Jos äiti on aina vihainen, stressaantunut, kiireinen, millaisia lapsista kasvaa?
Oma äitini oli lähes aina vihainen kun olin lapsi. En osannut tehdä mitään oikein, jos kysyin jotain neuvoa niin vastaus oli aina: etkö nyt tuon vertaa ymmärrä -tyyliin. Olin myös kiittämätön, en saanut tehdä mitään mitä olisin eniten halunnut. Missään ei kannustettu, ei autettu, ei pidetty edes sylissä. Olin äidin mielestä yhtä ärsyttävä kuin isä. En voinut käsittää, koska olen aina ollut hyväkäytöksinen ja kiltti... liikaakin...
... ja mitä minusta on tullut? Paniikkihäiriöinen neuroottinen jännittäjä. Onko näillä kokemuksilla jotain tekemistä asian kanssa? Psykologeja paikalla?
Kommentit (3)
Nykypäivän lapsista suuri osa on hylättyjä, kun vanhempien mielestä lasten pitäisi olla helppoja ja itsenäisiä eikä vaivaksi. Lapsi kokee olevansa taakka vanhemmilleen.
Mutta sinun tilanteestasi sanoisin samn kuin edellinen, että kannattaa selvittää noita juttuja terapiassa tai muuten. Tottakai lapsuus vaikuttaa siihen mitä olet myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän lapsista suuri osa on hylättyjä, kun vanhempien mielestä lasten pitäisi olla helppoja ja itsenäisiä eikä vaivaksi. Lapsi kokee olevansa taakka vanhemmilleen.
Mutta sinun tilanteestasi sanoisin samn kuin edellinen, että kannattaa selvittää noita juttuja terapiassa tai muuten. Tottakai lapsuus vaikuttaa siihen mitä olet myöhemmin.
Aina on toivottu, että lapsetovat helppoja ja kuuliaisia. Ennen oli aivan yleistä ja hyväksyttävää fyysisesti kurittaa "hankalia" lapsia. Onneksi niin ei enää ole. Nykypäivänä myös vanhemmat ovat lasten kanssa enemmän kuin aiemmin. Aiemmin lapset ovat olleet paljon yksin tai isoissa perheissä vanhemmat lapset ovat kasvattaneet nuorempia lapsia..
Aina outoja nämä "nykypäivän vanhemmat ovat sitä ja tätä"... Ennen on ollut hyviä ja huonoja vanhehpia ja sama se on nykypäivänäkin..
on hyvä päästä sopuun menneen kanssa, niin voi katsoa eteenpäin.