noniin, mitäs Soinia äänestäneet naiset olette tästä?
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1733880
Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini sanoo naispappeuden hyväksymisen luterilaisessa kirkossa 1980-luvulla sysänneen häntä roomalaiskatoliseksi.
- Jos olet ortodoksi tai katolilainen, saat vapaasti olla naispappeuden vastustaja, mutta luterilaisena et saa olla. Se on mielestäni erikoista, Timo Soini tilittää luterilaisen Uusi Tie -lehden haastattelussa.
Katolilainen Soini sanoo hyväksyvänsä avioliitoksi vain miehen ja naisen liiton. Hän vastustaa avoliittoa ja hänen mukaansa "seksuaalisuus kuuluu vain miehelle ja vaimolle, koska se vain on niin".
- Mielestäni homoseksuaalit eivät voi mennä naimisiin eivätkä adoptoida lapsia, enkä hyväksy hedelmällisyyshoitoja kuin aviopareille. ...Jos luterilaisena vetelisi samat jutut, pidettäisiin aivan mahdottomana tyyppinä.
- Enkä välitä yhtään, jos minua sanotaan taantumukselliseksi, hän huomauttaa.
Soini kertoo myös suhteen aborttiin sysänneen häntä katolilaiseksi.
Hänen ollessaan 14-vuotias sai rinnakkaisluokan tyttö lapsen. Se teki vaikutuksen.
Soini sanoo ihmiselämää alusta asti pyhäksi ja ihmetelleensä luterilaisen kirkon kantaa, "etteihän abortti kiva ole, mutta kun elämä ja elämäntilanteet voivat olla hankalia".
Soini sanoo, ettei voi sietää nössöilyä uskonasioissa. Myös paavin antikommunismi ihastutti aikanaan hengellistä kotiaan etsinyttä nuorta miestä.
- Paavi opetti, ettei marxismiin ja ateismiin pidä sopeutua. Ajattelin, että tämähän on mainio kaveri.
Perussuomalaisten puheenjohtaja sanoo seksin säästämisen avioliittoon varjelevan monelta mustasukkaisuudelta, kateudelta ja katkeruudelta. Hän kehottaa myös tahoillaan naimisissa olevia leikkimästä tulella.
Timo Soini sanoo Uusi Tie -lehden haastattelussa uskovansa niin kuin kirkko uskoo. Hän sanoo katolisen kirkon katsoneen maailmanaikaan mukautumatta "syntiä suoraan silmiin" 2000 vuotta ja kristinuskon olevan erilainen kuin muut uskonnot.
Soini sanoo itseään välillä hyvinkin rankaksi persoonaksi ja olevansa "joskus kohtuuton, mutta kuitenkin armon alainen".
- En ole väistävä kristitty. En pysty aina kääntämään toista poskea. Vedän välillä täysillä takaisin, hän toteaa.
IS
ei hyväksy naipappeutta eikä aborttia esim...
Kommentit (15)
tottakai jokaisella ihmisellä on oikeus mielipiteisiinsä. mutta kynkin täällä Soinia äänestäneiltä, tiesivätkö he ketä äänestivät. ainakin minulle ehdokkaani uskonnollinen vakaumus ja mielipiteet ovat HYVIN relevantteja asioita.
ap
Minä tiesin tämän. Katolisuudesta voi päätellä aika paljon, samoin perussuomalaisuudesta. Lisäksi Soini on mielestäni sanonut nämä asiat (mielipiteensä naisista, naispapeista ja kommunisteista) aikaisemminkin. Yleensähän mies puhuu pitkään sanomatta yhtään mitään, mutta näitä nyt ei ole tarvinnut kovin pitkällä päättelyketjulla hänen puheistaan etsiä. Se on yksi syy, miksi en voisi koskaan äänestää Soinin kaltaista miestä (muitakin syitä on).
Sinänsähän hän on väärässä. Hänen kantaansa ei voi perustella Raamatulla, kuten hän itse väittää. Se perustellaan VAIN katolisen kirkon dogmalla, eli sillä että kun paavi puhuu ex cathedra, hän on aina oikeassa. uskokoon siihen jos haluaa, mutta älköön velehdelko perusteistaan.
tottakai jokaisella ihmisellä on oikeus mielipiteisiinsä. mutta kynkin täällä Soinia äänestäneiltä, tiesivätkö he ketä äänestivät. ainakin minulle ehdokkaani uskonnollinen vakaumus ja mielipiteet ovat HYVIN relevantteja asioita. ap
Sen takia en Soinia olekaan äänesänyt.
Ajattelen itse vähän samoin mutta pysyn kuitenkin luterilaisessa kirkossa koska ei katolinen kirkkokaan täydellinen ole.
Soini puhuu useimmiten asiaa.
se, että päätyy kokonaan vaihtamaan kirkkokuntaa naispappeuden vuoksi kertoo aika paljon ajatusmaailmasta.
Se toki kerrottiin, että kuuluu katoliseen kirkkoon mutta en muista aiemmin mainitun vaihdon syytä. Olisi varmasti karkottanut naisäänestäjiä.
äänestänyt Soinia kun asun eri vaalipiirissä, muuten olisin äänestänyt. Muuten olen hänen kanssaan tästä asiasta samaa mieltä mutta naispapit hyväksyn. Olen siis luterilainen.
naiset ei vaan sovi papeiksi!
Itse en haluaisi naispappia mihinkään tilaisuuteen, olen ollut yksissä hautajaisissa sekä kastetilaisuudessa missä naispappi on ollut, ja heikkoa on ollut "esitykset".
nainen 35v.
se, että päätyy kokonaan vaihtamaan kirkkokuntaa naispappeuden vuoksi kertoo aika paljon ajatusmaailmasta. Se toki kerrottiin, että kuuluu katoliseen kirkkoon mutta en muista aiemmin mainitun vaihdon syytä. Olisi varmasti karkottanut naisäänestäjiä.
mikään ylläri on Soinin äänestäjille, edes niille nasipuolisille. Ehkä tämä on ylläri niille jotka ei ole Soinin uraa seurannut pitempää aikaa.
naiset ei vaan sovi papeiksi!
Itse en haluaisi naispappia mihinkään tilaisuuteen, olen ollut yksissä hautajaisissa sekä kastetilaisuudessa missä naispappi on ollut, ja heikkoa on ollut "esitykset".nainen 35v.
jos sanot niitä "esityksiksi". meinaan vaan ei jumalanpalvelus tai toimenpiteet ole mitään showta...
luinkin nuo jutut jo eilen. Olen luterilainen, mutta olen kaikissa noissa haastattelun asioissa samaa mieltä kuin Soini. Soinia en ole äänestänyt koska olen talouspoliittisissa asioissa eri linjoilla.
En tunne montakaan katolista jotka ko. asiat hyväksyisi. Ei yllätä yhtään.
En tosin soinia tai persuja ole koskaan äänestänyt. Enkä kyllä kuulu mihinkään kirkkoon/ uskontokuntaankaan. Sallin silti hänelle nämä mielipiteet vaikka ne ovat täysin päinvastaiset kuin omani.