Te, joiden lapsi vieraskielisessä hoidossa
Olisi kiva tietää, miten lapsellanne on vieras kieli lähtenyt kehittymään tarhassa käytetyn kielen ansiosta. Erityisesti siis kiinnostaa perheet, joissa tarhan kieltä ei käytetä kotona.
Meillä on lapsi kolmatta vuotta englanninkielisessä hoidossa ja sen vuoksi olen kiinnotunut.
Kommentit (3)
meilla lisaksi kaksi (tai jos vanhempien keskinainen kieli lasketaan mukaan, kolme) kotikielta, joista mikaan ei siis ole ranska (joka on siis asuinmaassamme ympariston kieli). tarha-aikana (3 vuotta, 1-4 vuotiaaksi) meidan lapsilla ranska on ollut melkeinpa se vahvin kieli, kun silla on koko paiva leikitty. koulun alettua (koulu on puolestaan yhdella meidan kotikielista) koulukielesta on tullut vahvempi, mutta ranska on sailynyt mukana (tosin tuemme sita ranskankielisella ip kerholla, koska lapsiemme on tarkeaa osata asuinmaansa kielta).
Minusta kielet ovat rikkaus ja lapsena ne parhaiten oppii!
Meillä lähisuvussa kuulee ruotsinkieltä jonkin verran, samoin englantia. Halusin oman lapsen englanninkieliseen hoitoon, koska arvostan sitä taitoa, jonka siitä saa. Itse olen asunut parikymppisenä saksankielisessä Euroopassa, ja todellakin olen tyytyväinen, että aikanaan ensinnäkin luin saksaa koulussa (8. lk eteenpäin) ja sitten lähdin petraamaan kieltä ulkomaille. Se oli siihen aikaan heikoin kieleni, vaan ei ole enää:) Ikävä kyllä nykyisessä työssäni en tarvitse kieliä, mutta täytyy katsoa paljon ulkomaalaisia ohjelmia telkkarista. Mikähän se tekstinpeittosivu olikaan?! Anyone?
Ap
Asumme Saksassa ja 4-vuotias tyttömme aloitti toisen "lukukauden" saksankielisessä kindergartenissa. Kotona puhumme suomea. Tyttö ymmärtää lähes kaiken mitä hänelle saksaksi sanotaan ja puhuu sanoja, muttei vielä kuin muutamia lauseita. Toivon, että tämä lukukausi tuo kielitaidon lausiden muodostamisessa. Nyt on aloitettu myös liikuntakerho ja tanssitunnit, joissa toimitaan saksaksi.
Kuopus 2 v ja 4 kk aloitti vorkindergartenin, on kaksi kertaa viikossa 3 h saksankielisessä lapsiryhmässä joita kaksi saksankielistä tätiä vetää. Kuopus jo kahden kerran jäljiltä lauleskeli Alle Leute...Hän on syntynyt täällä, joten hän on ihan pienestä asti kuullut kahta kieltä vaikka kotikieli onkin suomi. Vanhempi on ollu vajaa 2-v kun muutimme tänne ja puhui jo täysin suomea.