Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa lapsen tekemään läksyjä?

Vierailija
26.09.2009 |

Pian 9-vuotia spoikani on aivan toivoton tapaus. LÄksyt ovat tosi vastenmielisiä, niitä tehdään hitaasti ja koko ilta ja yleensä koko viikonloppu. Keskitttymiskykyä ei ole yhtään eli kaikki häiritsee, mutta yksin ei myöskään halua olla. Älyssä ei ole vikoaa, mutta kaikki kirjoittaminen ja lukeminen on vaan tosi kamalaa ja sujuu hyvin, hyvin hitaasti :( Surettaa, kun kaikki aika menee läksyihin, jotka isoveli huitaisee parissa minuutissa. Yritän auttaa, mutta välillä olen töissä eikä kolmasluokkalainen nyt voi kaikkea äidinkään kanssa tehdä. Olen ihan pulassa. Uhkaus, lahjonta, kiristys -ei apua. Motivointikeinoa ei vaan löydy. Harmittaa, kun kaikki aika menee yhden lapsen läksyjen kanssa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne oli ihan sama 1. ja 2. luokilla, mutta sikäli pahenee, että läksyjä on koko ajan enemmän. Olen ollut yhteydessä erityisopettajaan, jos poissuljettaisiin luki-vaikeudet, mutta läksyjentekoapua en koululta saa, vaikk aolen pyytänyt.

Kiitos kannustuksesta. Jo se, että tietää muiden kokeneen samaa, auttaa, vaikka aika tuskaa pojan kanssa kyllä on. Sitä hermostuu itsekin, kun mikään ei etene ja siitähän tilanne vaan pahenee, jos alkaa valittaa tms.

-ap-

Vierailija
2/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täyden koulupäivän lisäksi?

Ehkä pitäisi tehdä joku sovittu aika, vanhemman vahtiessa ja tarvittaessa auttaessa.

Ei kai koko loppupäivä voi olla kidutusta, jos läksyt joka tapauksessa eivät tule tehdyiksi.

Onhan sitä elämässä muutakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö? Miten matematiikan tehtävät sujuvat?

Vierailija
4/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä menen lapsen viereen istumaan ja aina kun mielenkiinto siirtyy johonkin muuhun asiaan, huomautan että keskitypä läksyysi. Uskon että lapsesi ei tee niitä läksyjä koko viikonloppua, vaan hän haaveilee välissä kaikkea muuta

Vierailija
5/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä pysty keskittymään, jos on vähänkin häiriötä. En kuitenkaan voi viettää koko elämääni yhden lapsen vieressä. Juuri nyt olen töissä ja muidenkin läksyistä ja asioista on huolehdittava. Kaikki vaan on tälle yhdelle tosi hidasta, vastenmielistä ja pelkkä aloittaminen vie ikuisuuden, kun kaikin keinoin vetkutetaan. Nämä ongelmat ovat jokapäiväisiä, jokaisen kirjaimen saaminen paperille kstää ja kauan. Ja lapsi kärsii, suree ja vihaa.

Vierailija
6/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOisaalta maailmassa pärjää hyvin ilman läksyjen tekoakin esimerkiksi ammattikoulussa.

Vierailija
7/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa kuitenkin pikku hiljaa helpottaa.Olen kertonut lapselle aina ja aina vaan, kuinka tärkeää on tehdä läksyt että sitten isona voi esim.mennä mihin ammattiin tahansa.

Kyllä meidän lapsella on jonkinlaista lukivaikeutta ja tottahan se, että on vaikea hahmottaa sitä että kirjoitetaanko autola vai autolla, saa lapsen tuskastumaan läksyihinsä. Onneksi hän kuitenkin huomaa itse kirjoitusvirheensä jos minä kysyn että onkohan tuo nyt oikein kirjoitettu. Oletko opettajan kanssa jutellut asiasta? Ja saattaa olla että tämän ikäisillä on muutakin maailmantuskaa joka heijastuu levottomuutena ja keskittymiskyvyttömyytenä.

Vierailija
8/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoiko ongelmat vasta kolmosella?

Meillä 1. ja 2. oli tuskaa läksyjen kanssa nyt 3. luokalla sujunut paljon paremmin. Ei siinä auttanut kuin vieressä istua, tsempata jatkamaan ja palautta ajatuksen läksyihin. Meillä ongelma oli lukemisen vaikeus ja se heijastui sitten kaikkeen mahdolliseen.

Vierailija
9/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan. joko isä, äiti tai isosisko.

Vierailija
10/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opettaja sanoi, että luokassa tuntuu se, että ollaan kolmannella. Tosi paljon uutta asiaa, uusia opiskelutapoja jne. Monilla on hankalaa kuulemma. Kokemuksesta sanoi, että helpottaa ajan kanssa.

Meillä takkuaa ihan samoin läksynteko. Ainoa keino olla vaan lähellä ja auttaa tarvittaessa.

Vierailija
11/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli läksypaja joskus.

-ope

Vierailija
12/12 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi lapsen kanssa, että laitetaan munakello soimaan 15 minuutin päähän. Se aika tehdään kotitehtäviä. Kun kello pirisee, katsotaan yhdessä kuinka paljon tuli tehtyä. Uusi ajastus 15 minuuti päähän. Kolmasluokkalaisen läksyt pitää olla puolessa tunnissa tehdyt! Puolen tunnin jälkeen lopetetaan läksyjen teko!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän