Ekaluokkalainen ilman kaveria koulussa
Poikani kertoi äsken, ettei oo kivaa kun joutuu olemaan välitunnit yksin. Vaikka kysyis muiden joukkoon eivät ota.
Osa pojista pelaa jalkapalloa ja siihen ei halua mukaan, koska muut alkaisivat kuulemma syytellä häntä pieleen menneestä pelistä.
Kertoi myös, että kun hän vastaa väärin opettajan kysymyksiin muut nauravat ilkeästi.
Pojalla on ollut aiemmin eskarissa mukavasti kavereita, samoin kotipihalla monta kaveria, et en olis ajatellut näin käyvän koulussa.
Toivon kovasti, et tämä olisi näitä alku hankaluuksia jotka menevät ohi kun paremmin tutustuvat. Poikani luokalla ei ole tuttuja lapsia kuin 2, muut uusia tuttavuuksia.
Opelle panin jo aiemmin kysymyksen miten koulussa sujuu ja miten kaverisuhteet, että mielenkiinnolla odotan vastausta.
Miten olette muut alkaneet hoitaa asiaa samanlaisessa tilanteessa? En halua alkaa heti hötkyillä vaan katsoa rauhassa miten tilanne kehittyy. Kuitenkin niin vähän aikaa vasta koulua ollut.
Kommentit (41)
Omakin poikani on arka menemään mukaan eikä pidä jalkapallosta esim. Viime vuoden syksy oli aikamoista hakemista. Paras eskarikaverikin leikki paljon muiden kanssa.
Kyllä ekaluokan opella on suuri rooli kaikessa! Hän patisti kaikkia leikkimään yhdessä ja keksivät uusiakin leikkejä välkkärille, johon kaikki osallistuivat, muutakin kuin sitä jalkapalloa.
Jouluun mennessä pojallanikin oli 4 muuta hyvää kaveria.
Itsekin voi patistaa lapsia yhteen: kutsukaa vaikka niitä luokalla olevia poikia kotiin leikkimään, yksi kerrallaan. Kyllä minä soittelin ihan vieraallekin äidille ja kyselin haluaisiko mahdollisesti 'Pekka' tulla meille koulun jälkeen. Yleensä sopi ja siitä se lähtee. Koulupäivät on niin lyhyitä että eivät kunnolla kuitenkaan ehdi tutustua. Siihen menee jokin aika mutta tapaamiset kotona edesattavat asiaa.
pikkukoululaiseni (tyttö) vihkoon.
Opettaja puuttui välittömästi asiaan ja nyt tytöllä on ollut viikon ajan kavereita.
Ihan oikeasti se on niin, että aikuisten pitää opettaa lapsille koulun tai yhdessä olemisen säännöt. Ketään ei jätetä yksin ja hiljaisetkin mukaan. Muistan itse olleeni dominoiva ekalla luokalla ja jättäneeni jonkun leikkien ulkopuolelle. Kun minulle sanottiin tästä niin ymmärstin asian ja otin muut mukaan. Siis lapset ei tee sitä tahaltaan välttämättä, ne ei vaan osaa. Ja aikuinen on se, joka tässä asiassa neuvoo ja opastaa. Eikö?
ominaisuudessa, en äidin ominaisuudessa koska ymmärrän että äitinä tällaiset asiat ovat tosi rankkoja ja voi vähän sokaistakin. Ekalla luokalla ja ehkä vielä tokalla luokallakin voi aika hyvin vielä "ohjata" lapsia olemaan kavereita ja leikkimään yhdessä, joten te joilla on ongelmia tämän ikäluokkien lasten kanssa niin tehkä asiasta iso juttu NYT ennen kuin on liian myöhäistä. Itsellä on nelosluokka, jossa on poika joka on sosiaalisesti poikkeava eikä häntä tähän asti ole haitannut se että on yksin. Nyt on kuitenkin äidin mukaan kesän aikana alkanut tästä tosissaan kärsimään, ja se vaikuttaa nyt ihan kaikkeen. Ei tee yhtään mitään tunneilla ym. oireilua. Minun ongelmani opettajana on vain että vaikka kuinka pojan äiti painostaa en voi millään konstilla pakottaa muita poikia olemaan kavereita hänen kanssaan, ei enää tässä iässä! Olen niiden kanssa jutellut mutta kun eivät halua olla hänen kanssaan koska niiden mielestä on "kummallinen" ym. Ja ne jotka kysyvät nyt enkö voisi olla välitunnilla tarkastamassa että varmasti leikkivät hänen kanssaan, niin siihen ei todellakaan riitä aika. Kerran päivässä olen välituntivalvojana mutta en ainoastaan omalle luokalle, vaan meitä on 5-6 aikuista yli 300 oppilaalle. Tämä nyt vaan on valitettava tosiasia...
Meillä on aika ujo tyttö, joka on nyt leikkinyt välitunnilla ujon pojan kanssa. Kuulin että poika ei tunne luokalta ketään ja rohkaisin tyttöäni hakemaan leikkimään. Nyt ovat olleet hippasta ja jotain muutakin.
Opesta varmaan lähdettävä. Tunnetko ketään kavereiden vanhemmista? Onko jo ollut vanhempainilta, pääsisitkö siellä juttusille?
Olen seurannut vierestä vähän tämäntyyppistä ja täytyy myöntää, että on todella vaikea auttaa. Vanhempana yrität selittää lapselle, miten tärkeää on ottaa kaikki mukaan. Olen havainnoinut sivusta, että kertakaikkiaan meidän tenava ja tämä toinen yksinäisempi eivät vaan ole oikein samalla aaltopituudella. Ei vikaa kummassakaan, ei vaan iske kipinää. Yritin puhua myös opelle, että ottaisivat käyttöön jollain välitunnilla "kaikki leikkivät yhdessä"-tavan. En ole varma, miten eteni.
Munkin mielestä koulussa pitäisi leikkiä kaikkien kanssa ja ip:ssä voi sitten leikkiä pienemmissäkin porukoissa.
Toivottavasti tilanne ratkeaa teillä pian ja poikasi löytää kavereita, tytöistä tai pojista.
Pahamieli tulee kun lukee tollaista, saati sitten se miltä lapsesta tuntuu.
Oma poika meinasi myös ekalla jäädä syrjään. Tosin pojassa oli vähän itsessäänkin "vikaa" oli aika arka ja ujo isossa porukassa tai uusien kavereiden kanssa.
Onneksi mun pojan opettaja huomasi heti alkuun mitä oli tapahtumassa ja puuttui asiaan. Kädestä pitäen vei poikani toisten leikkeihin ja luokassa yhdessä pohtivat ja selvittivät mitä tehdä jos joku on ilman kaveria ja miten kavereita kohdellaan.
Siitä iso kiitos opettajalle!
Nyt poika on tokalla ja kavereita riittää.
Mitä sitten voi ekan ja tokan aikana tehdä??? Siis lapsethan ovat erilaisia kuitenkin. Vai tarkoittaako tuo että niitä syrjäänvetäytyviäkin lapsia pitää pakollakin vetää mukaan toisten ryhmään. Sulautuvatko ryhmään paremmin sitten vai mitä?
Opettaja vastasi ja kertoi samaa, että lapsen vaikea ulkona leikkiä muitten kanssa, sisällä leikit sujuvat paremmin.
Eli, lapsi itse arkailee ja ujostelee välitunneilla. Yhteisleikkeihin menee mielellään mukaan.
Erään luokkalaisen pojan kanssa tutustunut ja käynyt heillä kylässäkin ja poika meillä, mutta lapsi sanoo, että ei oo kivaa kun toinen poika vain määräilee. Ja itse kuulin tämän pojan kielenkäytön olevan aivan karseeta, kirosanoja tuli solkenaan. (ei tiennyt, että olin paikalla).
Iltapäiväkerhosta saanut kivan kaverin.
Eli tämä äiti jää vielä odottelemaan ekaluokkalaisen kouluun sopeutumista ja kattelee kaveriasioita sivusta, ainakin toistaiseksi.
Onneksi samassa koulussa tokalla luokalla pojan kavereita ja välillä yhteisvälkät heidän kanssaan, et ainakin silloin välkillä seuraa.
Kiva jos lapsellasi on ip-kerhossa ja tokalla luokalla kaveri:). Se riittää pitkälle!
Kirjoitin mun omasta tokaluokkalaisesta pojastani. Hän oli paljon yksin koko viime syksyn. Ope oli kyllä aktiivinen ja yritti paljon järjestää noita yhteisleikkejä ja ne antoivat hyvää tulosta! Jouluun mennessä poikani leikki jatkuvasti kaikkien muiden luokalla olevien poikien kanssa, heitä oli yhteensä ryhmässä 5 poikaa.
Aina kun kyselin pojalta niin hän oli ollut joko kaikkien kanssa tai sitten osan näiden poikien kanssa. Keväällä alkoi myös käydä yhä useammin jonkun pojan luona leikkimässä tai me kutsuttiin tänne joku. Se on nyt jatkunut kesän yli ja vielä nyt syksylläkin.
Yleensä ekaluokkalaisilla kestää juuri se syksy löytää paikkansa. Opettajalla on tietysti tässä tärkeä tehtävä.
Tsempit!
opettajia juomassa kahvia ja keskustelunaiheet ovat usein aivan jotain muuta kuin koulumaailmaan liittyviä. Itse työskentelen nykyisin lasten parissa, joilla psyykkisiä vaikeuksia ja meillä ei todellakaan ole erillisiä taukoja vaan kahvitkin juodaan lasten läsnäollessa välipalan yhteydessä. Varmasti jokaisen opettajan päivään mahtuisi tarvittava määrä taukoja, vaikka ulkona olisikin useampi valvoja. Kyse on vain siitä, että menetetyistä eduista ei haluta luopua. Tässä tapauksessa lapset joutuvat kärsimään.
Ekaluokan opena välitunteni menevät erittäin tarkkaan reissariviestien ja ähköpostien hoitamiseen ja seuraavan oppitunnin välineiden laittamiseen -siis silloin kun en ole ulkona valvomassa. Hyvä kun ehtii päivän aikana vessaan. Siitä on tietenkään noin tarmokkaalle äidille turha kertoa, että tunnit ekaluokkalaisten kanssa ovat melkoisen intensiivisiä -eikä missään töissä kai tehdä 5-6 tuntia töitä putkeen ilman yhtään taukoa.
ajassa ehtii opettajien huoneeseen, vessassa käydä, tai vastata vanhemman soittopyyntöön .
vastuu. Jos lapsia on niin paljon, että yksi valvoja ei riitä niin sitten valvojia on lisättävä. Itse ainakin pidän tärkeämpänä, että lapseni ei tarvitse pelätä välitunneilla kuin sitä, että opettaja vastailee kesken päivän sähköposteihini. Välituntivalvojatkin voivat vuorotella wc-käynneissä, jos tosiaan aikuisen ihmisen on käytävä tunnin välein vessassa. Ja vaikka valvojia olisikin tuplaten per välitunti niin silti opet ehtisivät kyllä varmasti kahvitella päivän mittaan. Älkää olko niin avuttomia.
Tokihan opettajat juovat kahviakin välituntien aikana, mutta kuvitteletteko tosiaan että alaluokkien opettajilla ei ole muuta tekemistä kuin juoruta. Aika usein kuitenkin on valmisteluja seuraavaksi tunniksi, kuten vaikkapa askartelu ja käsityötarvikkeiden hakua. Ja taitaisipa siitäkin tulla sanomista vanhemmilta, jos sähköposteihin tai soittopyyntöihin ei vastattaisi. Ei opettajillakaan ole velvollisuutta hoitaa työasioita työajan ulkopuolella.
Ja sitä paitsi, eiköhän välituntivalvojien määrä ole ihan asetuksissa säädelty.
Niin tehdään kaikilla muillakin aloilla. Jos valvojia ei ole riittävästi, niin kuin eräs opettaja ketjussa kertoi niin sitten valvojien määrää on lisättävä. Opettajien on vastattava lasten turvallisuudesta koulupäivän aikana aivan samoin kuin päivähoidon työntekijät vastaavat lasten turvallisuudesta päiväkodeissa ja hoitoalan ammattilaiset asiakkaistaan työpäivänsä aikana. Hirveää ajatella, että jo pienet lapset ovat oman onnensa nojassa välituntien ajan. Minä myös olen päässyt näkemään koulumaailmaa sijaisena ja voin rehellisesti sanoa, että kyllä sieltä opettajanhuoneesta joutaisi hyvin pari opettajaa lisää välituntivalvojiksi.
kysy lapseltasi, mitä muut tekevät. Esim. joku pihalla suosittu lelu saattaa olla hyvä hankinta,jotta pääsee porukoihin oli se sitten pokemon-kortteja tms.
oma lapseni itkeskelee juuri noiden välituntien yksinäisyyttä. Opettajat voisivat järkätä eka- ja tokaluokkalaisille yhteistä leikkiä, panostaa välituntikäyttäytymisen opettamiseen. Suuri muutos päiväkodin hiekkalaatikkoaikoihin nopeassa tahdissa.
En tiedä miten koulussa. Meillä tilanne, et suurin osa ip kerhon lapsista naapuri luokalta.
Vanhempainilta oli jo, tästä asiasta en osannut kysellä kun ei ollut silloin tietoa.
Aletaan ensi viikolla panostaa asiaan ja kehotan kutsumaan lapsia kylään, jos eivät tule, niin sit ainakin varma ettei kavereita ole.
Odottelen open sähkäriä, tulen kertomaan teille tilanteesta kun tiedän lisää asiasta.
Kiitos vastauksista, monelta tullut fiksuja ideoita ja sympatiaa.
jätetään jo oman onnen nojaan näissä sosiaalisissa kuvioissa. Alakoululaisten välitunneilla pitäisi olla ehdottomasti enemmän välituntivalvojia seuraamassa tilannetta. Osa voisi ihan opastaa lapsia erilaisiin porukkaleikkeihin jne. Itse olen päässyt näkemään alakoululaisetn välituntitouhua, kun olen kuskannut pienempiä lapsia saman pihan yhteydessä olevaan kerhoon. Kiusaamista tapahtuu todella paljon,olen havannoinut mm. turpiin veto uhkauksia, törkeää nimittelyä, tuuppimista ym ym. yksi välituntivalvoja ei voi mitenkään huomioida kaikkea ja lapsetkin tietävät tämän. Turha opettajien lässyttää siitä miten kiusaamiseen puututaan heti, jos ei jakseta vääntäytyä ulos lasten välitunnin ajaksi vaan joka välitunti on päästävä litkimään kahvia.
Ekaluokan opena välitunteni menevät erittäin tarkkaan reissariviestien ja ähköpostien hoitamiseen ja seuraavan oppitunnin välineiden laittamiseen -siis silloin kun en ole ulkona valvomassa. Hyvä kun ehtii päivän aikana vessaan.
Siitä on tietenkään noin tarmokkaalle äidille turha kertoa, että tunnit ekaluokkalaisten kanssa ovat melkoisen intensiivisiä -eikä missään töissä kai tehdä 5-6 tuntia töitä putkeen ilman yhtään taukoa.
yksin jäävät lapset. Ollaanko jo ekalta luokalta asti nykyään hirveän ilkeitä ja kriittisiä? Oma kouluaikani meni ihan hyvin yläasteelle asti, mutta 8-luokalla jäin minäkin yksin ja koin kiusaamisen. Moneksi vuodeksi jäi epävarmuus omasta kelpaamisesta mihinkään. Onneksi elämässäni on ollut onnea ja olen päässyt paikkaamaan koetut pahat asiat, itsetunto on vahvistunut. Surettaa kaikkien lasten puolesta, jotka tänä päivänä kamppailevat yksinäisyyden ja kiusaamisen varjossa jo ala-asteelta asti..siinä on vielä pitkä tie kuljettavana, eikä siitä selviä loukkaamatta itseään..