Mistä syntyy tätimäinen vaikutelma?
Olen nyt kolmenkympin rajapyykin ylitettyäni alkanut miettiä tyyliäni ja ehkä pikkuhiljaa olisi aika minunkin päivittää sporttisen reipasta ponnarilookia vähän aikuisempaan suuntaan. Mutta kun sovitan kaupoissa vähän "aikuisempia" vaatteita, niin niistä tulee kauhean tätimäinen fiilis. Kuitenkin voin hyvinkin nähdä jollain ikäiselläni naisella samantyyppisen vaatteen ja todeta ettei se ole ollenkaan tätimäinen. Miksi siis itse muutun tädiksi, mutta muut eivät? Ja mikä sen tätimäisen vaikutelman oikein saa aikaan? jos vaatteet, niin millaiset? Vartalon malli? Hiustyyli? Meikki? Asusteet tai niiden puute? Auttakaa!
Kommentit (59)
Ponnarilook on hyvä, kunhan ponnarisi on siisti eikä minuutissa sutaistu. Käy säännöllisesti kampaajalla etteivät latvat hapsota. Jos haluat vaihdella tyyliä, kiharra ilmaraudalla kiinni olevan ponnarin latvaa sisäänpäin
Eiköhän nää asiat ole aika yksilöllisiä. Mä olen pian 40 enkä aio muuttaa tyyliäni vielä hetkeen (tunikoita, kapeita housuja, isoja korviksia, hippiprinttejä, crocsit, ties mitä) jos koskaan. Kyllähän mua tädit paheksuu (permanentatut perusfarkku-kävelykenkä-neulepusero-paitisihmiset siis) mutta mä haluan olla oma itseni vaikka olisin minkä ikäinen. Mä haluan pukeutua mukavasti, en ikäni mukaan.
olispa mullekin joku vääntänyt rautalangasta esim. noi kenkäasiat 5 vuotta sitten... Työelämään kun siirryin niin piti näyttää uskottavalta ja voi herrajumala millaisia tätivirityksiä sitä pisti päälleen...
Pikkuhiljaa oma tyyli alkoi muotoutua, pitää vaan sitkeästi kiertää kauppoja ja löytää itselle sopiva merkki, tunnistaa omat rajoitukset, pitää silmät auki ja bongata tyylikkäitä naisia ja etsiä samanlaisia vaatteita.
Ehkä mulla on vähän turhan tiukka näkemys tätimäisyydestä ja pidän joitain perusneuleitakin helposti liian tanttoina, tai ainakaan en tunne oloani niissä kovin nuorekkaaksi. Vaikka tyylini onkin melko klassinen, niin joku juju (leikkaus, yksityiskohta) vaatteissa olisi kiva kuitenkin olla.
Olenkin katsonut MarcoPolon vaatteita Stockalla ja ne vaikuttaa aika kivoilta. Samoin Filippa K ja Tiger of Sweden miellyttävät silmää. Nykyinen "vakimerkkini" on Peak performance, joten ruotsalaisella linjalla siis jatketaan :)
Monet täällä luetellut jutut kuten lyhyt permis, puukorut, suuret jakut, kukkakuosit, matalakorkoiset kävelykengät ja tukisukat nyt ovat ilmiselvää täti-kamaa, enkä sellaisia mistään hinnasta päälleni laittaisikaan.
Sopivien kenkien löytäminen tulee tuottamaan tuskaa, sillä kuljen lähes aina tennareissa. Korkokengät? Oh well...
Matalat kengät takaavat aika usein täti-ilmeen. Samoin tylsät värit -jos käyttää musta-harmaa-beide (etenkin beige!) linjaa niin auun kannattaa lisätä särmää huiveilla, koruilla, laukulla jne.
Mun mielestä nuorekas, mutta yli 3-kymppiselle sopiva arki-ilme syntyy esim. hyvin istuvilla siisteillä farkuilla, näyttävillä korkkareilla/saappailla, hyvin istuvalla trikoopaidalla/neuleella/paitapuserolla. Mausta asu mieleisellä nahkarotsilla ja astetta asiallisempi ilme syntyy hyvin leikatulla jakulla (panosta perusmustaan). Tämä on mielestäni ajaton ja iätön perusasu, jota voi sitten lähteä muokkaamaan: vaihda farkut mustiin suoriin housuihin, housut hiukan polven yläpuolelle ulottuvaan hameeseen jne.
kaikkien muiden viestivinkkien jatkoksi laittaisin: korkkarit jalkaa, ei tavitse olla mielettoman korkeat, kunhan jonkun 3-6cm. poistuu tätimäisyys, tietty kengätkin tulee päivittää, muiden vaatteiden & meikin lisäksi, ettei laitaa jalkaa ikivanhoja tolppakorkea tms vaan pitaytaa about edes taman hetkisessä tyylissä, kengiissään.
väreistä tummansininen
terveyskengät töissä
meikittömyys
Huonosti istuva jakku on tosiaan tyylintappaja. Samoin huonosti istuvat rintaliivit. Merkeistä: vältä esim. Gerry Weber kuin ruttoa. Se on tosi täti. Ril's on toinen minkä kanssa menee helposti pieleen.
Vaatteiden leikkauksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Suomalaisista merkeistä Andiata on hyvä. Kalleimmissa DKNY ja Boss. Nuo Tiger of Sweden ja Filippa K jne. ovat myös hyviä.
on omalla tavallaan ihan seksikästä. Kyllä sitä kerran painaisi ja toisenkin. Vai en tiedä johtuuko mielikuva verkkosukista.
-mies
Jos hän olis yli 50, niin olisi nuorekas, mut hei, se on 43v. Uskomatonta..
Osta kauniita ja siroja kenkiä, joissa matala korko. Juurikin Vagabondilla on niitä nuorekkaita. V-aukkoiset Benettonin tms. trikoopaidat ja joku kiva ns. muotikoru kaulaan. Simppeli tyyli on nuorekasta. Vältä paksuja materiaaleja, ne tekevät helposti tätimäisen tyylin. Kapeahkot farkut on aina nuorekkaat.
naurattaa nää 10v vanhat muotijutut. kaikilla on nykyään nk, liian lyhyet housut. trendikkäät lasit oli tuolloin pienet suorakulmaiset sangat :D niin ne muuttuu. oliko patellavyöt jo muotia?
eikä kukaan käytä enää korkkareita arkivaatteissa ellei pukukoodi vaadi
Jäykästä ja pulleasta keskivartalosta.
Itse menin " oikeisiin" töihin juuri kolmekymppisenä ja muutuin tosi tätimäiseksi. Aloin rullata hiuksiani lämpörullilla ja olin kypäräpää. Huivit oli muotia ja niitä mulla oli aina. Vaatteiden kuosit oli tätimäisiä. Tarkkana kuviollisten vaatteiden kanssa, vain klassisimmat kuviot kannattaa kelpuuttaa tai sitten hippityyliset. Kikertävät kukertavat, salmiakit, kiekurat, heraldiset kuviot kierrä kaukaa. Rockhenkiset vaatteet massaketjun valikoimista henkii myös liiallista yritystä olla nuorekas.
Tätimäisyys tulee tasaisen pötkyläisen muotoisesta, jääkaappia muistuttavasta, vartalosta.
Tuohon sitten yhdistetään joku väljä kaapumainen vaatekappale.
Tunika, ohut pitkä neuletakki, legginsit ja ballerinat ja käsivarteen joku M. Korsin laukku. Sillä voi mennä ihan mihin vaan ja ei haittaa olla samalla 50kg ylipainoinen.
huonosti istuvat säkkimäiset vaatteet ja lyhyt huonosti leikattu tukka.