Miten selvitä järjissään vauvan valvottaessa?
Kommentit (37)
tapahtui unipussin myötä, naps! T. 23
mutta on oppinut tulemaan omasta huoneesta itse mun viereen ja minä osaan nykyään nukkua lapsen käsi kainalossani (kirjaimellisesti).
T. 22
Mulle ihan sanottiin napakasti, että nyt unikouluun ja piste! Siis neuvolan terkkari. En pannut vastaan! Poika rääkyi pari ekaa kuukautta ja sitten vielä valvotti sen puoli vuotta..kateus aina vihlaisi, kun joku kertoi, että meillä nukutaan 9 h yössä!
vauva pitää saada nukkumaan pitempiä pätkiä, se on ainoa selviytymiskeino, koska nukkuminen on äidille elintärkeää...
-tuttia kannattaa ihan sitkeästi vain laittaa suuhun, voi mennä parikin kuukautta että vauva sen hyväksyy...
-joskus vauva nukkuu parhaiten mahallaan, joten laitan massulleen ja taputtelen pyllylle ja nukkuu niin hyvin parikin tuntia. menen itse vaik parisängylle viereen ja vauvan alle tasainen alusta että happi kulkee.
-vauvan vaunut sisälle ja siinä rytmikästä vetelyä edes takasin, meil vauva nukkui aika pian ja heiluttelin vaik jalalla vaunuja joskus jos kitinää kuului.
-joskus vauva nälkäinen rintaruokinnan jälkeen, joten annoin vaan tuttelia, sitäkin täytyy maistatella ja totutella vauvalle useammin jos ei osaa imeä pulloa tai huoli. kyllä se lopulta ottaa pullostakin maitoa ja nukkui paremmin kylläisenä.
-relatipat (tai muu maitohapppobakteerivalmiste), mallasuute ja cuplaton, siinä kolme hyvää keinoa massuvaivaan, jos se valvottaa vauvaa
-kapalointi auttoi alkuaikoina hienosti, kun ei säpsähdellyt ja oli napakassa paketissa kuin kohdussa
-lämmin kylpy rayhoittaa, usein illalla kylvetän ja syötän vauvan niin nukkuu paremmin ja viileässä huoneessa mutta kuitenkin paljon lämmintä päällä
itse lepäilen kun pystyn, mutten jää makoilemaaan sohvalle tms turhaan koko päiväksi koska siinä väsyy vielä enemmän, kun väsy ja mahdollisuus nukkua niin heti nukkumaan. sitten nouset ylös ja keität kahvia ym ja menet vaik ulos hetkeksi. ja kaverisuhteita kannataa pitää yllä jaottaa tavaksi vaik kerran viikossa kyläillä.
yritä nukuttaa lapsi siihen. Ota kaukalo sängyn/sohvan viereen, suojaisa paikka lapselle ja helppo keinuttaa kun tulee kitinää. Samoin vaunuja kannattaa kokeilla. Meillä auttoi kapalo ihan heti pahimpiin yöhuutoihin ja heräämisiin.
Itsellä meni niin että ensiksi en saanut nukuttua kun vauva herätti (ja taaperon vuoksi ei voinut sitten ottaa päikkäreitä vauvan kanssa), ja sitten kun vauva rupesi nukkumaan paremmin en enää saanutkaan sitten itse nukuttua. Nukahdin, mutta sitten heräsin parin tunnin päästä ihan virkeänä, tai inhottavan levottomaan oloon eikä mikään asento ollut hyvä. Se meni jo siihen että meinasi pää pettää, olin masentunut (en kliinisesti), oli näkö- ja kuulohäiriöitä ja olin maailman kauhein ihminen (äksyilin koko ajan sekä miehelle että lapsille). Sitten sain unta parantavaa lääkitystä (väsyttävä masennuslääke, ei unilääke) ja sen jälkeen elämä on ollut 150% parempi meille kaikille.
2 viikkoisella ei ole rytmiä, eikä oikein huoli tuttia tms. kapalo on yksi hyvä, myös rytmikäs heiluttelu mm. vaunuissa, myös sisällä.
ruokaa tarpeeksi ja n kolmen tunnin välein, että ehtii sulaa välillä, jos koko ajan syö, niin massu varmaan kipeä.
yöllä valot pois ja hiljaista eikä vaipanvaihtoja ellei kakkaa, vaan antaa nukkua ruokailun jälkeen, ettei turhaan heräile enempää- päivällä siten valot tai verhot auki päiväunilla jne.
kantoliina tai rintareppu hyvä, mutta kannattaa totuttaa nukkumaan ja nukahtamaan sänkyyn myös itsenäisesti, ettei joka kitinään tarvi mennä hyssyttelemään, vaan vasta kun itkee kunnolla, mutta itkettää tai huudattaa ei kannata. noin pienen huutoon tulee vastata, mutta kitinään ei, joten yritä tottua siihen, koska voi jopa nukahtaa yksinkin kitistyään hetken.
eikä vieläkään nuku öitään kunnolla putkeen - toisinaan kyllä on kokonaisiakin öitä. Tämä valvominen on tosi rankkaa!
Hankimme hänelle jo nyt tavallisen matalan lastensängyn ja mies nukkuu hänen kanssaan samassa huoneessa ja "pitää" hänet omassa sängyssä. Tämä voi olla yksi vinkki joskus myöhemmäksi.
Hyviä vinkkejä ja tsemppausta olet saanut - luin itsekin vastaukset:).
heräsi ½ tunnin välein 1½-vuotiaaksi asti eikä senkään jälkeen nukkunut kovin hyvin, mutta sen jo kesti jos sai itse nukuttua 3 h.
Koin että neuvolassa ei otettu tosissaan sitä hirveää univelkaa ja äärimmäistä väsymystä, joka minulla oli. Sanottiin vain, että anna jonkun toisen hoitoon pariksi tunniksi ja nuku itse sillä aikaa. Eipä ole noin yksinkertaista. Ei se kahden tunnin nukkuminen - tai kahdentoistakaan - auta, jos on kyse kymmenien tai satojen tuntien univelasta. Enkä sitä paitsi saanut itse enää nukuttuakaan vaikka vauva olisikin nukkunut.
Mies ei osallistunut yöherätyksiin mitenkään, juoksi työmatkoilla ja omissa menoissaan ja syyllisti minua kun en jaksanut. Meille tulikin sitten ero. Joten olisi ollut sama, vaikka olisin ollut yh.
Ap, pyydä apua joltain jos sinulla on joku jolta pyytää. Ei kannata yrittää jaksaa yksin niin pitkään, että omakin nukkuminen sekoaa.
Laita vauva kantoliinaan (vaikka kietaisuX2-sidontaan) ja kävele vaikka ympäri asuntoa, kunnes vauva nukahtaa. Sit vaan vauva liinassa nojatuoliin tai sohvalle tyynyjen kanssa puoli-istuvaan asentoon, niin voi sammuttaa valot omastakin päästä. Vaikka vauva havahtuisi liinassa, niin jatkaa todennäköisesti uniaan, kun on napakassa sidonnassa lähellä äitiä, varsinkin kun jo kohdusta tuttu sydämensyke kuuluu. :)
Meni muuten sairaalaan unikouluun puolivuotiaana ja sen jälkeen tuli paratiisi kotiimme!
Mulla on aina hyvin nukkuva puolivuotias. Vauva on saanut unenlahjansa äidiltään eli minulta. Nukun aina hyvin. Mutta suunnitelmissa on hankkiä tälle esikoiselle pikkusisarus jossain vaiheessa. Silloin voi käydä sellainen "tuuri", että vauvalla onkin isänsä unenlahjat eli on todella huono nukkuja.
Mitä siis sairaalan unikoulussa opetettiin?
Korkeintaan 2 tunnin unipätkiä, pahimmillaan ollut 10min pätkiä. Ja ei, en ole järjissäni. Olen väsynyt hermoraunio, kireä ja usein itkuinen, huimaus, vatsakivut ja päänsäryt tuttua tavaraa. Ei tietoa millon sais nukkua.. :-( Kyllä sitä näköjään vaan jotenkin selviää..
opetetaan vauva nukkumaan niin, että annetaan vaan huutaa. Ennenpitkää oppii ettei kannata huutaa, kun kukaan ei tule =( Ja tämä on tosi.
kun jaksaa juoda. Nukuta syliin, ja laita nukkumaan vilttiin kiedottuna kyljelle tiiviinä pakettina. Vastike on tuhdimpaa ja sulaa hitaammin, eli vauva nukkuu pitempään. Lapsi kasvaa nukkuessaan, on tärkeää että se todella nukkuu eikä torku. Lainaa A.Wahlgrenin Lapsikirja, siitä on paljon apua ja iloa tulevina vuosina.
Esikoinen täyttää pian neljä ja nuorempi on kahden. Ja edelleen jompi kumpi herää joka yö. Mutta pahin on jo takana.
Mä olin menettää järkeni kuopuksen ekan elinvuoden aikana. Hän heräili öisin tunnin välein, tutti ei kelvannut vaan ainoastaan rinta. Sitten esikoinen heräsi aamulla aikaisin. Päiväunille en saanut lapsia koskaan samaan aikaan, joten siinäpä ei levätty silloin kun vauva nukkui!
Olin hermoraunio, itkin paljon, ulos mennessäni en muistanut enää missä asuin jne. Aivan kamalaa aikaa se oli! Sitten petti fyysinen terveys, sairastin viime talven aikana keuhkokuumeen ja sen lisäksi 7 tavallista flunssaa. Olin käytännössä koko talven kuumeessa. Sairastelukierre katkesi vasta nyt kesän aikana.
Mies auttoi minkä pystyi, mutta hän tietysti kävi töissä. Ja niinkuin joku jo aiemmin kirjoitti niin ei kahden tunnin nukkuminen silloin tällöin auta tuollaisessa tilanteessa enää mitään. Pahimpina päivinä olin jo valmis vaikka minkälaiseen väkivaltaan, onneksi jostain löysin aina sen verran voimia että olemme kaikki edelleen hengissä.
Sanomattakin on varmaan selvää, että lisää lapsia ei meille enää tule.
siis riippukeinu sängyn viereen, siitä voi puoliunessa keikuttaa vauhtia. huippu hyvä keksintö pienen vauvan kanssa.
Meillä ei ole ollut mitään isoja vaikeuksia. Vauva on alusta saakka nukkunut vähintään muutaman tunnin putkia. Nyt kun ikääkin jo on, haluaisi nukkua mieluusti pidempiäkin pätkiä. Meillä unipussi on rauhoittanut öitä aika hyvin. Nyt menee aina välillä jopa viisi tuntia ilman syöttöä.