Epäsuosittu lapsi?
Mikähän pojassani on vikana, kun häntä ei kutsuta kylään?
Olen yrittänyt kutsua pojallemme omalta luokalta tuttuja poikia leikkikään ja pojat ovat mielellään tullet ja ihan kivasti on mennyt leikit yksiin, mutta vastavuoroista kutsua vain ei ole tullut keltään. Lapseni on rauhallinen ja hieman ujohko, mutta kaveriseurassa ihan puhelias. Sen sijaan nuorempi lapseni taas on koko ajan saamassa kyläilykutsuja ja kyseessä vilkas ja sosiaalisempi poika.
Muilla kokemusta vastaavasta?
Kommentit (5)
Ei minunkaan poikani joka on 8v juurikaan saa kutsuja, muuta kuin yhden pojan luo. Muutaman kerran on käynyt jonkun toisen pojan luona.
Minunkin poikani on rauhallinen ja aika arka, kavereiden kanssa kuitenkin puhuu ja on iloinen. Koulussakin on kavereita.
Monella lapseni luokkakaverilla vain on omat piirinsä ja esim. paljon harrastuksia iltaisin jotka vievät paljon aikaa.
kinuaa kutsuja. "Voinko mä tulla teille leikkimään? Kysy sun äidiltä, voinko mä tulla huomenna." jne. Arka lapsi taas saattaa vastata kaverin tunnustelevaan "Tulisitko joskus meille?"-kysymykseen että "En mä oikein tiedä" tai "Ei ehkä sovi." Kaveri sitten kysyy jotain toista, joka hihkaisee heti että joo - ja aralta jää kutsu saamatta. 8-vuotiaat hoitelee kaverisuhteita aika paljon keskenään, ja aikuiset yleensä toimii sen mukaan mitä lapset sanoo tai toivoo eikä ehdottele, ketä kustuttaisiin.
Olenkin miettinyt pitäisikö esim. kaverin vanhemmille jonka luona käy useimmiten kertoa, että meiltä tuli noita vastakutsuja kesällä pikinille mukaan yms, mutta talven tullen emme voi kutsua kotiin, mutta esim. ottaa joskus mukaan leffaan tms kyllä.
Asutaan ahtaasti (5 hlö kaksiossa). Toistaiseksi.
kinuaa kutsuja. "Voinko mä tulla teille leikkimään? Kysy sun äidiltä, voinko mä tulla huomenna." jne. Arka lapsi taas saattaa vastata kaverin tunnustelevaan "Tulisitko joskus meille?"-kysymykseen että "En mä oikein tiedä" tai "Ei ehkä sovi." Kaveri sitten kysyy jotain toista, joka hihkaisee heti että joo - ja aralta jää kutsu saamatta. 8-vuotiaat hoitelee kaverisuhteita aika paljon keskenään, ja aikuiset yleensä toimii sen mukaan mitä lapset sanoo tai toivoo eikä ehdottele, ketä kustuttaisiin.
Kehotin arkaa poikaani kyselemään kaverilta voisiko hän mennä kaverin luo leikkimään ja usein nuo jäivät sitten jos en minä itse ottanut yhteyttä kaverin vanhempaan ja ehdottanut leikkihetkeä. Vanhemmat ovat avainasemassa!
Pienten koululaisten kohdalla myös vanhemmat avainasemassa vastavuoroisuudesta huolehdittaessa.