Voinko myydä osakeyhtiöni eurolla vanhemmilleni?
Ja miten leimavero määräytyy? Kauppahinnan mukaanko?
Tilanne on se, että yritys tekee vain tappiota, joten laitoin keskeytysilmoituksen postiin ja ilmoittauduin työttömäksi. No, sain 4kk:n karenssin tästä kaikesta palkinnoksi. Karenssi katoaa, jos esim. myyn yrityksen. Älähtääkö veroviranomaiset jos myyn koko roskan eurolla pois? Kiinteää omaisuutta yrityksellä ei ole.
Kommentit (4)
ja koska olen työtön (ja käytännössä varaton), mulla ei ole resursseja minkään alan asiantuntija-apuun. Sen tiedän, että 4kk:n karenssin aikana tulee lähtemään koti alta ja leipä suusta. Huvittaa ihan hirveän vähän.
niin luultavasti verottaja katsoo sen myydyksi alle 75% käyvän arvon ja määrää vanhemmillesi lahjaveron liian alhaisesta hinnasta.
Mutta jos yritys todella on arvoton (tai arvo on negatiivinen), niin sitten asia on ok.
Ei siinä kodit tai leivät lopu.
Yrittäjänä joudut todistamaan, ettet pysty työllistämään itseäsi. En vaan ymmärrä mitä myisit vanhemmillesi, jos kerran teit jo lopetusilmoituksen?
Itselleni ei tullut karenssia, olen entinen pph, mutta asuntoasioista jouhtuen en voinut silloin pitää hoitolapsia. Muutamia papereita täytyi kirjoitella. Kysyivät muuten työkkärissä vanhempienkin yritykset ja olenko ollut niissä töissä, eli en näe miten se myynti sun tilannetta helpottais?
leimaveroahan ei enää ole kannettu vuosikausiin.
Pitäisköhän sun ottaa ihan asiantuntijoihin yhteyttä yrityskaupan tiimoilta? On arvostuskysymys, millä hinnalla (ei julkisesti noteerattu) osakeyhtiö myydään. Sen voi myydä myös eurolla.