Onko pakko pitää ruokatauko töissä?
Eli jos työsopimuksessa mun työaika on 7,5 h, niin voinko tehdä niin, että teen töitä tuon 7.5 h ilman taukoja ja lähden kotiin, vai onko pakko olla 8 h paikan päällä ja tehdä siinä ajassa 7,5 h töitä ja pitää välissä 30 min ruokatauko?
Mä en koskaan syö päivällä mitään, joten on ihan tyhmää syljeskellä kattoon 30 min keskellä päivää...
Kommentit (14)
Suurimman osan työsopimuksissa lukee että työaika on 7,5 h, mutta siellä työpaikalla ollaan kuitenkin 8 h juuri tuon palkattoman ruokatauon vuoksi.
työ-/virkaehtosopimuksesta.
Itse olen ollut pääsääntöisesti työpaikoissa, joissa on PAKKO pitää vähintään puolen tunnin ruokatauko. Tai eihän sitä pakko ole pitää, mutta se väh. puoli tuntia on omaa aikaa, joka ei siis ole palkallista. Silloin siis aikaa tehdä omia juttuja: syödä, hoitaa asioita tms. Sitä ei ole ollut mahdollista siirtää päivän loppuun ja karata työpaikalta puoli tuntia aikaisemmin.
meillä vähennetään automaattisesti saldosta se 30 min. tauko, eli täytyy olla 8 tuntia paikalla.
Ihan mielenkiinosta, miten pärjäät koko päivän ilman taukoja, syömättä mitään? Mulla ei onnistuisi :)
Itsenäisessä työssä on yleensä käytössä liukuva työaika.
Miten olisi kävely/ jaloittelu / asioiden hoitaminen jos 30min on pakko pitää taukoa? Miksi muuten et syö mitään; eikö verensokerisi ja yleinen virkeytesi kärsi ollenkaan syömättömyydestä?
7.5 tuntiä päivässä. Siihen kuuluu 30 min ruokatauko, joka on pidettävä työpäivän aikana.
eli meidän työehtosopimuksen mukaan ei ole mahdollista lyhentää päivää puolella tunnilla ja lähteä puoli tuntia aikaisemmin pois.
Kannattaa katsoa työehtosopimuksesta tai kysyä suoraan pomolta.
Eli jos työsopimuksessa mun työaika on 7,5 h, niin voinko tehdä niin, että teen töitä tuon 7.5 h ilman taukoja ja lähden kotiin, vai onko pakko olla 8 h paikan päällä ja tehdä siinä ajassa 7,5 h töitä ja pitää välissä 30 min ruokatauko? Mä en koskaan syö päivällä mitään, joten on ihan tyhmää syljeskellä kattoon 30 min keskellä päivää...
on päivässä 7 t 15 min + 30 min ruokatuntia. Meillä ruokatunti on omaa aikaa ja on pidettävä jokapäivä. Se tulee ihan tessistä.
Työ pitää olla tauotettua. Ei tartte syödä.
Orjat tekee työtä ilman taukoja.
Nykyään pitäisi olla ruokatunnille valmistautumisaika 10 min...ruokatauko 30 min....toipuminen kun huomaa että ruokatauko päättyy...10 min. Kaikki palkallisia.
Vanha ketju, mutta tapoja on tosiaan useita. Meillä työaika on 8 h, ja ruokapuolitunti on palkallista myös. Mieheni taas tekee putkeen 7,5 h eikä pidä lounastaukoa.
Itse syön kahvitauoilla. 2x12 min mutta pystyn helposti venyttämään ne 20 minuuttiin. Ruokataukoa en pidä, vaikka työaikalain mukaan kai pitäisi. Ei pomo niitä ehdi seurata, tuskin sitä kiinnostaakaan.
Mä pidän enemmän taukoja kun saisi. Joskus on jossain lehdessä verrattu siivoustyön rankkuutta jalkapallon pelaamiseen. Jotkut vuorot meillä on 10 tuntuisia ja pomo toitottaa, että kaksi 10min kahvitaukoa ja 20min ruokatauko. Yritä itse pelata 10 tuntia jalkapalloa vaikkakin välillä vähän kevyemmin,mutta noilla tauoilla. Ei onnistu.
Yleensä TES:n (ja myös firman sääntöjen) mukaan on. Et siis voi jättää taukoja pois ja lähteä kotiin etuajassa. Voit kyllä halutessasi jättää syömättä ruokatauolla, käyttää sen miten haluat, tai tehdä tauon sijaan vaikka palkatonta työtä ihan huviksesi. Mutta työaikasi päättyy vasta kun se päättyy.
Miksi nostat yli 10v vanhaa ketjua?
7,5 tuntiin, ei sun 8 tuntia tarvitse olla.