oman tietokoneen käytöstä töissä korvaus?
jos mulla on omassa kotikoneessani ohjelma, jolla saan tehtyä taittoja yms mainoksia, mistä löydän ohjeet siitä maksettavaan korvaukseen?
Kommentit (7)
Meillä maksetaan korvausta työntekijöiden laajakaistaliittymästä niille joiden pitää tehdä päivystystä ja siinä tarvitaan toimiva tietoliikenneyhteys.
tämmösestäkin. joku edes ohjeellinen, viitteellinen???
sellainen, että sen käyttö bisneksessä on sallittua?
jokainen voi sopia sellaisen korvauksen kuin haluaa. Moni yritys maksaa laajakaistamaksut tai ostaa koneen kotiin. Veljeni teki kotona töitä omalla koneella, sai korotetun tuntipalkan.
Tietysti vähän riippuu missä olet töissä, mutta läheskään kaikki eivät salli omien koneiden kiinnittämistä firman verkkoon tietoturvasyistä.
Borgån kommentti on lisenssistä on asiaa. Monilla kaupallisilla ohjelmilla on aivan eri hintaluokkaa olevat lisenssit yritys- ja kotikäyttöön. Sekä työnantajasi että sinä voitte syyllistyä lisenssirikkomukseen. Eri asia on tietysti se, että jääkö siitä kiinni, mutta joissain firmoissahan on erittäin tiukka linja tuollaisissa tilanteissa.
Ja tuo lisenssisyy on myös toinen syy miksi kaikki työnantajat eivät salli omien koneiden käyttöä työtehtävien hoidossa, koska silloin työnantaja saattaa itse syyllistyä lisenssirikkomukseen sallimalla luvatttoman käytön verkossaan.
Korvauksessa on kaksi asiaa sovittavana. Koneen käytöstä korvaus, jossa ei ole suuria sopimusasioita sovittavana, määrää vain hinnat.
Jos sulla on joku open source -taitto-ohjelma käytössä, niin niissä lienee vielä tiukemmat ehdot kaupallisesta käytöstä.
Sen sijaan jos haluat nimenomaan korvauksen ohjelman käytöstä, syyllistyt itse todennäköisesti lisenssirikkomukseen, koska sinulla ei todennäköisesti ole oikeutta pyytää lisenssin käytöstä rahaa. Jos siis kyseessä on kaupallinen ohjelma, niin älä vaan missään nimessä sovi, että saat rahaa nimenomaan omistamasi ohjelman lisenssin käytöstä.
Yleensähän kukaan vastuullinen työnantaja ei halua joutua näihin kansainvälisten ohjelmistovalmistajan lisenssiasioihin perehtymään, koska ehdot ovat tuollaisessa käytössä yleensä tosi tiukat. Siksi yleensä tuollaisissa tilanteissa työt tehdään työnantajan lisensseillä, jolloin riski tahattomaan lisenssirikokseen on minimaalinen.
Jos minä olisin sinä, niin minä tekisin erityisen toimeksiannon tuosta taittohommasta. Sovit vaikka kertakorvauksen duunista. Ammattitaittaja laskuttaa varmastikin useita kymppejä (ehkä 50-100 e/h)tunnilta, mutta laskuta sinä vaikka harrastelijana 30-40 euroa tunnilta lisätyöstä. Sopimukseen älä kirjoita mitään taitto-ohjelmasta etkä koneen käytöstä. Tuo siis kaikki normaalin palkkasi lisäksi.
Höh...
Tietenkin kysyjä tarkoitti, paljonko työnantaja voi maksaa korvauksia ilman että verottaja puuttuu asiaan. Jos koko palkka (vaikkapa 3.000€/kk) maksetaan "oman koneen käyttökorvauksena", luuletko että homma menee verottajalta ohi...?
Kysyjä toki oli epätarkka, mutta kyllä asia mielestäni on tässä itsestään selvä. Ja tähän kysymykseenhän ei ole vielä vastausta esitetty.
Voit sopia työnantajasi kanssa ihan millaisesta korvauksesta tahansa.