Neuvolasta tulleet äiti ja taapero seisoivat auton vieres odottamassa et äiti saa tupakan poltettua
Tuskimpa se lapsi siitä kärsi, oli varmaan tottunut jo tupankan hajuiseen äitiin ja seisoskeluun tupakan ajan, mutta minua säälitti ihan kauheasti...
Kommentit (22)
ei käy ihan täysillä... Mitäköhän muuta laiminlyö...
mutta eiköhän sitä nyt pahempiakin lapsikohtaloita tähän maahan mahdu kuin odottaa hetki ulkosalla äidin polttaessa tupakan..
Lastenvaunuja työntävä tupakoiva vanhempi on oksettava. Tiedän (itsekin tupakoineena), että tupakasta ei niin vaan eroon päästäkään, mutta kyllä sitä voi rajoittaa sen verran, ettei lapsen edessä tarvii ympäristöään myrkyttää.
Aina, jos arvostelee tupakoivia, niin vastaus on toi: "maailmassa on pahempiakin asioita". No aivan varmasti onkin, mutta tupakoinnista tulee silti olla huolissaan, sillä se on merkittävä kansanterveydellinen ja -taloudellinen uhka. Ja vanhempien tupakointi on tutkitusti suurin tekijä lasten tupakoinnin aloittamisessa.
Mahtaa olla elämä sulla ihan helvetin vaikeaa kun otat ongelmaa tollasesta asiasta.
Itse en polta, mutta joku järki sitä pitää ihmisellä olla. Ei tulis mieleenkään tehdä aloitusta siitä että, joku äiti nyt on polttanut tupakan lapsen nähden ja voivoi miten nyt käy sääliksi lasta.
Passiivinen tupakointi aiheuttaa yhtä paljon haittaa lapselle (mm.
keuhkosyöpäriski kasvaa) kuin jos lapsi tupakoisi itse. Lapsi ei
voi valita tupakoiko hän passiivisesti vai ei, vaan sen päätöksen
tekee hänen vanhempansa.
Itse näin juuri eilen samantapaisen tilanteen, kun
kauppakeskuksen parkkihallissa (jossa ei edes oikeasti
saa tupakoida) äiti tuprutti tupakkaa taaperonsa ja
pikkuneitinsä kanssa. Aivan surutta, vaikka lapset olivat
heti vieressä hengittämässä tupakan myrkkyä keuhkoihinsa.
Säälitti todellakin lasten puolesta.
Ulkona sentään olivat. Mutta minustakin voisi polttaa tupakat niin, ettei lapset ole lähettyvillä.
...raukka seisoi paita+potkuhousut päällä ostoskärryssä, kun vanhemmat olivat tupakalla. Oli pakkasta. Edes hattua ei ollut pienellä.
näin kerran kun ylipainoinen äiti söi hampurilaista ja lapset seisoivat vieressä! Mutta tuskimpa ne lapset siitä kärsivät, ovat varmaan tottuneet roskaruokaa syövään äitiin.
Eilen päiväkodissa ollessani, hädin tuskin 3v poika kertoi minulle kuinka laittoi tupakan tumpin vessanpöntöstä alas. Sanoi oikein ilkeän oloisesti. Oikein kylmäsi kuinka jo noin pienet puhuvat tuollaisia. Oma 3v ei edes moisista tiedä.
Kuka teitä silloin sääli? Ja tuliko traumoja?
t.
13, jolla ei ole ylipaino- eikä tupakointiongelmaa.
mutta sen verran järkeä etten tuon pikkupojan läheisyydessä imuuta. Kuitenkin totta tuo passiivinen tupakointi. Ei meidän pojalle saa tulla mitään :) Ja tänään on viimeinen päivä milloin poltan :D Huomenna alkaa lakko.
Olen itse niin tyhmä, että olen lopettanut tupakoinnin aina raskaus- ja imetysajaksi ja sitten aloittanut vähitellen taas uudestaan. Niin riippuvainen en ole koskaan ollut, että olisin polttanut lasten aikana. 8- ja 5-vuotiailla lapsillani ei ole mitään käsitystä siitä, että poltan joskus.
kielellisesti vajaiksi. Tuskin tuollaiset vanhemmat ainakaan kirjoja lapsilleen lukevat.
vanhemmat polttaa autossa tai kotona sisalla niin etta lapset joutuu hengittaan tupakansvua jatkuvasti. ulkona polttaminen on mulle se ja sama.
ketjussa joka toinen on sitä mieltä että pitäkää vaan omista asioista huoli tyyliin aina jollain on huonommin. Älkää säälikö lasta jota pahoinpidellään, onhan se sentään hengissä jne.
ja poltan röökiä antaumuksella missä/milloin haluan, hehe!
Hiukan tupakansavua ulkoilmassa ei varmasti aiheuta yhtään mitään riskiä kenenkään terveydelle! Epämukavaa se on, mutta terveysvaikutuksista ei kannata edes mainita. Samalla logiikalla puolet ruuista on myrkillisiä ja oikeastaan asuminen radonputkittomassa talossakin on lastensuojeluasia.
että ei ihme että se yököttää monia. Varsinkin kun sitä tehdään pienten lasten läheisyydessä.
Minunkin mielestäni on todella ärsyttävää kun lapsemme erään kaverin vanhemmat joskus käyvät hakemassa lastaan meiltä leikkimästä niin käryttävät röökiä siinä ovensuussa niin että savu tulee meille sisälle. Sitten lähtevät kotiin lapsi toisessa käsikynkässä ja rööki toisessa kädessä. Siinä saa lapsikin sitten iltasavut.
Kohdista se säälisi nyt vaihteeksi oikeaan osoitteeseen; alkkariperheiden ja narkkariperheiden ja sun muiden kaltoin kohdeltujen perheiden lapsiin.