Mistä syntyy tätimäinen vaikutelma?
Olen nyt kolmenkympin rajapyykin ylitettyäni alkanut miettiä tyyliäni ja ehkä pikkuhiljaa olisi aika minunkin päivittää sporttisen reipasta ponnarilookia vähän aikuisempaan suuntaan. Mutta kun sovitan kaupoissa vähän "aikuisempia" vaatteita, niin niistä tulee kauhean tätimäinen fiilis. Kuitenkin voin hyvinkin nähdä jollain ikäiselläni naisella samantyyppisen vaatteen ja todeta ettei se ole ollenkaan tätimäinen. Miksi siis itse muutun tädiksi, mutta muut eivät? Ja mikä sen tätimäisen vaikutelman oikein saa aikaan? jos vaatteet, niin millaiset? Vartalon malli? Hiustyyli? Meikki? Asusteet tai niiden puute? Auttakaa!
Kommentit (59)
sanoisin, että pahin tätimäisyysefektin tekijä on se legendaarinen permanentattu punertava tukka (mummo-malliin leikattu) ja keskivartalolihavuus :-(
Kun katselee julkkiksia, niin niistäkin voi helposti erottaa tätimäiset ja ei-tätimäiset (eli kait sit nuorekkaat). Joku siinä olemuksessa sen tekee, ei ole pelkästään pukeutumisjuttu. Tätimäisiä julkkiksia ovat: - Tanja Karpela, 39 v (vai mikä se nykyään on) - Janina Fry, 36 v (se mallisto on ihan kamala!) - Angelina Jolie, 34 v Nuorekkaita julkkiksia ovat: - Sirkka Mertala, 43 v - Eija-Riitta Korhola, 50 v - Jennifer Aniston, 40 v
- Tanja Karpela, 39 v
- Janina Fry, 36 v
- Angelina Jolie, 34 v
Ja tanttoja nämä:
- Sirkka Mertala, 43 v
- Eija-Riitta Korhola, 50 v
- Jennifer Aniston, 40 v (tää nyt menis tohon ekaankin ryhmään)
Semmoinen huonosti istuva, laatikkomainen jakku tai bleiseri tekee kenestä vaan tätimäisen. Kannattaa ostaa vartalonmyötäinen, persoonallisesti leikattu, poikkeavan värinen jakku.
Lihavuus valitettavasti tekee kenestä vaan tantan.
Jos käyttää silmälaseja, nekin vaikuttavat paljon - onko tylsä malli vai joku pirtsakka trendikäs.
Jutta Urpilainen ja Paula Lehtomäki kärjessä. Paula toki on muuten sellainen rempseä, mutta vaatteet teke tädiksi. Jutta on taas kokonaisuudessaan täti. Toki se auttaa siellä miehisessä maailmassa saamaan uskottavuutta.
Toisaalta yhtä noloa on olla Susanna Penttilä ja näyttää yli-ikäiseltä ja pumpatulta pissikseltä.
ja huomannut, että se tätimäisyys vaanii nurkan takana. Tosiaan ihan ok vaatteet ovatkin päälläni tätimäisiä.
Monta kertaa kyse on mittasuhteista, vaatteiden, korujen ja asusteiden mittasuhteet ovat tärkeitä tyylikkyydessä. Myös jotkut väriyhdistelmät tekevät automaattisesti tätimäisen lookin.
Itselläni on 15-vuotias tytär, jolta usein kysyn arviota asustani. Saan suorat sanat, olenko tätimäinen vai en;-)
Mutta ihanaa on, että myös tyttäreni kysyy minulta mielipidettäni asuistaan.
Mikä piru siinäkin on?!? Mulle tuli mieleen, että miksi sun ap, tulisi päivittää tyylisi? Jos se on sua ja sulle sopii niin ei iän mukaan tarvitse muuttaa tyyliään.Siis vain siksi, että matkamittari näyttää jotain tiettyä lukemaa.Kroppa muuttuu kun herra Painovoima on vaikuttanut kyllin pitkään, ja tällöin tietty voisi olla päivityksen paika, mutta jos on ihan ok figuuri, niin...
tietty vartalotyyppi (etenkin keskivartalolihavuus, vyötäröttömyys, tasapaksuisuus, lyhyt selkä jne. tekee tätimäiseksi, mutta ehkä vielä enemmän se miten tämän koko komeuden kantaa, ela vartalon asento ja liike.
ja käytös.
Tietysti jos pukeutuu turvalliseen univormuun neule+paitis+suorat housut+matalat kävelykengät (housut vähän liian lyhyet lahkeista), kaikki turvallisesti SOkokselta kotimaiselta naistenvaatevalmistajalta, tulos on tätimäinen.
Mutta sellainen hissuttava ja ylikorrekti esiintyminen, tötimäinen puhetyyli ja puheenaiheet yms. tekevät täsin kenestä vaan. Ja räväkkä ja vähän äijämäinen olemus taas saa vähän tätimäisesti pukeutuneen vaikuttamaan epätädiltä.
Minusta muuten A. Jolie on klassisen kaunis, ei tätimäinen. Samoin Karpela. Tätimäisiä poliitikoja voisivat (nuorehkoista) olla vaikka Kiviniemi ja Sirniö. Ja Haatainen.
frostellin onko nykyään fry? mallistohan onkin vapaa valinnan ja tarjoustalon "mallistossa". olisi kyllä noloa jos itse suunnittelis jonkun vaatemerkin ja sit se päätyis myyntiin tarjoustaloon...
-kultakorut
-lyhyt kihara tukka
-poliitikkomainen polkkatukka
-liian suuri jakku
-avokkaat
-tiety suht kalliit vaatemerkit (aikuistem naisten)
frostellin onko nykyään fry? mallistohan onkin vapaa valinnan ja tarjoustalon "mallistossa". olisi kyllä noloa jos itse suunnittelis jonkun vaatemerkin ja sit se päätyis myyntiin tarjoustaloon...
mallistonsa ihan alunperinkin "kaiken kansan saataville", ts. on tiennyt asian.
usein rumat ja lihavat on tätimäisiä. silmälasit tekee tätimaiseksi, peittävä vaatetus tekee tätimäiseksi. kiharat lyhyet hiukset tai polkkatukka on tätimäisiä.
itse olen 30 v enkä lainkaan tätimäinen. käytän farkkuja, joskus mustia suoria housuja jotka tarpeeksi pitkät, toppeja, t-paitoja (vartalonmyötäisiä).
tosi tätimäinen. Nuorehko nainen (noin 36), lapsia taitaa jo olla kaksi.. Mikä ihme sen nimi on? Punertavan ruskea tukka..
viisikymppiset ja nuoremmatkin TÄDIT. itse tallaankin aina tennareissa.
Lihavuus ja siihen yhdistettynä liian löysät ja muodottomat vaatteet. Vaatteiden pitäisi olla hyvin istuvia kaiken kokoisilla. Hiuksetkin vaikuttavat paljon.
Värikkäitä hyvin istuvia vaatteita, kaunis leikkaus hiuksissa ja vähän väriä, niin se vaikuttaa hyvältä. Itse välttelisin bleisereitä, koska ne tätiyttävät tosi monen. Pitää olla hoikka ja bleiserin tosi istuva, että näyttää siinä hyvältä.
Kun katselee julkkiksia, niin niistäkin voi helposti erottaa tätimäiset ja ei-tätimäiset (eli kait sit nuorekkaat). Joku siinä olemuksessa sen tekee, ei ole pelkästään pukeutumisjuttu.
Tätimäisiä julkkiksia ovat:
- Tanja Karpela, 39 v (vai mikä se nykyään on)
- Janina Fry, 36 v (se mallisto on ihan kamala!)
- Angelina Jolie, 34 v
Nuorekkaita julkkiksia ovat:
- Sirkka Mertala, 43 v
- Eija-Riitta Korhola, 50 v
- Jennifer Aniston, 40 v