Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 1,5 vuotias jättää päiväunet pois?

Vierailija
03.10.2009 |

Meillä on tullut ongelmaksi päiväunet. Puolitoista vuotias ei nukahda. Ennen nukahti itsekseen omaan sänkyynsä. Nyt vaan leikkii siellä. Illalla ollaan sitten väsyneitä ja nukkumaan onkin menty jo seiskalta (normaalista kahdeksalta). Aamut jatkuu jopa yhdeksään, eli päiväunet on siirtyneet yöuniin. Kokonaisunimäärä on 13-14 tuntia, kuten aiemminkin kun nukkui päivällä 1,5 tuntia ja yöllä n. 12.

Onko tämä ok? Vai pitääkö väkisin herättää aamulla, jottaa nukkuu päiväunet? Sekään ei kyllä ole muutamana päivänä auttanut, vaikka on aikaisin noustu.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi herää kello 7-7:30 ja menee nukkumaan kello 18:45-19:15.

Ei suostu nukkumaan päiväunia, pelleilee ja kiukuttelee useamman tunnin eikä nukahda silti.

Vierailija
2/7 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväunet pitävät paremmin tyytyväisenä illalla ja iltapäivällä, mutta ne vaativat tullakseen kunnon ulkoilun ennen lounasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi jättää samanikäisenä pois, mutta nukkui aina silloin tällöin. Neuvolassa sanoi, että jos kerta nukkuu yöt hyvin ja jaksaa päivän niin ei haittaa mitään. Meillä meni myös pelleilemiseksi ja ei vaan nukahtanut. Nyt on kohta 4-vuotias ja nukkuu päiväkodissa (johtuu aikaisista aamuherätyksistä), mutta kotona ei ikinä.

Vierailija
4/7 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ulkoillaan aamupäivisin, mutta ei näytä väsyttävän tarpeeksi. nyt olen sormet ristissä et ois nukahtanut unille kun huoneessa on hiljaista. tunnin pelleili... ollaan joka päivä laitettu kuitenkin samaan aikaan sänkyyn päivällä. ehkä saa edes pienen levon, kun puolitoistatuntia leikkii itsekseen pinniksessä.

joo, ei se nukukaan. edelleen tuleee ääntä. mut saa äiti tässä levättyä kun on tyytyväinen.

Vierailija
5/7 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla yöunet piteni ja rauhoittui.

Vierailija
6/7 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt rajana sitä, että jos tunnin lepäilee sängyssä eikä uni tule, voi nousta pois. Tätä tapahtuu ehkä kerran viikossa. Meidän lapselle on tosi tärkeää, ettei nuku noin klo 15 jälkeen enää päiväunia, muuten saattaa yöunille nukahtaminen venyä yli 22, jolloin yöuni jäisi aivan liian lyhyeksi. Olen ajatellut, että hyvä yöuni on kuitenkin tärkempi.

Voihan päivälläkin lepäillä jonkun aikaa, vaikkei ihan nukahtaisikaan.

Vierailija
7/7 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhea huuto ja rääkyminen jos en istu vieressä ja pidä kädestä kiinni. Ei toivoakaan jättää lasta sinne lepäilemään ja poistua itse rentoutumaan hetkeksi tietokoneelle tai muualle :( Hän ei suostu olla sängyssä jos en ole ihan vieressä, ja kun olen vieressä niin hän vain juttelee, heittelee peittoa, leikkii unilelulla, pelleilee, nousee ylös, lauleskelee... Ja tätä kestää vaikka 2 tuntia jos vaan minun hermot jaksaa ja viitsin istua siinä vieressä! Siltikään lapsi ei nukahta, enkä minäkään pysty rentoutua kun lapsi hölöttää koko ajan ja täytyy pitää kädestä kiinni. Hän odottaa myös vastausta jutusteluunsa eli en voi esim. laittaa korvakuulokkeilla minulle musiikkia ja olla niin hetken itsekseni. Lapsi rääkyy ja kiljuu jos en keskustele, eikä nukkumisesta tule sitten mitään!

Me ulkoilemme aamupäivisin aamupalan jälkeen kun sää sallii, sateella emme kyllä. Tänäänkin olimme 2 tuntia leikkipuistossa ja lapsi käveli sinne itse (20 min matka) ja takaisin. Söi hyvin päiväruoan mutta unesta ei tietoakaan! Mieluummin hän leikkii tuossa itsekseen, tutkii kirjoja, leikkii sisaruksen kanssa jne. Saanhan minä näin hetken istuttua koneella tms mutta ihan yksin ei tietenkään voi rentoutua :) Illalla sitten.

Illalla lapsi käy kello 19 kiltisti nukkumaan, kamppailee vähän kyllä vastaan ettei halua pyjamaa jne mutta rauhoittuu pian pimeässä huoneessa sängyssään, ei halua aina edes pitää kädestä kiinni, kääntelehtii hetken sängyssä ja varmistaa välillä että olen samassa huoneessa ja nukahtaa sitten tyytyväisenä. Mieluummin näin meillä, kuin yli 2 tunnin nukutussessiot päiväunille ja samat kammottavat yöllä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme