18-vuotiasta kummityttöäni. Ensi keväänä olisi ylioppilasjuhlatkin! Varmasti ylppäreittenkin jälkeen vielä muistan jotenkin pienesti hänen merkkipäivänsä ja joulut. Ollaan aika läheisiä ja kummityttöni äiti on minun kummitätini, joka muisti minua aina 30-vuotiaaksi saakka jolloin menin naimisiin....
oma kummini muistaa edelleen minua joka joulu ja syntymäpäivä 20eurosella, vaikka 24 olenkin, mutta onhan se ihan kiva vaipparaha.. =)
ovat ystäviemme lapsia, ollaan tekemisissä muutenkin kuin juhla- ja merkkipäivinä. Joten varmasti muistetaan senkin jälkeen kun kummilapsi on päässyt ripille.
Ja seuraavaks täytän 36. Mutta ehkä meidän suvussa ollaan vähän hassuja, tällainen tapa on kaikilla :)
vaan lopetettava. Olis hassua jos 36v täyttävälle kummipojalle kummi ostaisi lahjan.
Lapsi on minulle hyvin rakas ja aion muistaa niin kauan kuin elän. Mutta eihän sen muistamisen tarvitse aina olla lahja tai rahaa, MUISTAMINEN ja välittämisen osoittaminen riittää.
Lapsi on minulle hyvin rakas ja aion muistaa niin kauan kuin elän. Mutta eihän sen muistamisen tarvitse aina olla lahja tai rahaa, MUISTAMINEN ja välittämisen osoittaminen riittää.
että kummityttöni arvostaa nimenomaan MUISTAMISTA koska tietää millainen muisti minulla on... :D
ja sen vuoden synttäreiden ja joulun jälkeen loppuu minun lahjojen laitto. Ei kiitä edes lahjoistaan millään lailla eikä muutenkaan pidä mitään yhteyttä. Joten eiköhän minun kummivelvollisuuteni pääty ensi vuonna. Jos opiskelee niin että valmistuukin voin laittaa jotain valmistujaislahjaa ja joskus sitten häälahjan (jos tulee kutsu häihin) mutta muuten olen velvollisuuteni suorittanut.
kyllä, mutta lahjominen jää... Mulla nyt kesällä vanhin kummilapsi pääsi ripiltä. Synttärilahjan ostin kun sattui olemaan meilläpäin kyläilemässä... Jouluksi kortti ja jatkossakin kortilla muistan. Poika itse tietää tän systeemin ja ei varmaan odotakaan mitää enää. Sitten valmistujaiset/Yo:t, naimisiinmenot on ihan eri asia.
Itse sain pitkästä aikaa kummilta lahjan kun täytin 30 ja olin kyllä yllättynyt ja iloinen ;) Ollaan läheisiä kummin kanssa mutta muistamiset on meillä erilaisia... Kyläillään, soitellaan, viestitellään yms..
En vaan voi sietää mun kummipoikaa. Tuleva rikollisen alku, juo, polttaa, kiroilee, 2 kertaa ollut jo oikeudessa syytettynä jne.
Aikaisemmin muistin aina jouluna ja synttärinä, ehkä pari kertaa soitti ja kiitti lahjasta. Välimatkaa meillä on n. 200 kilsaa.
Kummityttö taas on mulle kovin läheinen, mukava tyttö ja asuu suht lähellä. Haluan ehdottomasti muistaa vielä tulevaisuudessakin syntymäpäivänä nyt ainakin ja varmaan joulunakin.
Ei välttämättä ymmärrä kiittää, jos ei ole opetettu, vaikka ikää jo onkin. Saattaa silti ajatella kummitätiään lämmöllä?
En vaan voi sietää mun kummipoikaa. Tuleva rikollisen alku, juo, polttaa, kiroilee, 2 kertaa ollut jo oikeudessa syytettynä jne.
Aikaisemmin muistin aina jouluna ja synttärinä, ehkä pari kertaa soitti ja kiitti lahjasta. Välimatkaa meillä on n. 200 kilsaa.
On todellakin yleinen tapa, että kummilasten synttäri / joululahjat voi lopettaa rippijuhliin ja sen jälkeen muistaa vasta yo / valmistumislahjalla ja sitten tietysti jotkut häät tai 50v juhlat. Meillä vanhin kummilapsista on jo opiskelija. Häntä poikkeuksellisesti muistimme myös rippijuhlien jälkeen rahalahjalla, koska perheen taloudellinen tilanne on huono. Nyt kun pääsi ylioppilaaksi, en tiedä miten jatkamme lajhojen antamista. Todennäköisesti en enään anna säännöllisesti synttäri / joululahjaa , vaan annan sopivan rahan kun nähdään. Näin toimii myös oman vanhemman lapseni kummi.