Missä iässä lapselta lähtenyt eka maitohammas?
Kommentit (14)
kaikilta aika tarkkaan 5,5-vuotiaana.
Toinen tyttö täytti viime kuussa 6, eikä heilu vielä yksikään hammas.
Tulimme makuuvaunussa joulunvietosta Lapista. Yöjunassa sitten lapsi havahtui, että nyt lähti hammas. Meni 2 minsaa: "äiti nyt lähti toinenkin hammas".
Mielenkiintoinen paluu kotiin : D
Mun tyttäreni on nyt 8v. Yksi hammas on lähtenyt viime maaliskuussa, oli sillon 7v. Yksi heiluu, kaikki muut maitohampaat on tiukasti kiinni.
Poikani täyttää kohta 6. Ykskään hammas ei heilu vielä.
Täytti 5 muutama kuukausi sitten ja odottaa hampaanlähtöä kuin minä joulua!
Ylähampaat siitä puolen vuoden päästä eli 5v 4kk. Neljä seuraavaa ennen 6-vuotissynttäriä.
Aika riesa siitä sit tulikin!
Kielen asetto muutui virheelliseksi puhuessa eli
kun uudet hampat kasvoivat niin kieli alkoi
työntämää hampaita ulospäin.
Eskarin alussa "sai" suuhun kieliportin (kitalaki jossa este että kieli ei pääse koskettamaan hampaita) jota pidettiin koko ajan paitsi syödessä.
Nyt ekanluokan alussa sama kieliportti enään suussa öisin. Kieli "oppinut" takaisin normaaliin
asentoon puhuessa. Tarkkailtava koko ajan ettei virheasento palaudu.
Meillä tähän syy ei siis ollut liian pitkä tutin tai tuttipullon käyttö koska oli alle 2v kun niistä päästiin eroon. Eikä ole ikinä imenyt peukaloa. Että näin meillä...!
Mun tyttäreni on nyt 8v. Yksi hammas on lähtenyt viime maaliskuussa, oli sillon 7v. Yksi heiluu, kaikki muut maitohampaat on tiukasti kiinni. Poikani täyttää kohta 6. Ykskään hammas ei heilu vielä.
Poika on 8-v., kaksi maitohammasta alhaalta vasta lähtenyt. Ylhäällä heiluu yksi. On aivan onneton, kun kaikilla ikätovereillaan on jo kaikki rautahampaat suussa tuossa edessä. Näkee jo untakin asiasta. Hammaslääkäri sanoi viime keväänä, että tällaisia tapauksia aina silloin tällöin on, että ei se äärimmäisen harvainaista ole. Toisella lapsellani tulee olemaan varmasti sama juttu. Molemmilla tuli maitohampaat myös tosi myöhään.
Miten teillä tyttö on itse reagoinnut asiaan?
on nyt 9v ja hampaita vaihtunut 10.
Toinen nyt 6v5kk, yhtään ei ole vielä lähtenyt.
Tosin alas eteen on jo muutama kuukausi sitten tullut rautahampaat maitohampaiden taakse, mutta maitohampaat ei yhtään vielä heilu. Huomenna mennään hammaslääkärille ottamaan ne pois:(
kavereille jo laitetaan oikomisrautoja suuhun ja itsellään vielä melkein kaikki maitohampaat tallella. Vähän kauhistelee sitä aikaa, kun sitten viimein itsellään on hampaaton hymy, että mitenkä kaverit sitten suhtautuvat.. Mutta sanoin, että sillepä ei nyt mitään mahda, hampaat putoilevat kaikilla omaan tahtiinsa. Tuonne alas on sen heiluvan hampaan taakse jo noussut rautahammas, jos ei kohta ala aukkoa tulemaan, niin kaipa joudun käyttämään hammaslääkärillä.
Yritän patistaa itse nitkuttelemaan hammasta enemmän irti, mutta kun se NIIIIN sattuu..
T: sen maitohampaisen 8-v:n äiti
Siitä n. 3 viikon päästä toinen. Nuo olivat ala etuhampaat. Noiden tilalle kasvoi todella pian uudet hampaat.
Nyt on 6½ vuotias ja muutama viiko sitten lähti toinen yläetuhammas. Vierustoveri heiluu reippasti.
Lisäksi hiemna heiluu 4 muuta hammasta. Pian on hampaaton hymy tytöllä :0)
Todella yksilöllistä tuo hampaiden vaihtuminen. Kaverin 9-vuotiailtla muksuilta lähtenyt todella vähän hampaita.
Meilläkin tuli molemmat rautahampaat maitohampaan taakse. Toinen oli jopa useamman millin maitohampaan takana. Uskomatonta mutta puolen vuoden päästä aivan omalla, oikealla paikallaan. Niin, se kieli niitä hampaita työntää.
Meillä poika lahjottiin lopulta hampaan vetoon, kun oli jo puoliksi irti.
t. se 8-v. maitohampaisen pojan äiti :)
i]
kavereille jo laitetaan oikomisrautoja suuhun ja itsellään vielä melkein kaikki maitohampaat tallella. Vähän kauhistelee sitä aikaa, kun sitten viimein itsellään on hampaaton hymy, että mitenkä kaverit sitten suhtautuvat.. Mutta sanoin, että sillepä ei nyt mitään mahda, hampaat putoilevat kaikilla omaan tahtiinsa. Tuonne alas on sen heiluvan hampaan taakse jo noussut rautahammas, jos ei kohta ala aukkoa tulemaan, niin kaipa joudun käyttämään hammaslääkärillä. Yritän patistaa itse nitkuttelemaan hammasta enemmän irti, mutta kun se NIIIIN sattuu.. T: sen maitohampaisen 8-v:n äiti
Mun tyttäreni on nyt 8v. Yksi hammas on lähtenyt viime maaliskuussa, oli sillon 7v. Yksi heiluu, kaikki muut maitohampaat on tiukasti kiinni. Poikani täyttää kohta 6. Ykskään hammas ei heilu vielä.
Eka hammas hanelta lahti noin vaille 5-vuotiaana. Kuopus on nyt 4v5kk eika heilu viela yksikaan hammas.
heiluu lievästi kolme hammasta. Itse kovin innoissaan.